Hur kan privatleasing vara så förmånligt?

Frågan är ju hur stora marginalerna är på dessa dyra elbilar till nypris. Man får väl nästan två bensin-Kia på en el.

Att leasa en Kia för 3300 kr / mån där fullpris är 484 000 kr kan jämföras med en Tesla för ca 6300 kr/mån där fullpris är ca 550 000 kr. Kia:n verkar betydligt förmånligare om nu 484 000 kr är vad bilen faktiskt är värd även med tanke på ett troligt sämre andrahandsvärde jämfört med en Tesla.

Grymma böter för bilföretagen om de säljer för få elbilar. Kias plan för att klara EU böter är att sälja tillräckligt många elbilar så att medelvärdet går under gränsvärdet.

3 gillningar

Vad jag menade är att med en nybil behöver man bara betala halvförsäkring för att ha helförsäkring de 3 första år.
Peugeot tar 289kr/mån eller 3468/år på e-2008. Jag betalade 2972 kr/år för min Passat. Igen, ingen julklapp.

Dessutom när man tar extra utrustning betalar man allt eller nästan allt på leasing. Exempel e-2008: vinterdäck på stålfälg kostar 235kr/mån eller 8460 efter 3 år. 4 Nokian på stålfälg kostar 8000kr om man köper själv och har inte tappat 100% av värde efter 3 säsonger och 1500 mil…

När de leasar, tjänar de på leasing själv och sen försäjlning som begagnad bil. Bilarna kommer absolut inte att vara 45% billigare än inköpspris efter 3 år.

Igen, titta på priserna. De är listpriserna (2009) och är meningslösa eftersom man betalar aldrig listpriset på en nybil (annars gör man nånting jättefel!). De räknar priser efter 3 år enligt KVD men KVD bilar är oftast inte i bra skick (företagsbil) och man kan inte se eller provköra bilen innan köp… Inte alls vad jag kallar opartiskt.

1 gillning

Tittade på leasingbil för ett par år sen och läste om många som fick avdrag för än det enda och än det andra när leasing tiden va slut.

30k för att laga lackskador på lacken som troligtvis inte alls skulle lagas innan bilens såldes. Eller fel på AC anläggningen som borde gå på bilens garantier.

Bedömningen av bilens skick görs ju av leasing firman och inte av en oberoende besiktningsman.

Ja, leasing är känt som det absolut dyraste sättet att äga ett fordon på andra marknader, att Sverige skulle vara ett undantag pga. orsaker som att biltillverkarna vill undvika böter eller att bilarna går att exportera till Norge… nä, jag är tveksam :sweat_smile: Kommer nog bli en dyrköpt läxa för många.

1 gillning

Erik, du brukar ju vara en varm förespråkare - bl.a. i Bitcoin-tråden - att gå på fakta och inte “känsla” eller “sanningar” där ute. Räkna på det. Jag skulle säga att det är en felprissättning på marknaden just nu till följd av att vi står i skiftet mellan fossil- och elbilar.

Marknaden bygger på historik / känsla / förnuft som baserar sig på fossilbils-ekonomi men den är helt förändrad med elbilarna. Jämför det i allt från finansiering (billigare) och prestanda (världens snabbaste serie-tillverkad bil är en Tesla för 1.3 Mkr och inte en Ferrari, Porsche, Lambo, Bugatti eller liknande).

Jag säger inte att det kommer vara så framgent, men just nu är det verkligen så. Jämför med mitt exempel med Kia e-Niro eller MG ZS EV. Det går inte argumentera bort så som du gör. Med kärlek. :heart::wink:

1 gillning

Absolut att en elbil är det som gäller just nu om man använder bilen mycket i vardagen, vilket som du säger beror på obalanser. I detta fall att vi tar ut skatter på bränslet för äldre bilar, vilket elbilar för tillfället slipper undan. Inför man istället kilometerskatt kommer den effekten till stor del försvinna, men nu under tiden ska man passa på om man har drägliga möjligheter till laddning. Går att jämföra med FIRE som blir extremt fördelaktigt i Sverige eftersom vi finansierar mycket med skatt på just arbete.

Att MG (någon kinesisk tillverkare?) vill slå sig in på marknaden likaså, helt naturligt att man gå kanske t.o.m går back på bilarna i början.

Det jag dock ställer mig tveksam till är att det skulle vara billigare att leasa istället för att köpa motsvarande bil med egen belåning. Det är här leasing brukar ha en 12% eller 14% ”intern ränta” (som inte syns) istället för 4% eller 6% om man tittar på USA, vet inte om det finns siffror för Sverige. Absolut att man ska räkna på saker, men finns det någon logisk anledning till varför de skulle erbjuda leasingkunder en bättre deal än de som äger bilen men finansierar via tillverkarens egen kreditavdelning?

Risken är att det finns någon (för oss i tråden) okänd variabel som vi inte har med i beräkningarna, att de tar igen på gungorna det de förlorat på karusellen - med råge.

1 gillning

Givet ett nybilspris om 500k så är 100k moms. Som första privatköpare av den så betalar man allt direkt.

Privatleasing så betalar man endast moms på
leasingavgiften under kontraktet. Säg att avgiften är 5K i månaden. Deltat per månad blir då 1800 kr på ett 36 mån kontrakt.

Lägg till premien på det så blir det dopat.

Prissättningen handlar om att få ut bilarna och minska trösklarna för affären. Titta på England med deras PCP system, det dominerar totalt.

Är det konstigt att det är dyrare att köpa än att leasa? Givet de korta kontrakten, nej. Skulle man leasa så pass länge att man kommer ikapp moms osv så skulle skillnaden minnas.

Kan man fortfarande göra en bättre deal med tålamod och lite tur vid köp? Förmodligen.

Just nu finns det kanske möjlighet att köra en elbil hyfsat billigt men det kommer inte att vara. Till slut så kan inte Bonus/Malus upprätthållas och någon slags kilometerbeskattning och / eller skatt på laddning av EV. Är ju inte en långsökt tanke att alla dessa premier för gröna investeringar med följande registrering av tex laddningspunkter, solceller osv kan utgöra datapunkter för framtida beskattningar.

För egen del så år nästa planerade bilbyte 4 år bort så känner ingen stress.

1 gillning

Okej, kände inte till detta kryphål, men det blir ju absolut fördelaktigt. Men borde inte detta varit en variabel sedan hedenhös (lär ju knappast gjorde det lättare att undvika moms med åren) som borde gjort leasing mer fördelaktigt sedan konceptet uppfanns, eller ännu tidigare t.o.m, dvs. att fenomenet skulle uppstått nästan enbart pga detta? Och samma kryphål går ju lite uppfinningsrikedom att applicera även på lånefinansierade bilar, ingen skulle betala kontant för en bil om de kunde få den 20% billigare!

Du kan ju få ut bilarna med en fördelaktig prissättning utan leasing också, så har ju precis som med laddning av EV vs tanka beskattat bränsle ingenting med själva leasingen att göra.

1 gillning

Får känslan av att nånting inte stämmer.

När får vi se trådar som:

“Hur kan det vara så förmånligt att hyra sitt boende?”

Har ju alltid lönat sig att ta risk/ägandeskap.

Finns redan :grin: Dock inte jämförbart eftersom folk i sin ägandekalkyl för bostäder räknar med en värdeökning. Ingen räknar med en värdeökning av sin bil.

2 gillningar

Får man tag på ett hyresreglerat kontrakt så stämmer det ju ändå, så helt annorlunda är det ju inte. Ytterligare en situation där regleringar och skatt gör så att risktagande i viss utsträckning inte lönar sig där det annars vore rimligt.

2 gillningar

Hur skulle det bli dyrköpt? Vad tror du kan hända under de 3 åren kontraktet pågår? De enda variablerna som diffar mot att köpa bilen, som jag ser det, är att:

• räntan är rörlig och kan gå upp, vilket påverkar avgiften
  • en hög kostnad för onormalt slitage

I min kalkyl tog jag höjd för båda dessa punkterna, och kan ändå inte motivera att köpa en 2-3 år gammal bensinare.

1 gillning

För att säga att något inte är jämförbart måste man först gjort en jämförelse.

Ergo: Allting är jämförbart.

Fast nu handlar ju inte tråden om bensinare vs elbilar, utan om hur leasing kan framstå som så fördelaktigt. Finns ju alltid alternativet att köpa en ny eller bättre begagnad elbil.

Erik, det stämmer inte utifrån perspektiv mest ekonomisk lösning. Återigen, se den andra tråden.

Jag räknade och jämförde med att köpa en begagnad V90 på Blocket kontant eller med lån på huset vs behålla nuvarande vs att köpa nytt.

Räkna på det själv istället för att killgissa annars tappar du trovärdighet även i de trådar där du har koll.

6 gillningar

Helt sant, men inte heller det klarar jag att räkna hem.

Jag räknade på en 2 år begagnad e-Niro och fick i bästa fall samma månadskostnad som en ny på leasing.

1 gillning

Du menar den som är 500+ inlägg lång? :joy:

Jag kan erkänna att jag inte lusläst andra tråden eftersom jag inte har några planer på att byta bil för tillfället och säkert ha missat din uträkning, så vore bussigt om du kunde slänga in den även i denna tråd.

Påstår mig inte vara någon expert på området och mycket väl kan vara helt ute och segla i frågan, men mitt utgångsläge är att jag inte ser logiken i att leasing skulle vara mer ekonomiskt fördelaktigt. Men jag har inga problem att ändra uppfattning, har ingen som helst nytta av att bära omkring på villfarelser.

Här är de två relevanta inläggen i den tråden:

Samt:

Men du håller med om att det då är någon form av felprissättning på marknaden? Antingen är de begagnade för högt prissatta, eller så kostar de nya mer än man tror vid första anblicken. Vilket absolut kan vara fallet, men då börjar varningsklockorna ringa och man vill gärna mäta saken närmare både två och tre gånger innan man sågar.

1 gillning