Nej det gör jag inte. Köper innan stängning, säljer nästa dag innan stängning om det finns nåt värde kvar och köper en ny med samma förutsättningar.
Nej sannolikheten att man förlorar mer i nedgångarna än i uppgångarna är obefintlig.
Räkna istället för att gissa.
Varför bestämma sig att det inte funkar utan att prova?
Ingen bra taktik för att tjäna pengar att ha ett sånt mindset.
Jag tror du inte förstår hävstångsprodukter. De produkter som inte har dagligt ombalanserad hävstång kommer ge dig mycket lägre effektiv hävstång än 200x.
Innan RT så hade jag en alldeles för hög andel pengar på ett sparkonto som samlat damm i typ 10 år. Jag började spekulera hej vilt på olika fonder som jag trodde var bäst, nu efteråt är jag tacksam att jag tidigt i samband med detta hittade RT.
Nu har jag en mer rimlig riskjusterad balans och en mer sund syn på min ekonomi. Varit på börsen sen typ 2019 och min avkastning liknar en godtycklig bred indexfond!
(Det här är ingen rekommendation, investeringar innebär en risk)
Började investera enligt RTs filosofi 2018, kollade då upp listan som hette något i stil med ”bästa fonderna för året” och sen har jag rullat på och balanserat om lite allt eftersom. Gått över mer till enbart globala indexfonder. Ligger nu ca 670 k plus sedan dess. Då har jag inte räknat med tjänstepension som jag troligt har förbättrat i nuläget mot om jag inte lyssnat på RT.
Sen ska det väl sägas att jag ändå hade sparat i fonder/aktier men oklart vad jag hade haft för strategi utan RT
Svårt att sätta en exakt siffra på det, men för min del har forumet varit ovärderligt och enormt uppskattat. Jag har spenderat större delen här som ‘lurker’, dvs jag har läst men inte gett mig in i diskussioner. Detta framförallt för att jag varit lite generad över hur lite jag vet om det svenska systemet - jag har jobbat utomlands hela mitt yrkesverksamma liv, och nu när jag är hemflyttad har jag upplevt en lite märklig kulturkrock med mitt eget land. Svårt att förklara. Detta forum har hjälpt mig enormt mycket med att förstå hur saker och ting fungerar här. På senare tid har jag även gett mig in lite mer aktivt i diskussionerna. Jag har fortfarande även en hel hög med ‘dumma frågor’ jag hoppas våga ställa ngn gång
Jag har i hela mitt vuxna liv, trots relativt hög lön och låga boendekostnader aldrig kunnat spara några större summor (över tid ingenting alls). Jag har alltid velat leva livet fullt ut, men funnit det svårt att finna mening i att spara. Dessutom har jag varje gång jag ska komma igång med detta hela velat optimera det till en sådan grad att jag inte kunnat hålla upp det (För hög sparkvot, för avancerade investeringsupplägg etc).
Men tillsammans med att jag blivit äldre och att jag läst här på RT så har jag börjat tycka att det känns roligt att spara och insett att det är en av sakerna i livet jag ska sätta på autopilot. Känslan av att jag varje månad är lite mer ekonomisk fri och att mina möjligheter i livet ökar med varje månad är nog det som driver mig nu. Jag har inte några särskilda mål om FIRE och har insett att jag inte heller ska hålla på med några avancerade investeringsupplägg. En fondrobot och investeringar i mitt eget lilla företag räcker gott nog.
Så hur förmögen har RT gjort mig? Det återstår att se. Men det är en betydande summa som jag nu investerat som jag istället skulle konsumerat upp annars.
Rent ekonomiskt så har jag kanske inte kommit någonvart pga RT.
Däremot hat jag fått med mig att vända och vrida på saker som vissa berättat om här och via podden. Till exempel att livet inte bara går ut på att spara. Att kunna ha roliga mål, upplevelser, trevliga saker som en del i “sparekvationen”.
Att fokusera på vad son ger värde för en själv istället för att kopiera någon annans villhövanden som en stor lyxig bil när man kunde blivit gladare av att ha hämtmat på fredagar eller hemstäd.
Du ligger långt före mig i den åldern. Hittade ett kontoutdrag från att jag var 32 år. Då hade jag och min fru 78 000 kronor totalt (mitten av 90-talet). Trots det kände jag mig rik. För vi hade 3 barn…
Mr money mustasche förändrade mitt liv, gjorde att jag började spara. Var dock rådvill över vart/hur jag skulle spara. Rika tillsammans löste det. Tacksam.
Vet jag inte. Men jag började med 150 000 i oktober 2011. Månadssparade 5000/mån fram till december 2019 då jag växlade upp till 10000/mån.
Har under åren tagit ut 1 500 000 till bilköp, husrenoveringar, och gåvor.
Sitter nu på lite drygt 11 mille.
Så räkna ut det om du vill själv.
Jag har tjänat 1.2 miljoner på RT kunskaper sedan 2018. Värdeökning som jag fått genom att optimera min ekonomi i alla led i alla tillgångar jag har. Värdeökningen har kommit dom senaste åren när kapitalet växer a la ränta på ränta. Kommer kunna gå i pension (sluta jobba) 10 år innan min pensionsålder.
Brollan