Kom helt osökt på att tänka en annan tråd i forumet: Vad är det snålaste ni varit med om?
(Att snålhet blir lite av en identitet.)
Kom helt osökt på att tänka en annan tråd i forumet: Vad är det snålaste ni varit med om?
(Att snålhet blir lite av en identitet.)
Alltså tokstort och tokstort. Jag uppfattar mig inte som rik. Och jag har relativt låga inkomster. De senaste åren har jag maxat inkomsten och lyckats få kanske 60k per månad efter skatt. Men det är relativt lågt om man skall äta middagar för 4k flera gånger om året. Och jag kommer inte tjäna ens på den nivån särskilt länge till.
Men det är intressant att se andra synvinkel på detta. Jag har en väldigt annorlunda syn, uppenbarligen.
“Relativt låga inkomster”… Du saknar tyvärr verklighetsuppfattning om du tror att 60k efter skatt är lågt.
Jag är bland mina vänner känd som utan tvekan den mest slösaktige. De tycker att jag är bisarrt slösaktig. Jag och min fru har två bilar (även om en av dem ör tio år gammal), vilket uppfattas som en otrolig excess av folk jag umgås med. Så det beror verkligen på vilken miljö man hänger i hur man ses. Här ses jag som snål, bland mina vänner är jag verkligen the big spender. Jag vågar inte berätta för dem att vi åt för 1300 spänn.
Du kanske bor på liten ort och har gjort något av en klassresa?
I vilket fall som helst så tjänar du bra och har en stor förmögenhet jämfört med de flesta. Njut av det!
Var har du bott? Och dricker du alkohol? För jag tänker att det är svårt att komma undan så billigt om man vill ha ett par glas vin till maten i Stockholms innerstad, till exempel.
Poäng. Jag har druckit för mer. Jag har bara inte ätit för så mycket. Jag drack en hel del när jag var ung. Numera dricker jag mindre och billigare.
Fast det är fakta att du inte ens får ihop till en middag för 2 vuxna + 2 barn i övre tonåren på O’Learys för 1300 kr. Och O’Learys kan absolut inte räknas som en bättre restaurang. Priser på O’Learys i Sthlm: huvudrätt ca 225-350, efterrätt ca 100. Fördrink 150, glas rött 159. Som minst skulle jag säga 2000 för fyra och då är det lågt räknat. Och vi pratar som sagt halvsunkig sportbar, det är inte ett ställe att fira en födelsedag eller annat.
Jag skulle tro att det är någon som driver med oss.
Alltså, vi dricker alltid vatten när vi går på restaurang. American style.
Jag tror att du pratar med mig.
Nej, jag driver inte. Jag kanske skriver för mycket, men allt jag har skrivit är 100% sant och i enlighet med vad jag tänker och hur jag lever.
Jag är nog autistisk och tänker lite annorlunda än vissa. Och mina snåla vänner är också mestadels autistiska ingenjörer. Autistiska ingenjörer är en grej.
Du kan såklart uppfatta att du inte är rik eller har låga inkomster, men du är rik och har höga inkomster. Punkt.
Om jag är starkast i södra Sverige och säger att ”jag är inte stark” eftersom finns många starkare i Sverige, skulle folk tycka jag ljög.
Styrka, rikedom, antal vänner och typ varsomhelst är relativt.
Jojo, jag vet ju detta. Men mina höga inkomster är aningen tillfälliga, under några år.
Kanske är det Småländska arvet som förvirrar. Kanske autismen. Se: Vad är det snålaste ni varit med om? - Nr 311 av Rubbitkapten
Då antar jag att du inte har ätit middag i USA senaste åren. Där kommer man numera inte så långt med 325 kr för en middag.
Nä, det var ett tag sedan jag var där. Då var det billigt. Men det har hänt mycket sedan dess.
För att kunna jämföra sina kostnader med andra måste alla jämförelser vara konkreta, kort och gott. Att säga “levnadskostnader” räcker uppenbarligen inte.
“Bilen kostar 3000 kr i månaden” Eh nej
Men kanske är din leasingavgift 3000 kr!
Det är ju lätt.
Inkomster minus sparande!
Resten är levnadskostnader!
![]()
Funkar inte i FIRE ![]()
Tur inte tråden handlar om Fire. ![]()