Cirka 24, med svångrem, p g a FIRE. Med kreditkort når jag minst ett år till om det kniper.
Jag har 12 mån motsvarande en månads utgifter i buffert
Förutsatt att det inte blir några galna ekonomiska svängningar kan vi hålla det igång i minst fem år (60 månader) – mat, el, vatten och avlopp, sophämtning, internet – det grundläggande. Det är fantastiskt att bo i eget skuldfritt hus.
I princip behöver vi inte köpa mat på en månad.
En måndagslön
Vi har närmare 6 månadsutgifter i vår buffert. Det är i det högsta läget men vi planerar för några renoveringar i närtid så en större del av månadssparandet stannar utanför börsen just nu.
Konstigt. Om de placerar dig där får de väl lära upp dig och acceptera mindre produktivitet?
Jag är lärare och blev placerad på mellanstadiet, min kompetens finns på lågstadiet.
De skulle uppenbarligen nöja sig med mindre produktivitet men för barnens skull skulle jag inte nöja mig med det.
Kör eget och lite orolig i dessa tider.
Har 1 år för löner privat och runt 15 månader i bolaget. Tror de är alldeles för mycket men som sagt enormt tuffa tider för IT just nu.
Väldigt många.
Inte för att jag tror att det behövs utan mer för att jag vill ha någorlunda balans mellan ränteplaceringar och aktier/fonder/börs.
Ungefär 6 månader. Men då är det absolut billigaste levnadsvillkor. Annars 4 om man börjar slösa
En månadslön eller ca 3 månaders utgifter om jag skulle leva snålt (inte så höga utgifter, eller lön för den delen).
Jag är av den åsikten att man inte behöver någon buffert om man har ett tillräckligt stort sparkapital på börsen.
När lönerna har kommit, sparandet är skickat till ISK och räkningarna är betalda så har vi max 1,5 månadsutgifter på bankkonto.
Det är väldigt få saker man måste betala omedelbart utan att få några dagars framförhållning. Jag tänker kyl och frys måste man åka och köpa direkt när det går sönder, skulle det vara strax före lön så får man väl ta det på räntefri kredit eller så. Allt annat får plockas från sparandet där det finns ca 90 månadsutgifter.
Har bott i villa i 35 år och har aldrig haft någon stor buffert, enbart långsiktigt sparande.
Till denna typ av scenario fungerar ett kreditkort alldeles utmärkt tycker jag. Där har man i regel 30-60 dagar räntefri kredit.
Jag har drygt 4 månaders utgifter i buffert plus att jag skulle kunna använda krediten på visa kortet, där jag alltid ligger på plus.
Men sedan är ju hela min depå på nordnet och mitt boende (Gud förbjude) sådant som skulle gå att omvandla till pengar om det verkligen skiter sig.
Jag har tre månadsutgifter på ett bundet sparkonto. Om det skulle krisa går det att ta ut i förtid mot en mindre avgift (tror man får betala ränteskillnadsersättning). Sen har jag ett kreditkort med samma belopp i kreditgräns, känns som att jag skulle klara de flesta oförutsebara händelser med detta, särskilt som jag bor i hyresrätt.
Har 30 k i buffert eller ja 3 månaders utgifter, lever minimalistiskt. Än så länge ![]()
Oftast har vi 1–2 månadsutgifter på lönekontot. Just nu har vi runt 3, då vi ville ta höjd för större utgifter när svägerskan kom på besök. Snart åker nog 2 av dem in i pengamaskinen.
har runt 150 månadsutgifter på kontot. Brukar pendla mellan 150-200.
Dumdristigt yes, men kom gärna med något bättre tips.
Tycker det är rätt kul att ha, vad somhelst kan dyka upp. Ett till boende, en samlarbil. vadsomhelst. så jag vill ha likvider tillgängligt. Det har man inte tex mitt i ett börsras.
Mindre än en månadslön netto.
Har 38000 ut i lön och 34000 på sparkontot.
Då har vi gemensamma löner på ca 66k ut. Vi har haft extremt svårt att bygga upp ett sparande. Alltid har det varit något som pengarna fått gå till.
Vann jag?
Ca 15-20 månadsutgifter som det ser ut nu finns på sparkonton. Rätt skönt låga fasta utgifter.