Hur många månader har ni i buffert?

Endast en tankeställare för de som låter sig dras med i lånekarusellen utan att tänka själva.

Tar av bufferten när det behövs, just nu försvann det mesta då det kom mycket utgifter på en gång.

Sen är det ju en definitionsfråga vad man måste köpa, men syftet med bufferten för mig är just att den ska täcka upp när det kommer mycket oväntade utgifter på kort tid, och sen fylls den på igen (förhoppningsvis)

Så nu har vi väl 1 månads löpande utgifter ungefär på bufferten.

Och inte miljoner i fonder/aktier att sälja av heller, men det har vi aldrig haft heller å andra sidan.

1 gillning

Ja men skönt att höra.

Jag har haft bufferten, lite separat från allt annat. Men känns onödigt och oflexibelt. Om jag använder lite av bufferten, så får jag mer svängrum i vardagen, vilket kan underlätta när man har barn, hus, bil osv. Så tänker framöver använda lite ifrån den vid behov och fylla på allteftersom. Inom rimliga gränser så klart.

Har 100k cash, som jag ibland lastar lite fonder med när det är tydlig nergång.
Inkomstförsäkring och a-kassa tycker jag man kan lägga till i detta anseendet.

1 gillning

Min buffert är flytande. Dvs, de månatliga överföringarna görs alltid till buffertkonto, därifrån sen för jag över till KF, på avanza. Det är olika mycket jag för över till buffert och olika för KF. Fungerar för mig. Ibland för jag över en större klumpsumma. Så har buffertkontot som hållplats för alla pengar som inte används för konsumtion.

För att svara på frågan så har jag i dagsläget 97.500kr på buffertkontot, men snittar aktivt in mig i Avanza Global i nuläget.

2 gillningar

Jag återupplivar denna gamla tråd eftersom jag ändrat uppfattning om min privata buffert i samband med att jag nu drivit mitt egna aktiebolag ett tag.

Förr hade jag flera månadsutgifter i bufferten eftersom jag hade en tillsvidareanställning som i teorin kunde avslutas när som helst. Nu när jag kör eget har jag stenkoll på hur mycket kapital som finns i bolaget för att fortsätta kunna ta ut lön även om intäkterna helt skulle försvinna under en längre period.

Numera kör jag en buffert motsvarande en (1) månadsutgift och eftersom jag tar ut lön till brytpunkten för statlig skatt blir min buffert alltså 40 000 kronor. Så varför en månad? Jo, ifall företagsbanken eller min privata bank skulle strula med löneutbetalningen någon månad.

Är det flera egenföretagare som tänker likadant som jag?

3 gillningar

Jag hade en väldigt liknande eller identisk setup i många år. Den har enbart ändrats pga FIRE som innebär andra ekonomiska spelregler.

1 gillning

Pengarna i bolaget - har du betalat vinstskatt på de? Är det som aktieutdelning du tänker att du tar ut de eller betala skatter igen som lön?

När räkenskapsåret är slut skall ju pengarna som lagrats upp senaste året beskattas med bolagsskatt. Efter det vill man väl inte använda dem för löneutbetalning. Man kan ju använda dem till aktieutdelning, men det har ju vissa tillkortakommanden.

Buffert är en sorts säkerhet. Värdepapper kan på kort sikt gå ner 20-40%. Skulle “katastrofen” (sjukdom, arbetslöshet, etc) inträffa i en dipp, då måste man bita i det sura äpplet och sälja med förlust. Därför har jag min buffert på sparkonto.

3 gillningar

Hej!

Kanske inte en relevant fråga, men hittar ingen annan tråd att spinna vidare på min fråga då jag inte vill skapa en ny tråd.

Jag har idag 4 olika sparkonton för olika ändamål/kommande utgifter, tandläkare, bilskatt och andra oförutsedda avgifter, mest bara för att särskilja dem olika.

Är det på något sätt bättre att ”baka ihop” dessa 4 konton till tex ”utgifter”, och därmed spara varje månad i bara 1 konto (tänker då mest på räntan man får) Eller är det same same?

Psst Jag är inget mattesnille därför frågan. :nerd_face:

Med vänlig hälsning, Patrik

Om det är samma ränta på kontona så är det ingen skillnad på ett eller fyra konton.

1 gillning

Tack för svaret! Ja det är samma ränta. Egentligen borde jag ju ha förstått det. :sweat_smile:

1 gillning

Jag har under året kommit fram till att en högre buffert än jag tidigare trodde är bra.

Jag blev omplacerad till en tjänst jag inte har kompetensen att utföra och blev därför tvungen att säga upp mig. Om jag inte hade fått ett annat jobb skulle det pga karenstiden dröja ganska länge innan jag fick någon inkomst. Det vill jag ha en buffert för att klara utan att behöva sälja några aktier/fondandelar.

3 gillningar

Jag försöker se till att ha över 70k USD på mina bankkonton, just nu ligger jag kring 90k. Det är väl inte så logiskt egentligen men psykologiskt är det skönt för mig. Köpte just en helhus generator för 120k till exempel och då är det skönt att slippa nalla på aktiedepåerna. Köpte en bil för 300k för något år sedan också och behövde inte sälja några aktier.

Vet inte riktigt hur många månader det motsvarar, vi har extremt höga kostnader tyvärr då vi bor utomlands och betalar för pre school och barnflicka. Så 90k USD räcker kanske 6-7 månader bara.

1 gillning

3-4 i vanliga fall. Nu har jag betydligt mer då jag håller på att portionera in pengarna i en större portfölj.

Desto mer man tjänar desto mer skevt blir det. Jag hade inte upprätthålligt min nuvarande livstil om jag blev av med jobbet, men har 400k på räntekonto bara för totalt oväntade saker överlag. Men blir jag av med jobbet har jag över 100k iaf och en fru som tjänar runt den summan så med neddraget resande så är det såklart inga problem

1 gillning

Jag har fortfarande cirka två månaders utgifter på vanligt bankkonto.

Har också cirka tre-fyra månaders utgifter på en TF KF som jag mentalt räknar som katastrofbuffert. Typ om min kolonistuga brinner ner eller jag blir av med mitt boende.

Bor i hyresrätt, har varken bil, barn eller husdjur. Så känns lagom för mig.

2 gillningar

Vi har 3 månaders utgifter privat på buffertkontot. Ytterligare 1,5 på nöjeskontot och 2-3 i slattar på diverse vardagskonton som räkningskonto, kortkonto och bolånekonto. Sedan har vi företag där vi kan fortsätta plocka ut lön som vanligt i ca 6 mån innan det investerade kapitalet behöver röras.

1 gillning

Runt 3 till 4 månadsutgifter

1 gillning