Jag har nu sålt min dyrare lägenhet och köpt en billigare lägenhet. Det innebär att min ekonomi ser ut enligt nedan. Mitt mål är att om 4-5 år arbeta 60-80% och om 10-20 år kunna styra min arbetsgrad fritt.
Vilken belåningsgrad skulle ni rekommendera på den nyköpta bostadsrätten (0%, d.v.s. kontantköp är också ett alternativ!)
Vad anser ni vara rimligt att spara månatligen utifrån mina förutsättningar och mål? Jag har en tendens att “överspara” och behöver verklighetsförankring.
Eftersom du redan, med tanke på din ålder, har ett stort kapital skulle jag nog betala bostadsrätten helt då du ändå kommer att ha ett stort kapital kvar.
Om dina månatliga kostnader innehåller allt (10000+2400) blir det väl ungefär 25000 kvar att spara varje månad.
Om nöjen ligger utanför de 10000 beror det på vad du gillar att göra. Kanske 5000 i månaden till det och spara 20000 om du inte vill “överspara”.
Skulle du vilja utveckla hur du resonerar kring avbetalningen? Jag tycker det låter sunt men kan inte riktigt undfly tanken på att alternativkostnaden (global indexfond) är hög särskilt med tanke ränteavdraget.
Eftersom du ändå kommer att ha ett stort kapital kvar som du kan ha i en global indexfond så tycker jag att den eventuella alternativkostnaden kan vara okej.
Om börsen går bra har du ändå ett stort kapital som du tjänar pengar på.
Troligtvis skulle det bästa vara att ha så höga lån som möjligt på bostaden men man kan inte veta det säkert. Vi kan se bakåt men inte framåt.
Jag uppfattar att du har en stor buffert och flexibilitet i ditt liv. Utifrån det läget hade jag valt lite större risk. Tex genom att belåna bostaden och investera i aktiebaserade papper (fonder). Tiden kommer vara med dig men det kommer vara svårt att sia om när du når dina mål. Det kan ta fem men också längre. I så fall får du skjuta planen lite framåt, vilket inte känns livsavgörande i din ålder.