Min bror har bett mig om hjälp att placera en ganska rejäl summa. Han har fått råd på banken men såklart dyra fonder. Han är kund på Handelsbanken och vill stanna där. Jag visade honom förslaget här, Handelsbanken Developed markets index criteria. Den är väl ganska ny?
Några här som är kunder på Handelsbanken och har lust att skriva hur sparandet ser ut?
Brorsan är 62 och har tänkt att börja använda avkastningen som lite tillskott till pensionen.
Jag skulle rekommenderat din bror att göra följande; börja med att titta på detta avsnitt som ger en introduktion:
därefter hade jag rekommenderat honom att ta ett möte med @Anonym på:
och / eller @RicardNylund på:
för att få perspektiv från två duktiga personer som jag har förtroende för. De kan båda hjälpa honom att stanna kvar hos Handelsbanken om han önskar och då har vi även en lista på förslag på fonder hos Handelsbanken här:
Tack snälla, jag ska visa honom detta. Han är fruktansvärt ointresserad
.
Viktigt att din bror funderar över hur lång sparhorisont han har. Investera summan för att bara använda värdeökningen varje år (förhoppningsvis varje år …) som tillskott på pensionen (redan börjat ta ut pension, eller när då ?) och låta kapitalet vara orört (bli “arvegods”…?) eller använda kapitalet själv också …?
Handelsbanken har ett fondtorg med fonder från andra banker också. Bara att de är lite gömda (man kan undra varför…) och ses bara om du loggar in via dosan på datorn.
Så fullt möjligt för din bror att välja exempelvis Länsförsäkringar global om han så vill och ändå vara kvar på Handelsbanken.
Ja precis. Han ska börja ta ut pension nästa år när han fyllt 63. Egentligen behöver han inte ta av sparpengarna dom första 5 åren, han tänker ta ut sina tjänstepensioner först o främst. Sedan blir det kanske några tusen han vill plocka då o då som tillskott till den allmänna ![]()
Ja den försökte jag hitta via appen men lyckades inte. Då förstår jag. Tack ![]()