Home hacks och andra tips som underlättar vår vardag

Ser ju trevligt ut, men över 4000 kr är nog lite över min budget. Jag har typ tre grejer jag vill automatisera (nu alltså, jag blir säkert besatt när jag väl börjar…).

Även möjlighet att montera längre skaft är önskvärt på gjutjärnspannan så man kan göra kolbullar över öppen eld.

1 gillning

Jag fyller släpvagnen istället och åker sen via soptippen när jag behöver använda släpvagnen till något annat :man_shrugging:.

Kan iof erkänna att jag ofta funderar på att tömma allt i kärlet som det står ”brännbart” på med motiveringen att allt brinner det är bara en fråga om temperatur.

Med tanke på gjutjärnspannor.

Finns ”lättgjutjärnspannor”. De flesta fördelarna med en gjutjärnspanna men utan tyngden som nackdel :+1:

Tror de vi har är från Ronneby Bruk och köpta på Coop. Vi gillar de skarpt och är också en uppskattat present vid födelsedagar/jul. (Även som flytta hemifrån present)

Tror det är den här serien:

4 gillningar

Nån som tänkt på att installera skjutdörrar hemma? Sådana som finns i affärer och skjuts åt sidorna, eller uppåt som i Star Wars, eller bara ut med en motor som på vårdcentralen.

Kanske har nån bokstavskombination men det vore ändå fint att ha hemma.

1 gillning

Nej, men skulle gärna ha en hobbitdörr (anpassad för människohöjd) om det varit tillåtet i hyresrätt! :blush:

2 gillningar

Nu snackar vi! :grinning::+1:

(Ja, mitt användarnamn är quenya.) *

• rättelse: Sindarin
2 gillningar

Mitt med! :blush:

3 gillningar

Köp en gammaldags stekpanna istället, dvs en i gjutjärn, håller 100 år istället för 2-3 , mindre giftig osv.

2 gillningar

Det låter ju ljuvligt! :man_mage::+1:

(Rättar mig själv innan nån gnäller: mitt är sindarin)

2 gillningar

Har du som mål att bli besatt av hemautomation ( lätt hänt) så hade jag satsat på homeassistant dirrekt! Installera på en rasppberry pi eller nån gammal dator du har liggande, numera enkelt att komma igång med och bra grafiskt UI, men har ingen bortre gräns för vad du kan åstadkomma!

Jag har ju en gammal Raspberry Pi 3 liggandes…

Ok, så https://www.home-assistant.io/ är själva mjukvaran, men behöver man inte någon gateway i sin tur för att koppla ihop datorn (som är kopplad till wifi:t) med prylarna? Eller räcker det med bara en raspberry pi + home assistant-os:et+programmet för att direkt kommunicera med t.ex. smarta Ikea-lampor?

Beror lite på, har prylarna wifi(typ shelly) snackar dom direkt, vill du köra ikeas lampor behövs nån gateway, ikeas egna funkar om du redan har en sån. Homeassistant borde tillochmed hitta den automagiskt. annars är en conbee sticka enkel och bra( samt gör att du kan blanda in ex Philips hue)
Det jag gillar mest med homeassistant är dels att du kan få alla märken att integrera med varandra, samt att deras forum är väldigt trevligt och hjälpsamt om man kör fast i nåt :slight_smile:

Du kan också kika på IKEAs eget system. Billigare och helt OK, även om jag inte har så mycket erfarenhet själv.

1 gillning

Du behöver antagligen en gateway för att koppla upp respektive system till ditt nätverk, för att i sin tur få in dem i HA. Dvs IKEAs gateway behöver du nog oavsett (eller någon annan som funkar med zigbee vilka Ikeas produkter bygger på men varför inte använda native…)

Det kanske kan vara smart att vänta lite med Trådfri Gateway, den har utgått ur sortimentet och ersätts i höst av en ny version som kallas Dirigera. Ganska lite verkar vara känt om den men den ska stöda nya standarden Matter.

För ikea fungerar en Conbee II utmärkt. Bara att trycka in i RPi och köra. Funkar med Ikea, Phillips med mera

https://phoscon.de/en/conbee2/compatible

Det jag gillar med HA är flexibiliteten. Man kan blanda och köra massa olika system och inte låsa in sig. :relaxed: Även varit snack om att Conbee stickan kommer stödja Matter.

3 gillningar

Ja titta :slight_smile: själv håller jag mig främst till Ikea för att slippa byta system, det finns nära och tillgängligt, och är billigt, haha. Och håller med @Pellepennan om att invänta den nya IKEA gateway som ska komma i höst. Det hade jag gjort om jag inte redan hade den gamla.

Köpte Onyx, inget teflon och inget fastnar. Om det skulle bli bränt kan man ta typ något stålullsliknande och skrubba av enkelt.

Kan inte rekommendera dem än då jag bara testat ett halvår men det är 5års garanti.

1 gillning

Kanske lite annorlunda tips jämfört med dem som har skrivits om hittills, men här kommer några av mina ”life-hacks” i vardagen:

• Smoothie för frukost - Jag fixar dagen innan en smoothie (tar kanske 5-10 minuter) som jag ställer in i kylskåpet. Dagen efter är frukosten redo, går att ta med sig eller drickas medans man springer efter småbarn på morgonen. Väldigt hälsosamt också om man gör ”rätt” smoothie.

• Digitalt lås på huset - man slipper komma ihåg nycklarna. I övrigt minimerar vi nycklar i våra liv :sweat_smile:

• Robotgräsklippare, diskmaskin, hemstädning, osv.

• Groventré till huset - uppskattas i dåligt väder när barnen kommer hem från förskolan.

• Älskar att skriva på papper och ”skapa” men försöker minimera hur mycket papper vi använder i vardagen. När vi köper en köksmaskin eller liknande så fotar jag bruksanvisningen t.ex. och sparar det i min mobil sedan slänger jag den stora pappersboken. Vi använder digitala fakturor och liknande, skriver shoppinglista digitalt osv.

• Beställer allt som går på nätet istället för att spendera tid att gå till butiker fysiskt.

12 gillningar