Hjälp att bättre förklara ”bristtänk”

Mycket bättre termer än “bristtänk” och “överflödstänk”. Föreslår att @janbolmeson använder sig av “har inte råd” och “hur får jag råd” istället för de begreppen är mer intuitiva och utan känsla av värderingar. Ordet bristtänk är mycket skumt rent allmänt, jag får en massa konstiga associationer av ordet, det känns som helt fel ord på något väldigt enkelt.

Jag får tillräcklig dos av det av mina normala aktiviteter (exempel):

• Hårda motionspass, tankarna orkar inte snurra då utan det är mest fokus på andning etc.
  • Spela musikinstrument, fungerar som ett slags meditation

Håller med om det här, jag får inte direkt associationer till vad det enligt förklaringarna här ska betyda.

1 gillning

Jag tänker såhär:

Bristtänk= Det finns en begränsad mängd pengar i världen och det är kakan som folk vill roffa åt sig av. Därför är det svårt att få mer.

Jag tilldelas en liten del av kakan och den vill alla andra också åt.

Min strategi är därför att lägga tid och energin på att vakta min kaka från alla som vill åt den och att gömma undan och säkra upp det jag inte måste äta nu.

Överflödstänk=
Tjänsterna vi gör åt varandra är kakan vi all bakar och pengar är måttet vi mäter med när vi byter tjänster med varandra.

Det finns massor av pengar i världen och jag byter till mig en liten del när jag sammarbetar med de som behöver mina tjänster.

Därför är min strategi att lägga tid och energi på att bli bättre på tjänster som folk värderar högt att byta sig till. Och att låna ut det jag inte behöver nu till andra företagsamma så att de kan baka mer kaka som jag också får del av.

2 gillningar

Jag har inte tänkt på det tidigare men jag har två olika sätt att beskriva hjärtat på. (Då menar jag hjärtat metaforiskt och inte organet.) Detta kan översättas till hur jag tänker brist- respektive överflödstänk.

Min metafor har kommit upp när föräldrar oroligt frågat om de verkligen kommer att kunna älska barn nr 2 lika mycket som barn nr 1 då hjärtat redan känns fullt.
Den som känner den oron ser hjärtat som ett rum med fasta väggar som fylls. Kärleken till de personer som man älskar tar varsin stor del av rummet och är man tillräckligt lycklig känns rummet fullt. För att få in ytterligare en person i hjärtat måste då kärleken till någon av de befintliga minska.
Men hjärtat är inte ett rum med fasta väggar. Hjärtat är snarare som en lerklump. För varje ny person som kommer in som man kan älska läggs en ny lerklump till utanpå. Kärleken till de befintliga personerna minskar således inte, det blir istället hjärtat som växer.

3 gillningar