I vilket exotiskt land gick du sista året i gymnasiet? Flyttade du själv eller med anhöriga?
(Hur är det med febern idag?)
I vilket exotiskt land gick du sista året i gymnasiet? Flyttade du själv eller med anhöriga?
(Hur är det med febern idag?)
Familjen bodde i ett land i Afrika under några år.
Super fina år! Jag vill ge mina barn det. Har inte mina föräldrars driv i att jobba så vi får försöka göra det på ett annat sätt.
Tack det är lite bättre. Imorgon är jag på benen!
Var därför jag aldrig märkte av pandemin direkt, varken ekonomiskt eller socialt…
Vi två vuxna går runt på en bit under 10.000 i månaden, å skulle de krisa å leva på ett minium så skulle vi kunna komma ner till mellan 5.000 å 6.000 eller mer…
Imponerade. Boendekostnader är?
Runt en tusenlapp..
Det är verkligen lågt. Hur bor nu? Försäkring, el, renhållning etc borde bli mer än 1000 kr per månad.
Beskrivit de i andra trådar, men kan ta de igen..
Villa 1,5 planare på 175 kvm som är nyare än 15 år därav ingen fastighetsavgift.. Obelånat, egenbrunn å enskilt avlopp, uppvärmningen sker med ved panna med 2 kubiks ack tank, Solcells paneler som produserar 3 gånger mer kwh än vi köper in då.. Sophämtningen har reduserat pris pga egen kompost..
Snyggt jobbat!
Avundsjuk!
Jag tänker så här.
Någon slags basnivå för hur billigt man kan leva borde kunna illustreras av Pettson och Findus. En enkel stuga på landsbygden med utedass, egen brunn och minimalt med el är någon slags miniminivå för vad som krävs för överlevnad. Man fiskar, odlar egen mat, plockar bär och svamp, lägger in, fermenterar, saltar, kanske tjuvjagar lite. Kläder handlar man på loppis, ved hämtar man i skogen. Osv. De ekonomiska utgifterna blir minimala. Skulle man kunna trivas med det? Jag skulle nog kunna gilla många aspekter av det, men barnen skulle absolut inte göra det.
Alla utgifter utöver någon slags överlevnadsnivå kan bedömas utifrån deras kostnad och det värde de skapar. Vissa saker som har en hög kostnad men lågt värde - t.ex. rysk caviar, champange och sportbilar - kan man nog utan problem avstå ifrån. Man kan nog också avstå från att bo i en lyxvilla och välja en billigare lägenhet och acceptera att den inte är lika trivsam. Man kan nog också oftast avstå McDonalds till förmån för hemlagad mat. Men sjukvård när man är sjuk? Nä, det vill man nog inte avstå ifrån.
Själv har jag valt att sträva efter att öka inkomsterna istället för att minska utgifterna - framförallt genom en ökad effektivitet i inkomsterna (fler kronor per arbetad timme) men i princip så finns går gränsen för hur billigt jag skulle kunna leva vid nivån som krävs för att leva. Sedan så får man helt enkelt också anpassa sig efter vad man har råd med. Skulle jag inte ha pengar så får jag helt enkelt avstå från saker jag inte har råd med eller inte kan prioritera.
Betalade just terminsavgiften för dansen… 2200kr.
Jag tar den här frågeställningen till det mer extrema förmodligen. Kanske låter provocerande men som ensam utan barn eller partner och samtidigt bo kvar där jag har jobbet idag. Då hade jag kunnat leva på runt 3000 kr för hyra som inneboende med ett rum hos egen familj eller hos främling som behöver 3000 kr extra per månad för att hyra ut ett rum. 1000 kr för livsmedel/mat per månad och transport betalar jobbet för.
Om jag istället valde att bo på annan plats så hade jag inte haft något jobb eller åtminstone inte det jobb jag har idag. Vi har ett sommarställe i en väldigt liten by och driftkostnaden för det gamla soldattorpet är runt 1500kr per månad och mat/livsmedel hade förmodligen varit billigare.
Verkligheten ser inte ut som scenario ett eller scenario två men båda är fullt möjliga. Jag hade inte lidit extremt mycket av det heller och hade levt ett långt liv som man anpassar sig till. Men det är inte den standaren jag egentligen tycker människor förtjänar att leva i eller som jag själv väljer att leva i. Så billigt skulle jag kunna leva dock.
Ja, scenario två påminner väldigt mycket om Pettsons gård.
![]()
Oj verkligen imponerande! Några särskilda omständigheter eller lever din syster ett “normalt" liv?
Premissen beror ju lite på om man ska leva billigt pga tex arbetslöshet ( och då tex kan sälja av en bil, flytta till billigare boende osv) eller om man bara ska minimera kostnader för ökat sparande men i övrigt samma förutsättningar.
För oss är det främst lite mat vi kunde dra in på, även om vi redan ligger under rekommenderat matbudget för en 3-barnsfamilj, samt hobbies som kostar en del. I övrigt har vi rätt låga kostnader på det vi kan påverka. Lite överförsäkrade.
Men när barnen flyttar ut går vi runt på ungefär halva vår inkomst, utan att leva snålt, kan nog komma ner på 1/3 också, men det ser jag inget syfte med
Men några 15k lever vi inte på över tid ens då om man ska räkna in alla kostnader för bilar, hus mm som inte kommer löpande varje månad. Enskild månad kan funka.
Att resa runt i Indien skulle jag inte ens göra om jag fick betalt för det.
Tycker en del räknar märkligt här.
Man lever ju inte på 15.000 i månaden om man har “förbetalt” ett gäng miljoner för boende och annat.
Jag är inte så förtjust i allt snack om alternativkostnad men i det här sammanhanget behövs den ju.
En sak jag glömde är att vi betalar runt €25k i inkomstskatt årligen (nästan lika mycket som alla övriga utgifter). Där skulle man kunna spara ytterligare €15k per år om man flyttade till Bulgarien.
Lån är på ett sätt förtida konsumtion precis som sparande är uppskjuten konsumtion. När man ser kontant (eller avbetalt) betalning som förbetalt är det något som känns skevt.
Tycker inte det känns skevt alls i sammanhanget.
Ska man ge ett vettigt svar på frågan behövs ju någon form av periodisering.
Annars blir det ju snarare ett svar på frågan vad kan du leva på exklusive boende.
Är det rimligt att säga att man kan leva på noll för att man redan köpt allt man behöver de kommande åren?
Ja, man äter ur frysboxarna ett helt år ![]()
Jag tycker det är svårt att använda information om periodiska utgifter saknas, det blir godtyckligt i st för komplett.
Exakt. När jag tittar på vår ekonomi senaste 7 åren påverkar sällanutgifter som större renoveringar, resor, bröllop och alla prylar som köps stor del av utgifterna. Tror inte vi är ensamma om det om man faktiskt bokför alla utgifter. Engångsposter vid flytt ska vi inte tala om. Därför ser jag det som att levnadskostnader för mig är allt som är en utbetalning och behöver följas upp över lång tid för att ge ett rättvisande genomsnitt. Jag är skeptisk till många som säger att de har extremt låga utgifter utan att bokföra allt då jag tror det är lätt att underskatta utgifter som kommer sällan. Sen som det varit mycket snack om i forumet ska man jämföra behöver hänsyn tas till balansräkningen då hur man har finansierat tex boende och bil påverkar mycket vilka utgifter man har för dessa delar. Tittar man istället på en kostnad för att binda kapital i de tillgångarna blir det man betalar varje månad inte så viktigt utan kapitalkostnaden är liknande för räntekostnad för bolån som ett riskfritt sparande.