Ja för 20 år sedan. Inte nu.
Jag har ju bott där i fem år ![]()
Jag tycker i så fall att du lurar folk att tro att de kan åka dit och leva på 1500 kr/mån och att det skulle vara fantastiskt. Det där är röka-på-i-Goa-romantik IMO.
Alltså jag var bott, arbetat och levt i landet i fem år i två olika omgångar senaste 20 åren. Jag har dessförinnan backpackat genom hela landet.
Jag kan med handen på hjärtat säga att det finns inget (inte något) land där ens sociala status är viktigare än i Indien. Såsom vitingar räknas vi till bankomat kastet, så länge vi kan leverera pengar så har vi en bra social status. När vi inte kan det så räknas vi knappt.
Absolut, det finns många väldigt fina människor där, och några som jag räknar som mina nära vänner, men även de är väldigt kritiska till landet och hur lite framgångar som skördats och som kommit den bredare massan till gagn.
Att romantisera om fattigdom och de osedvanligt hårda liven de flesta indier tvingas leva tycker jag är helt fel.
Men det är ju bara jag ![]()
Att du inte kan göra det betyder inte att det inte går och att man därför kan lägga upp rasistiska nidbilder. Det ser ju bara obildat och inskränkt ut. Passar ju absolut inte på RT. Här är folk världsvana, öppna och rika!
Jag har lätt kunnat åka till tex Ninital i off season och bo i en by utanför för 1500 kr i månaden och fågelskådat morgon och kväll.
Momos, Thali och chai.
Vem pratade om Goa och röka på, det är för hippies och det är ett turist område för utlänningar och Indier.
Hade du åkt till Goa i off season alltså vår sommar har du kanske kunnat klara 1500 i månaden om man inte bor speciellt nära stranden.
Jag varken romantiserar fattigdom eller påstår att allt i Indien är bra. Jag gillar det som är annorlunda och att det finns olika väga i livet att gå. Gillar man olika vägar är Indien en ständig upptäcktsresa. Gillar man att förstå saker och ha kontroll så är Indien en mardröm.
Därför väcker nog Indien avsky hos många på ett ekonomi forum. Här vill folk känna att de har kontroll, förstå allt och är rädda för saker som man inte förstår.
Enligt chat gpt får man detta svar på frågan ”Hur billigt kan man leva i Indien 2025”
-
Extremt billigt liv (delat boende, gatumat, enkel standard): 1 500–2 500 kr
-
Bekvämt men enkelt (egen liten lägenhet, lite restaurang, transporter): 3 000–6 000 kr
-
Medelklassnivå (bra boende, restauranger, resor inom Indien): 7 000–12 000 kr
Sen tänker jag att enkel standard i Indien är enklare standard än vad vi menar att det är här, så tvek på att man skulle vilja det. Men visst, teoretiskt sett verkar det ju möjligt.
Tack att du som inte? Varit i Indien kommer med lite fakta!
Hyr man lägenhet under några månader kan man pressa priser neråt med X antal hundra.
Har du bott i i en by utanför Ninital off season och levt för 1500 kr/mån?
Eller är det något du hypotetiskt kan tänka dig att göra med familjen?
Jag har bott där för lägre summor men det var ju många år sedan. Var i Ninital en månad för mer än 20 år sedan. Gjorde av med kanske 1000 kr för en månad, men då bodde jag på ett bra hotell. Det var ändå så billigt så jag orkade inte bry mig. Hyr man lägenhet så tror jag att för 1500 kr så har man det bra.
Jag har kunnat bo med familjen i Indien under något år men det är svårt med Visum numera. De är hårda.
Det få bli något annat land.
För 20 år sedan bodde jag i en strandbungalow i Thailand för 150 kr/natten - det gör jag gärna om ![]()
Åk inte till samma ställe nu, Thailand är förstört. Turismen är galen jämfört med för 20 år sedan. Samma i Indien på turistställena.
Åk till ett nytt ställe du inte varit på tidigare så har du inga minnen därifrån.
Tips från välmenande: JFB är en av forumets mest beresta och särskilt när det gäller Indien.
Jag gillade @JFB post. Berätta gärna för mig vilken av de två kategorierna jag tillhör; den som endast varit på skolresa i Danmark eller den som inte lämnat Stockholm. ![]()
Fråga 1000 Indier hur de tolkat bilden och hans hans text.
995 hade sagt att den är en rasistisk nidbild.
De som gillar den borde ha mer förstånd, du väljer själv vilken kategori du vill tillhöra när du gillar en rasistiska bild och text.
Bara för att man är berest innebär inte att man inte är inskränkt. Titta på många Gubbar som bor i Thailand, många av dem är väldigt inskränkta trots de är beresta. Många är extremt rasistiska mot Thailändare trots de har en Thai flickvän.
Inget fel på mitt förstånd; har enligt utsaga tagit mig hela vägen till Danmark! ![]()
Ja och du gillar en rasistisk bild och text.
Jag ska till Stockholm i oktober, ser så mycket fram emot det ![]()
Jag och maken har en omkostnad varje månad på ca 48000, vi har mycket att lära… ![]()
Vad lägger du i begreppet berest?
Skrev du inte precis “berest”? Det känns som om du använde det.
Att det finns personer som är inskränkta är inget nytt.
Nja, skämtet driver med orealistiska kostnadsuppskattningar för Indien, inte med Indien i sig. Postat av någon som har levt länge i Indien som svar till någon som inte har gjort det.
Sista varningen. Stänger den här tråden inom kort om vi inte höjer kvaliteten på diskussionen.
Tack.
(10 tecken)