Nej, det är ingen kompensation, om frågan är:
Antingen så lägger jag all min energi på mitt arbete ELLER så lägger jag undan tid på (aktivt) investerande.
Passivt investerande kan förvandla det där ELLER till ett OCH.
För det första:
Måste den mynna ut i en praktisk nytta?
Och för det andra
För egen del tänker jag att en diskussion som denna ger mig lite tankespjärn att fundera på, som kanske gör mig mer medveten på vissa plan, som kanske hjälper mig skruva på mina ordval, eller hur jag ställer mig till saker som händer i livet osv.
Nä, det måste den inte. Men om man är lösningsorienterad, som jag kanske är ibland, blir det bara massor av ord som kanske inte spelar någon roll. Men det kan det förstås göra för andra.
Ja, men då har du ju någon praktisk eller snarare reel nytta av det. Bra så!
Ja, håller med.
En del mår dåligt av tankespjärn medan andra har det som livsluft. Inte så svårt förstå vilken av dessa jag är, samtidigt som det definitivt finns dagar då jag inte aktivt söker tankespjärn, och/eller dagar då jag är dåligt kapabel att hantera det, utan slår ifrån mig istället. (Lägger till: och det är helt ok det med!)
Yup, givet att det du funderar över liksom är ‘öppnande’. Att man tar in andra synpunkter/perspektiv, tittar på dem i relation till den vinkel som faller sig naturlig/lätt/självklar för mig och kanske tom testar att kliva in i ett annat perspektiv och se hur världen ser ut därifrån.
Jag vet inte vad DU menar specifikt med icke-tänkande (det får du gärna utveckla!) men, utan att veta vad du avser, så säger jag JA, det har jag. Det gör jag. Kanske inte lika ofta och inte lika ‘enkelt’ som jag kliver in i tänkande, men ja. Det är något som jag upplever mer och mer, men som jag inte tror jag skulle svarat JA på för 10-15 år sedan.
En av sakerna jag tog med mig från Balansekonomi var just att vända på ryggmärgsreflextanken “Jag har inte råd” till “Hur får jag råd”. Det gör att man blir mycket mer kreativ i sitt tänkande.
Sen är det himla trist och gå runt och tycka att allt är en bristvara och att det aldrig finns tillräckligt. Intalar man sig att det det är en brist, utan finns ett (rimligt) överflöd så håller man inte lika hårt i sina pengar, relationer och annat är trygg i att det kommer att finnas där när jag behöver det. Åh, så flummigt det låter…