Fortfarande defensivt.
Jag kollar cashflow på minpension. Det har postats formler här i forumet om man vill räkna ut det själv också.
Fortfarande defensivt.
Jag kollar cashflow på minpension. Det har postats formler här i forumet om man vill räkna ut det själv också.
Bättre generera random numbers med Python
Alltid kul med lite högre än väntat bonus ![]()
Jag håller me dig att är mycke även idag….
Va jag menade va att för typ 50-100 år sen va de i köpkraft väldigt mycke mer än idag då.. Sen är frågan va de kommer å vara värt i köpkraft om 50 år eller liknande?
Om 50 år lär jag vara död. ![]()
Defensivt.
Det finns en whitepaper hos Pensionsmyndigheten om hur de räknar med, om du vill implementera mer precist än med rng.
Det är en simulering av en osäker modell som fungerar bättre ju äldre man blir – inte för en 36-åring. Någon skrev ovanför ett riktigt exempel: två jämnåriga pensionärer hade bara 3000 kr i skillnad i inkomstpension, trots att den ena hade dubbelt så mycket intjänad pensionsrätt som den andra. Om 33 år, när jag är 69, kanske två jämnåriga pensionärer har 3000 kr i skillnad i inkomstpension även om den ena har tio gånger så hög inkomstpensionsrätt? Bara en gissning – ingen vet, eftersom det är en väldigt osäker modell.
Taket av max pensionavsättning för inkomstpension är låg. 16% av lön upp tills ca 50375kr. De ligger även under statlig skatt brytpunkt. Det visar att kommer inte bli så stor skillnad mellan utbeltaningar av inkomstpension i olika lönegrupper i slutändan. De Svenska politikerna av alla färgar har visat att jobbar mot att minska klyftorna när det gäller utbelning av inkomstpension.
Tycker du gör saker onödigt komplicerade och antar att folk på myndigheter är idioter ![]()
Så svårt är det inte ![]()
Tycker du gör saker onödigt komplicerade
Jag litar inte på de när en dubbel samlat pensionrätt kapital leder till endast 3000kr skillnad i brutto. Du måste förstån hur djupt problemet är och kommer bli ännu värre i framtiden. Det är inte en tillgång som ska stå i förmögemhet räkning.
Jag litar inte på de när en dubbel samlat pensionrätt kapital leder till endast 3000kr skillnad i brutto.
Det är väl inte så märkligt att detta kan uppstå i och med att vi har en garantipension? Har person A en pension på säg 7500 kr och person på 15000 kr och sedan får person A garantipension så att person A totalbelopp blir 12000 kr.
Då har vi ett utfall som innebär att person B får 3000 kr mer brutto trots att person B har en dubbelt så stor pensionsrätt.
Siffrorna ovan är bara exempel, jag vet inte storleken på garantipension.
Det är väl inte så märkligt att detta kan uppstå i och med att vi har en garantipension? Har person A en pension på säg 7500 kr och person på 15000 kr och sedan får person A garantipension så att person A totalbelopp blir 12000 kr.
Då har vi ett utfall som innebär att person B får 3000 kr mer brutto trots att person B har en dubbelt så stor pensionsrätt.
Det där är fel. Två 67åriga där den ena har dubbelt så stort kapital som den andra innebär inte att den ena får 7 500 kr i månaden och den andra 15 000 kr (bara exempel, inte verkliga siffror), eftersom garantipensionen tas från samma pott. Vilket betyder att linjäriteten i beloppen inte håller, helt enkelt eftersom man måste finansiera garantipensionen från samma pott. Det du påstår skulle stämma om garantipensionen kom från någon extern finansiering. Men det gör den inte – den kommer från de kollektiva pensionsrätterna av alla. Man kan enkelt dra slutsatsen att den tar från dem som har mer och ger till dem som har mindre. En enkel kollektiv modell som minskar klyftorna vid utbetalningar av inkomstpension. Det finns rapporter som visar hur negativt det har påverkat vissa pensionsrätter när garantipensionen infördes. Något som inte händer med PPM eller TJP. Därför, som andra har skrivit, är PPM och TJP mer robusta modeller att räkna med. Politiker brukar gilla den här typen av modeller eftersom de gör fler människor nöjda än arga.
Därmed inte sagt att jag anser att systemet för allmän pension är helt felaktigt. Jag kan personligen inte se hur man annars skulle utforma det för att få en bred täckning bland befolkningen som medger en iaf hyggligt dräglig levnadsstandard för en majoritet av den allt längre levande andelen svenska pensionärer.
En snabb förbättring som andra EU länder har och som hjälper, är att tillåta ett skydd vid dödsfall även i inkomstpensionen, vilket inte finns idag. Det skulle åtminstone minska förlusterna, eftersom när någon dör kan åtminstone en släkting fortsätta få de insamlade pensionrätterna.
Man kan enkelt dra slutsatsen att den tar från dem som har mer och ger till dem som har mindre.
Det är väl självklart då t ex man inte får någon pensionsrätt på inkomster över en viss nivå.
Det är väl självklart då t ex man inte får någon pensionsrätt på inkomster över en viss nivå.
Det händer oavsett det. Ta bara ett exempel med en grupp på tre personer som har samlat inkomstpensionsrätter, alla vid 67 års ålder, enligt följande: en har 2 miljoner kronor, en har 1 miljon och en har ingenting. Alla tre ansöker om att börja ta ut inkomstpension. Räkna själv ut hur utbetalningarna av inkomstpensionen kommer att fördelas ![]()
Självklart, om de skulle tillåta att pensionsavsättningen baseras på en högre lön skulle det bara öka utbetalningarna, men principen är densamma.
Det där är fel. Två 67åriga där den ena har dubbelt så stort kapital som den andra innebär inte att den ena får 7 500 kr i månaden och den andra 15 000 kr (bara exempel, inte verkliga siffror), eftersom garantipensionen tas från samma pott. Vilket betyder att linjäriteten i beloppen inte håller, helt enkelt eftersom man måste finansiera garantipensionen från samma pott. Det du påstår skulle stämma om garantipensionen kom från någon extern finansiering. Men det gör den inte – den kommer från de kollektiva pensionsrätterna av alla. Man kan enkelt dra slutsatsen att den tar från dem som har mer och ger till dem som har mindre. En enkel kollektiv modell som minskar klyftorna vid utbetalningar av inkomstpension. Det finns rapporter som visar hur negativt det har påverkat vissa pensionsrätter när garantipensionen infördes. Något som inte händer med PPM eller TJP. Därför, som andra har skrivit, är PPM och TJP mer robusta modeller att räkna med. Politiker brukar gilla den här typen av modeller eftersom de gör fler människor nöjda än arga.
Det händer oavsett det. Ta bara ett exempel med en grupp på tre personer som har samlat inkomstpensionsrätter, alla vid 67 års ålder, enligt följande: en har 2 miljoner kronor, en har 1 miljon och en har ingenting. Alla tre ansöker om att börja ta ut inkomstpension. Räkna själv ut hur utbetalningarna av inkomstpensionen kommer att fördelas
Betyder det här att när de rödgröna sommaren 2022 bestämde sig för att endast höja garantipensionen med 1000 kr per månad, så tog de i praktiken från dem som hade inkomstpensionsrätter över gränsen för garantipensionen? Finansierade de verkligen det från resten av pensionärerna? Om det stämmer, så är det det värsta jag har hört under mina elva år i Sverige. Det är en skandal. Nu förstår jag varför inkomstpension är så jävla dålig ![]()
Det du påstår skulle stämma om garantipensionen kom från någon extern finansiering. Men det gör den inte – den kommer från de kollektiva pensionsrätterna av alla.
Stämmer det här? Pensionsmyndigheten verkar vara av en annan mening.
Garantipensionen finansieras med allmänna skattemedel över statens budget och ingår därför inte i pensionssystemets resultat- och balansräkning.

Ta bara ett exempel med en grupp på tre personer som har samlat inkomstpensionsrätter, alla vid 67 års ålder, enligt följande: en har 2 miljoner kronor, en har 1 miljon och en har ingenting. Alla tre ansöker om att börja ta ut inkomstpension. Räkna själv ut hur utbetalningarna av inkomstpensionen kommer att fördelas
Jag ser inte riktigt poängen med att jag skall räkna ut detta om jag skall vara ärlig. Vad är det du vill ha sagt?
Jag ser inte riktigt poängen med
För att ge alla tre jämnåriga något måste du ta från den som har 2 miljoner kronor och från den som har 1 miljon kronor, för att ge till den tredje som hade 0 kronor. Det är enkelt.
Om det stämmer, så är det det värsta jag har hört under mina elva år i Sverige. Det är en skandal. Nu förstår jag varför inkomstpension är så jävla dålig
Välkommen till Sverige! Till landet som är rättvist mot de flesta, och orättvist mot resten ![]()
Ja, det var en stor skandal som ledde till valförlust några månader senare.
För att ge alla tre jämnåriga något måste du ta från den som har 2 miljoner kronor och från den som har 1 miljon kronor, för att ge till den tredje som hade 0 kronor. Det är enkelt.
Det är självklarheter som du skriver. Det är så kollektivt finansierade system fungerar.
Som du själv skriver varierar ju även värdet på kontanter eller “rena pengar” som du uttryckte det, uttryckt i hur mycket man kan byta till sig av andra tillgångar.
Så om du bara ska räkna saker som har ett oföränderligt värde får du väl alltid räkna med att du har 0 då, för alla tillgångar skiftar i värde.
Det känns inte så meningsfullt.
Jag väljer att tänka på det som att tillgångar byts och ändrar form och då kan man se det som att du måste sälja även dina kontanter för att få en annan tillgång.
Enda skillnaden är att vissa tillgångar är mer likvida än andra.
Sen kan man ju absolut vara mer eller mindre intresserad av olika delar i sin balansräkning.
Jag bryr mig t.ex. mest om hur mycket jag har i värdepapper (fonder, ETF:er, aktier etc.) och inte övriga likvida medel, fordon, boende eller övriga fysiska prylar.
Det beror på att den delen är mest sammankopplad med målen jag vill nå.
Välkommen till Sverige! Till landet som är rättvist mot de flesta, och orättvist mot resten
Märkligt att vi inte kan ha en fokuserad diskussion kring uträkning av förmögenhet utan att hamna i politiskt käbbel.
Jag lämnar diskussionen för det leder precis ingenstans som vanligt.