Hur många månader har ni i buffert?

0 kr utöver det som finns kvar av månadslönen fram tills de åker in på ISKt dagen innan lön. Ser ingen anledning att ha en buffert. Pengar i aktier eller i fonder är ju tillgängliga inom ett par dagar.

4 gillningar

Just nu har jag 12 månader omkostnader i buffert, men sparar för att komma upp i 1,5 år. Detta då jag har några större osäkerhetsmoment inbyggda i mitt livspussel som lätt skulle kunna knapra i sig ett par 3-5 buffertar av bara farten. Känslan av trygghet är ovärderlig - särskilt om det möjliggör att man då vågar ta kalkylerade risker. :cowboy_hat_face:

2 gillningar

Räntor pluss guld skulle räcka att leva på i totalt 38 månader.

Jag har 2 månader i cash.

Använder också bufferten lite som kreditkort. Är lönekontot tomt och jag måste köpa nåt jag behöver (eller inte behöver) så använder jag bufferten till det.

Tycker 2 månader i cash är rätt lagom för mig. Var arbetslös i några månader för ett tag sen och vet att mina utgifter sänks rejält när jag går hemma. Inga dyra luncher, klädköp, afterwork, regelbundna frisörbesök, resor osv. Så de där 2 månaderna i cash kan man få att räcka längre utan problem.

Sen har jag ju akassa, uppsägningstid osv som gör att jag hade klarat lite över ett år utan jobb innan jag hade behövt ta från investeringarna.

1 gillning

Jag har 2-3 månadslöner eftersom Jan har sagt att vi ska ha det.

5 gillningar

På sparkonto/lönekontot nu 1,5 månad.

Hyr bostad, ingen bil eller kids så sällan jag behöver pengar.

Hade ett tag 50 månaders buffer på kontot. Men så fick jag ångest över de och la in allt på börsen ist.

Hade allt skitit sig (bli av med jobbet, inte få a kassa, inte löser nytt jobb eller börja nån utbildning mer csn). Så hade jag flyttat till ett billigare boende. Kanske flyttat till ett billigare land.

Hade jag nollat hyran är de typ bara 2k i utgifter jag har och kan leva gott.

Inte en krona i buffert.
Köper fonder på mitt ISK konto varje månad.
Ser inget behov av någon buffert.
Behöver jag pengar så går det ju fort att sälja av lite fonder.

4 gillningar

Drygt en månads utgifter i buffert. Utöver det kreditkort för att skjuta på lite betalning av vissa utgifter, finns även möjlighet till värdepapperslån och att låna en betydande summa på bostaden. 2 fasta jobb med 3 månaders uppsägningstid och a-kassa. Sparar till större renoveringar och inköp i mellanriskhinken som kan används om det behövs också. Behovet av buffert styrs av riskerna för både utgifter o inkomster.

Har sällan behövt använda min buffert och därmed kan en stor buffert göra att det blir dyrt i form av missad avkastning. Bättre då att ha en gratis lånemöjlighet som bara används när de faktiskt behövs än massa pengar på ett konto med låg ränta tycker jag. Gemene man har nog antingen för lite buffert eller för mycket pengar på sparkonto?

Bufferten är 1 % av våra finansiella tillgångar utan pension medräknat.

Och om allt har gått ner och du måste sälja och gå back?

Vederbörande kanske gjort antagandet att det ändå, långsiktigt, lönar sig att låta pengarna arbeta.
Jag kan tåla en 70% börsnedgång innan jag är ”back” och då har jag ändå en hel del kvar.

2 gillningar

Min portfölj tål en nedgång på 62% innan jag är back.
Min strategi håller, än så länge!

Man behöver ju inte sälja allt bara för att börsen går ner.

Säg att börsen går ner med 20% och man behöver sälja 5% av kvarvarande kapitalet.
Förlusten på det man säljer är då bara 1% av kapitalet innan nedgången men förhoppningsvis har man innan dess gjort vinst så nettot kan ändå vara rejält positivt sett på insatt kapital.

4 gillningar

Har bara ett bankkonto med kombinerat löne+spar. Runt 90 000 där nu. Gör engångsinsättningar när det blir för mycket. Har alltså ingen fast summa. Men 90 motsvarar ungefär 3 månadslöner

Jag har 2 * nettolön i buffert vilket täcker ca. 3 månader. Hade tidigare ca. 9 månader men det ligger nu i indexfonder.

Jag är rätt så distanserad till mina investeringar då jag anser att risken att jag skulle förlora exakt allt är väldigt liten och ser det mer som en guldkant i vardagen. Om jag skulle förlora 50% så är det inte hela världen.

Är väldigt tacksam att jag är i en situation där jag har det bra ställt och samtidigt kan spara bra. :pray:

1 gillning

Nyfiken men vad skulle du göra om Spiltan kaos sker igen med att du inte kan sälja av nån fondandel på några månader?

1 gillning

Är man skuldfri så behöver man inte oroa sig för hur mycket pengar som står på kontot, utgifterna är mycket begränsade och riskerna små.

6 gillningar

Använder ni er buffert, till kortsiktigt konsumerande och fyller på allteftersom?

Eller är er buffert helig, som endast får röras vid Armageddon :scream: :joy:? I så fall, har ni ett separat sparande för kortsiktigt konsumerande?

1 gillning

Vi kör på alternativ ett, men så har vi ganska varierande inkomster (delvis pga hur aktieförmånsprogram beskattas här i Finland), så en månad kan det dimpa ner 3 månadsinkomster och följande två i stort sett 0.

1 gillning

Jag kör med en buffert konto som enbart skall användas vid “armageddon”…

Sen så har jag en budget lista på “kortsiktigt” spenderande som vi sätter av från lönen vraje månad x sek på olika saker tex, Semester, Husbil och bil kostnader (skatt, försäkring, service etc).

1 gillning

Nej, om man kan äta luft, värma huset med egen ved och el från egna solpaneler, visst.

Jag tror många har helt andra kostnadsproblem än ett bolån eller en billeasing.