Enligt Skatteverket så gäller det även 2023 och bakåt, det har enligt dem aldrig varit ok att använda ex Checkwatt tillsammans med grön teknik avdrag. De kommer göra extra kontroller för 2024, men hittar de information vid kontroll för 2023 så kommer även den personen riskera återbetalning av grön teknik bidraget. Det som är så konstigt är att till och med Checkwatt skriver ut att 2023 och innan inte riskerar detta.
Jag hoppade ganska rejält i ersättning som ni ser.
Vore kul att veta om det va något som hände. Eller om det va bytet av BA som orsakade ökningen. Hur ser det ut för er andra?
@jnys@JOhan_Gustafsson@Frusse Hur nånga kw är maxeffekten på era batterier? Verkar vara samma procentuella förändring mellan dagarna på era batterier sinsemellan. Är detta en typmånad eller låg mars lågt i ersättning?
Jag är mycket intresserad av balanstjänsterna. Är ni nöjda med checkwatt än så länge? Vet ni om någon som har skaffat Flower Hub (samma sorts tjänst som Checkwatt)?
Har ett Huaweibatteri som jag använder till “elprisarbitrage” d.v.s. ladda billigt (från solel eller från elnät) och ladda ur minst 60 öre över laddpriset. Detta är inte lönt alls, trots 50% bidrag. Hittills har jag sparat ca 700 kr från och med september 2023 på denna typ av användning (7 månader) d.v.s. 100 kr / månad.
Batteriet kostade 32 000 kr och har därmed en avbetalningstid på 32 000/100 = 320 månader eller ~ 26,7 år… Håller ens batteriet så länge?
Min uppfattning är att stödtjänster är den enda vettiga användningen av hembatterier i dagsläget.
Mars är min klart sämsta månad.
Jag kan tydligen inte backa historiken mer än till november (satte igång i mitten på september). Oktober var bäst hittills med 826 kr.
Så här har resten av månaderna sett ut från november:
Jag har ett batteri från Growatt
20kwh
10kw
Elområde 3
Jag startade mitt batteri 27 februari. Trots detta gav februari 50% av Mars.
Som stödtjänst bör batteriet överleva betydligt längre än elprisarbitrage.
Jag är väl inte helt nöjd med Checkwatt . Jag känner att jag har för lite insikt i deras hokus pokus.
Jag har jobbat åt Fortum med frekvens reglering, så jag har hyfsat bra koll på tekniken bakom
Jag har dock inte en aning om hur kohandeln funkar.
Jag har pratat med Skatteverket. Två olika tillfällen och fått samma svar, kommer de att få information om att batteriet hyrts ut och man fått grönt teknikavdrag för 2023 så riskerar man att bli återbetalningsskyldig.
Se även denna text.
Tack för länken, låter som en riktig gråzon, dock. “Om man vet när man köper sitt batteri att det kommer att användas till annat än att lagra egen el…”.
Jag trodde jag skulle använda det till egenproducerad el när jag köpte batteriet, men det inte har en chans att betala för själv för det ändamålet, trots grönt avdrag. Därför sökte jag efter alternativa användningdområden och hittade just stödtjänater i början av 2024.
Dessutom står det ju på skatteverkets hemsida att förtydligandet det gäller för 2024 och framåt enligt min länk i föregående post, hur kan det då också gälla retroaktivt? Känns lite som att jag har blivit förd bakom ljuset. Måste man ringa prata med dem för att få korrekt information?
Ja det är inte enkelt att få rätt information, jag hörde så olika och ringde därför Skatteverket för att få klarhet. Men även i bifogad artikel så framgår det att man inte är berättigad grönt teknikavdrag 2023 om batteriet används av annan en an själv.
Oavsett är stödtjänst den bästa användningen för ett batteri i nuläget, även om man behöver betala tillbaka gröna avdraget. Avbetalningstiden för batteriet kanske ökar från 3 till 6 år istället, fortfarande bättre än de 20-30 år om man använder till att lagra solenergin.
Hur stort batteri har du? Och hur räknar du för att få fram de olika ”återbetalningstiderna? 20-30 år låter väldigt mycket. Förlåt för alla frågor men jag försöker sätta mig in i detta
Mitt batteri är på 10 kWh och maxeffekt på 5 kW. Jag räknar detta löpande i Home Assistant där man kan få in i princip alla mätningar från växelriktaren, import el, export el och husets konsumption. Får även in spotpriserna från Nordpool som allting baseras på. Två spotpris-kuvor blir det här, en köp- och en säljkurva (säljkurvan inkl. 60 öre skatteavdrag som kommer på deklarationen).
Från detta kan jag räkna ut löpande verklig kostnad, (ackumulerad totalt sedan mätningens start samt indelat i perioder om man vill, t.ex. månad och dag), denna stämmer med ±10 kr per månad för elnät+elleverantör (ej räknat fasta kostnader).
Den löpande verkliga kostnaden jämför jag med en annan mätare som mäter vad huset + solcellerna (exkl. batterier) har för netto-effekt och baserar denna på samma nordpool-kurva och får fram en kostnad för detta också.
Så jag har en verklig löpande kostnad och en total beräknad kostnad exkl. batteri. Dessa två kollar jag differensen mellan. (Om jag inte använder batteriet är differensen i stort sett 0 kr, vilket gör att jag litar på mätningarna).
Sedan återstår att jämföra totala differensen med när jag började mäta, ca september 2023 med dagens datum och kan på så sätt räkna ut vilket datum som nuvarande trend korsar kostnaden för inköpet av batteriet. I dagsläget ligger återbetalningstiden för mitt batteri som kostnade 32 tkr (inkl. grönt ROT) på 2054.
Några insikter jag har fått från att mäta detta:
Att ladda batteriet och sedan ladda ur det så hamnar ‘Round trip efficiency’ på ca 70%, vilket innebär att priserna måste variera ganska mycket om det ska vara värt att ladda på natten (t.ex. på vintern) för att ladda ur under dagen.
Att ladda med solen är oftast inte lönt då säljpriset under dagtid inte är tillräckligt låg för att ladda ur under natten.
Differensen på spotpriset (laddpris - urladdningspris måste vara minst 60 öre för att det ska bli lönt, och då sparar ett 10 kWh batteri ca 3 kr per dag.