Kul och lycka till! Tips på vägen: stirra dig inte blind på de dagliga kursutvecklingarna. Att det går ner några dagar/veckor betyder inget i det stora hela. Tänk på att detta är en lååångsiktig sparplan.
Tror nog det kommer bli lite påtagligt från allra början men så som allt så vänjer man säg förhoppningsvis. Och som du säger så är detta långsiktigt.
Jag är inne och kollar börsen flera gånger och om dagen och mina konton så jag vet hur svårt det är att bara låta dem vara i fred kontona 
Jag startade också sparande hos Lysa nu veckan, ett 60/40 ISK.
Är ju grymt smidigt! Alla dessa fonder/aktier/räntor som man investerar i helt automatiskt ![]()
Majoriteten av mitt månadssparande kommer även fortsättningsvis gå in till mitt ISK på Swedbank i Access fonderna.
Lysa ska jag enbart ha till en Mellanrisk-portfölj med ett mindre månadssparande.
Vänta lite här nu! Hur kan du ha 100kSEK i rika tillsammansportföljen hos Avanza?
Avanza tillåter inte att man köper alla ETFer som ingår i rikatillsammansportföljen. Så den kan man bara ha på Nordnet!
Blev det missvisande att nämna denna som rikatillsammansportföljen? Låter kanske bättre med rikatillsammans-rekommendationen.
Heja oss! Vilken sparhorisont har du på 60/40% portföljen?
Ja, rikatillsammansportföljen är namnet på en specifik värdebevarande portfölj med bl.a. 25% guld, 25% långa räntor o.s.v.
Det är en av flera forum/bloggskapade portföljer.
3-5 år står det, men jag tänker att jag bygger upp den sakta så kanske den har en lagom storlek om 10 år.
Ok tack för att du förtydligar och observerade detta.
Det du beskriver här är den sk ”basportföljen” som består av 100% aktiefonder.
I grunden är de andra modellportföljerna tillägg av olika proportioner av sparkonto/korta räntor, guld och långa räntor. Den sk Rika Tillsammans-portföljen är likaviktat (25%) Aktiefonder (fördelat enl din post), guld, långa räntor och sparkonto/korta räntor. RT-portföljen förväntas efter lång tid ge lägre avkastning än basportföljen men med fördelen av betydligt lägre svängningar under resans gång.
Mer om modellportföljer exv här https://rikatillsammans.se/ombalansering-2021/
Hoppar in här:
Jag har majoriteten av mitt sparande på Lysa, och kör där ett ISK med 60/40 och ett med 100/0.
60/40 är tänkt som komplement till kontantinsatssparande (som jag även har på ett sparkonto), där sparhorisonten är 5-6 år
100/0 är passivt sparande med pengar som jag ej behöver de kommande 10 åren.
Om man önskar använda sig av denna typ av portfölj, vilken typ av sparhorisont pratar vi om? Sen nämner även @Nightowl att denna portfölj inte kan investeras i Avanza, finns det en likvärdig om man inte önskar ha sina pengar så utspridda.
Hur ligger räntefonderna till gentemot dagens sparräntor?
Nej inte riktigt.
En portfölj såsom rikatillsammansportföljen är lite mer kontroversiell än en vanlig aktiefonder/räntefonder portfölj och kräver lite mer psyke (ev. erfarenhet) för att hantera.
Skulle inte rekommendera att kasta dig över flera portföljtyper handlöst. De har olika egenskaper för olika tidshorisonter.
Först svar på frågan: med 75% aktier brukar det oftast rekommenderas här på RT att ha en sparhorisont på minst 7 år. Dvs det ska vara mycket osannolikt att du behöver pengarna innan dess.
Det finns mkt att läsa på sidan jag länkade till. Utan att läsa på och vara beredd på lite löpande arbete och bevakning ska man inte ge sig på de mer avancerade portföljerna. Då är rådet från januari 2022 bättre:
Satsa i första hand på en fondrobot som Lysa eller Opti. Eller Avanza Auto.
Har bättre avkastning på 60/40 än mitt sparkonto med 2% ränta om det är det du menar.
Jag håller mig till Lysa och basportföljen känns lite tryggare för min del. Sparhorisonten är 10-15år och önskemålet är att vara passiv men har lite svårt att leva upp till passiviteten. Loggar typ in i stup i kvarten, säkert nybörjar-tristess…
God jul på er!