Jag är 27 år gammal och har sedan 3 år tillbaka sparat mellan 5000-15000 kr i månaden på Avanza.
För att förklara allt kortfattat så la jag i maj 2021 en större del av mitt tidigare sparande i en aktie som steg med över 270% så jag har just nu 940.000 kr på mitt Avanza konto. Har utöver detta även 600.000 i min lägenhet men känner inte att dom pengarna är relevanta i detta sammanhanget.
Jag känner mig just nu stressad i en väldigt bullish marknad där det mesta stiger och stiger.
Kan redan nu berätta att jag har haft en stående överföring till ett konto som heter ‘Indexfonder - Stängt till 2044’ (året då jag fyller 50) och där för jag över 5000 i månaden. Dom pengarna har jag aldrig rört sedan dag ett. Där lägger jag jämtfördelat ut på dessa fyra indexfonderna:
Detta kontot utgör cirka 110.000 kr, men de andra 830.000 kr vet jag inte riktigt hur jag ska fördela eller lägga. Eftersom jag inte har tillräcklig kunskap eller energi för att läsa på om allt som händer runt omkring funderar jag på att lägga i stabila fonder som t.ex. Tin Ny Teknik och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Har ni tips på en bra fondportföljer tar jag gärna det.
Hur hade ni lagt dessa pengar på ett smart sätt?
Kan förövrigt tillägga att jag har sedan tidigare en buffert på mitt bankkonto med 30.000 kr ifall något skulle hända.
Grattis till en fantastisk start låter som du vill göra det enkelt. Skaffa Lysa Bred och hitta rätt ränte/aktiekvot genom att svara på frågorna. Smidigt att föra över allt från ISK hos Avanza på ett par dagar genom Lysas ISK flytta av belopp. Annars är ju Globala barnportföljen en balanserad portfölj som kanske kan passa dig i smaken.
Miljonärer under 30 är vi några stycken här, även om jag är något år äldre än dig. Det förändrar dig inte som person och livet kan vara nog så krångligt ändå…
Får även gratulera till en fantastisk ekonomisk situation.
Det hade jag verkligen också gjort med majoriteten i en enskild aktie. Jag hade (och har med mina pengar) lagt det i en bred index portfölj som är väldigt lik globala barnportföljen. Samt Lysa.
Jag hade verkligen inte kallat en nischad branschfond som Tin Ny Teknik som en stabil fond. Jag ser det som en dyr, högrisk och nischad branschfond.
Det du skriver om att du inte har tid eller energi så hade jag tagit Lysa och lagt alltsammans i typ en 100% aktie fördelning där. Dit hade jag också flyttat de andra fonderna du har hos Avanza.
Eller eventuellt fördelat om med alltsammans (båda dina konton) på Avanza i en portfölj som ser ut precis som “globala barnportföljen”.
Stort tack, det är ett mål jag haft men tyvärr inte sett hur jag skulle nå det. Med lite tur och andra faktorer tog jag mig dit men vill nu istället satsa på något långsiktigt och säkert.
Ska definitivt ta en titt på Lysa, tidigare kommentar nämnde det med.
Haha korrekt, Tin Ny Teknik är nog som du säger en väldigt högrisk fond.
Jag gjorde en riktigt bra trade 2015 i en aktie (Fingerprint). Det ledde till att jag året efter trodde jag var kung på att trada, vilket resulterade i att jag gick all-in i en aktie jag läste om på Flashback. Jag startade 2017 med lika lite pengar som jag startade 2015 med
Tack Johan, jag har känt att jag inte vill hamna i precis den sitsen därför jag siktar på något hållbart och långsiktigt för 90% av min portfölj. Lite därför jag sökte mig till forumen för att få ta del av andras misstag och kunskap Uppskattar att du tog tid att svara!
Jag gjorde faktiskt precis det du rekommenderade för mitt långtidssparande. Jag förde över mitt ISK konto från Avanza till Lysa så kör jag den stående överföringen dit varje månad istället
Finns massa att lära på detta forum och youtube kanal. Något som hjälpt mig otroligt mycket är 4-hinkar principen och modellportföljerna för att komma ”rätt” i risk.