Då har du inte prioriterat sparande.
Höga räntor, småbarnsår med VAB föräldraledigheter, höga fasta utgifter har gjort sitt med
1,5 månader. Blir man av med jobbet(vilket jag inte blir) så kommer a-kassan om 2-3 mån. Krisar det kör jag kreditkortet och nyttjar 60 dagars räntefri kredit.
Jag tycker att det finns en poäng med att ha olika sparkonton om det underlättar för dig när du vill ha koll på att du har så mycket som du behöver för bilen, tandläkaren och så vidare. Det kan också fungera som motivation att lägga undan pengar för den som har svårt att hålla i slantarna. Allt handlar inte om att maximera avkastningen, det är också viktigt att hitta en strategi som passar ens egna behov av trygghet och kontroll.
Om inte aktier och fonder räknas så har jag noll. Räknas kontokort? Där har ca. 200 000:-.
1M på Borgo i och för sig men det ska tyvärr till skattemyndigheten till våren.
En buffert är en buffert, det är pengar som du har tillgång till – likvida tillgångar i fackspråket.
Jag har nästan ingen buffert alls. Har nog aldrig haft en oförutsedd utgift där jag plötsligt med några timmars varsel måste betala 20.000 kronor trots att jag har hus, bil och barn. Fondpengarna är ju åtkomliga inom två dagar.
Jag har mitt lönekonto och när månaden är slut och ny lön stundar investerar jag allt utom 10000 kronor som får sitta kvar på lönekontot till nästa månad.
Hur mycket motsvarar det i pengar?
Frågan jag skulle ha ställt istället är hur stor % det är av nettoförmögenheten. Om det är <1% så känns det rimligare än om det är 50%
Det var ju sköna argument till orsaken iaf ![]()
50% är större än 1%. Jag tror du avśg att använda ”<” istället för ”>”.
Fixat, tack du hade förstås helt rätt
Runt 4,5 i likvider skulle jag säga.
Är jätteförvånad av att många har så lite i likvida medel. Intressant.
jag tror det beror både på ålder samt såklart total förmögenhet.
Jag tänkte precis som du tidigare, men fick nyligen en tankeställare. En närstående, som i all naivitet trodde att hen anlitat ett seriöst företag, hamnade i stället hos ett mycket suspekt företag som krävde betalningen direkt på 16 000 kr via Swish. Slarv och godtrogenhet kan tyvärr leda till dåliga beslut, och man vill självklart hjälpa närstående i en sådan situation. Efter det har jag verkligen omvärderat värdet av en likvid buffert.
0 månader, men det ligger några miljoner på ISKn. Buffert är helt irrelevant. Även om börsen dyker 50% så finns det pengar. Så våga avskaffa bufferten. Det räcker att man har pengar.
Vad menas med 4,5 likvider? Att du har 4,5 miljoner i likvida pengar?
Ja du, har du 4,5 miljoner i buffert, och då antagligen betydligt mer investerade, så är du nog betydligt rikare än de flesta. Jag skulle gärna ha flera miljoner i buffert, men behöver ha många miljoner först
.
Kan lösgöra likvida medel inom en vecka som skulle räcka 8 år
Aktier och börshandlade fonder brukar anses likvida. Men för att det ska räknas som buffert tycker jag att det inte ska ta mer än några minuter innan pengarna kan användas, även när börsen är stängd.
Jag tänker att det finns flera kategorier av människor.
- Ensamstående
- Sambo/gift
- Ensamstående med barn
- Sambo gift med barn
De har olika typer av bostäder
A. Hyresrätt
B. Bostadsrätt
C. Samfällighet
D. Villa
E. Övrigt
Utöver det behöver vi räkna in om de har bil/annat fordon och hur många i sådana fall
Dessutom tillkommer kanske en sommarstuga
Här är väl de vanligaste kategorierna. Nu vore det intressant att veta ungefär, i kronor räknat, hur mycket varje kategori ska ha i buffert. Vore även intressant att veta maxtak på buffert per hushåll (tänk hus, barn flera fordon) samt minimum (tänk ensamstående i hyresrätt utan barn eller fordon).
Vad säger panelen?
Du får nog lägga till minst ett par kategorier till.
Ålder: Antal år till pension påverkar
Förmögenhet / Var på skalan Get rich till Stay rich man ligger: Hur stor riskvillighet har man?
Jag har cirka 24 månadsutgifter i “uttagsbuffert”, hälften på sparkonto och hälften i korträntefond. På sparkontot är det mesta bundet 3 månader. Är i uttagsfas. Lever just nu till 80% från besparingar och 20% från tjänstepension. Har åldern inne för att kunna ta ut allmän pension också, men har valt att pausa den några år för att dels ducka “tidig-pensions-skatten”, dels att jag vill få upp det framtida månadsbeloppet till en nivå som täcker mina vardagsutgifter.
Utöver uttagsbufferten har jag en separat buffert där jag sparar uttagna pengar som jag inte förbrukat under månaden. De pengarna använder jag till sällanköp och resor.