Hur tänker ni kring belåning av portföljen nu när räntorna går upp? Har för mig Jan nämnt att man kan tänka att ca 2% ränta är ok ränta vid belåning, men gärna inte högre. Ser att räntan på Nordnet har krupit upp till 1.58% från tidigare 0.89% ca. Hur gör ni? Har ni is i magen eller börjar ni trappa ner på belåningen eller betalar av den? Det är ju inte så kul om räntan ökar dramatiskt samtidigt som portföljen är i en stor dipp. Och att man i det läget då betalar av sin belåning.
Fortfarande snuskigt billigt, särskilt efter ränteavdraget.
Jag fortsätter köra belåning till 1,5x hävstång med 1,58% ränta.
Räntan måste bli högre än så för att jag ska börja fundera på att sluta med belåning.
En motfråga; hur tänker du kring lån på boendet (om du har bolån)? Vid vilken ränta skulle du amortera bort delar av lånet med investerat kapital?
Jag håller mig under 10 % belåning för Avanzas 0 % ränta på värdepapperskrediten, hävstång 1,08x senast jag tittade.
Räknar jag med bolånet (vilket jag definitivt borde) har jag kanske hävstång 3,0x till en ränta omkring 1,12 %. Lån som lån, hävstång som hävstång
.
Om krediten på Avanza börjar kosta i ränta kommer jag nog inte korrigera innan omkring 5 %, samma med bolånet (har dock bundet till 2024).
Håller med @7NT här 
Har 15% belåning och jag kommer inte börja amortera på den innan räntan går upp bortåt 5-6%.
Tack för era fina svar! Intressanta tankar och resonemang. Jag känner mig mer lugn nu med att avvakta att börja skära ner på hävstången i portföljerna.
Jag försöker ligga runt 1.25x i hävstång. Hög risk och långsiktiga portföljer kan tilläggas.
Vad jag fantiserar om: När räntan når 7%, belåna till 50% av portföljens värde, och portföljen ska bestå av utdelande ETFer som ger 3.5% i direktavkastning.
Varför låna när räntan är hög? För det är då tillgångspriserna är i botten. Räntan tar utdelningarna hand om och man kan betala av lånet genom månadsspar.
Räknar ni även med uppskjuten reavinstskatt från fastighetsförsäljning? Är ju en gratis kredit.
Jag skulle vilja utmana frågeställningen lite: Spelar det egentligen någon roll vad räntan ligger på? Är det inte överavkastningen som spelar roll?
Väldigt förenklat kan man ju säga att alla tillgångsslags förväntade avkastning bestäms av: riskfri räntenivå + riskpremie. Riskpremien (överavkastningen) är konstant. Den riskfria räntenivån är variabel, och beror på centralbankens styrränta.
Om vi tar aktier som exempel, så har den historiska riskpremien legat kring 5-6%.
- Säg att styrräntan ligger på 2%. I en rationell marknad avkastar då snittaktien 2% + 5-6% = 7-8% per år (snitt P/E = 12-15).
- Säg att styrräntan stiger till 10%. I en rationell marknad faller då priset på aktier, tills snittavkastningen blir 10% + 5-6% = 15-16% per år (snitt P/E = 6-7).
Samma resonemang som ovan kan förstås appliceras på alla tillgångsslag (obligationer, råvaror, etc). Detta är en förutsättning för att det ska finnas incitament till att investera när räntan är hög.
Sammanfattat: Jag kommer fortsätta applicera hävstång på min portfölj oavsett räntenivå, för överavkastningen bör vara konstant i alla lägen.
Finns det ett enklare teoretiskt resonemang kring varför det bör förhålla sig på det här viset?
Om det är så det fungerar så spelar det ju tydligen ingen roll vad räntan ligger på 
Hur stor hävstång använder du dig av? Och hur motiverar du det? Baserar du på tidshorisont/riskvilja etc?
Hävstång kan lätt skicka dig till fattighuset. Inga lån i min portfölj.
När jag räknar avkastning på belånade pengar så räknar jag med avkastning inklusive inflation.
Det är ju skillnaden på vad jag betalar i ränta och vad min avkastning blir som är relevant.
Ungefär 1,5x hävstång. I mitt fall gäller det ju dock en allvädersportfölj så risken är långt ifrån att göra samma sak på en global indexfond. Jag beskriver utförligt mitt resonemang här.
Jag hatar skulder, har bara bolån och lyckades för länge sedan låsa lånet till 1.28% till juni 2026. Är räntan över 3.5% när det är dags att omförhandla amorterar jag så mycket som möjligt.
Tack! Riktigt bra och intressanta trådar/inlägg
Jag har 7x hävstång på Tencent. Mycket fint.
Har oxå Tencent men utan hävstång.
Synd. Du skulle haft hävstång senaste veckorna.