Hur mycket har ni i skulder?

noll kronor i lån

sover gott om natten…

2 gillningar

Jag är ganska försiktig med skulder då jag tror de medför en svaghet i ens ekonomi. CSN är en av de mest förmånliga skulderna som existerar. Så länge belåningen inte är så galet hög att det markant skadar ert kassaflöde så skulle jag alltid låna så mycket som tänkbart möjligt från CSN. Om än bara för att ha det på ett konto med ränta eller för att betala ner bolån.

Bolån beror på ränteläget. Beroende på hur stora ens lån är borde man också tänka på amorteringskrav utöver för bara räntan då det ger flexibilitet, då det långsiktigt påverkar ens kassaflöde. Under 50 % belåning kan man köra amorteringsfritt, under 70 % kan man köra 1% amorteringskrav och under 85% kan man köra 2 %, om ens lån i förhållande till ens inkomst inte kräver +1% amorteringskrav. Vad som är rätt beror på din ekonomi, storleken på ditt lån, bostadens värde och hur mycket det påverkar din inre frid. Personligen tycker jag det är jätteskönt att ha en amorteringsfri bostad med låg bunden ränta. Med tillräckligt låg ränta är jag bekväm att använda detta som hävstång. Om räntorna blir tillräckligt låga igen kanske jag vågar mig på 70% i framtiden.

Värdepapperskredit är MYCKET farligt om man inte är fullt medveten om riskerna. Avanzas kredit på 1.99% för att ge hävstång på indexfonder för den som är mycket försiktig och långsiktig kan vara rimligt. Man kan lätt bränna massa kapital och eventuellt förstöra sin privatekonomi genom att använda hävstång på mer riskabla produkter eller att ha en för stor hävstång när en börscrash kommer om man inte kan segla lugnt igenom det.

Alla andra skulder borde undvikas så långt som möjligt. Konsumptionslån och delbetalning utan ränta låter lovande, men driver på att folk köper sånt de inte har råd med och det kostar ofta mycket för samhället. Om det verkligen var gratis hade dessa företagen inte gått runt. Klarna brukade ha sitt egna inkassobolag som en f.d. VD skröt om och lät nästan som en bondskurk när han förklarade hur vissa kunder blev kassako för dem.

Betalar av varje månad, så 0% ränta.

5 gillningar

Familjens skuld = Noll och kommer att förbli så.
Det skapar en avundsvärd frihet med stora framtida möjlighet även för nästa generation.

2 gillningar

Kreditkort är bra om man varje månad betalar hela skulden så att ingen ränta börjar ticka.
Om man inte kan betala sina kreditkortsskulder varje månad är krediter på kreditkort nog bland de sämsta krediterna att ha då räntorna ofta ligger på 20-30%!
I sådant fall är det bättre att ta ett blancolån med kanske 12% ränta och med hjälp av det lånet lösa gamla kreditkortsskulder.

Bolån + värdepapperskredit

Jag gör likadant med min kreditkorträkning. Jag var bara förvånad över storleken på den månatliga skulden. Jag spenderar inte ens 10 k krita en månad när jag lever extravagant

1 gillning

Den indirekta skulden på lägenheten via breffen vi bor i är ca 60.000 kr. Den är svår att göra något åt men är något jag kan leva med. Det är också den totala summan av våra skulder.

1,9Mkr i bolån (tot hushållet 3,8Msek)
100k i CSN-lån

Vi amorterar lite mer än 2% per år och har 2,4 i skuldkvot (bolån/bruttolön) och är runt 35år.

Tycker det funkar, ingen av oss kommer med pengar från föräldrar så vi har fått bygga upp vår ekonomi från grunden.

/M

1 gillning

Det är ju stor skillnad på lån som finansierar tillgångar som ökar i värde (indexfonder), eller åtminstonde behåller sitt värde över tid (bostad, guld, eventuellt vissa samlarobjekt), jämfört med lån för konsumtion eller för saker som tappar värde snabbt (semesterresa, bil, båt, MC, soffa).

Egentligen (men detta är svårt att lära ut tycker jag) så borde man se sin ekonomi som en helhet, se till så att tillgångarna alltid är större än skulderna, och sen helt känslokallt låna pengar till den lägsta möjliga räntan. Allt annat är hjärnspöken och mental bokföring.

7 gillningar

Problemet är att ytterst få är så rationella, trots att rimligt många tror det. Egentligen kunde man bortse från allt utom kostnad och kassaflöde av lån och då är teoretiskt gratis avbetalning bra.

Problemet är att kostnaden för lånet då bara är inbakat i priset i någon form. Lite som att få 1% tillbaka av ICA eller Coop i form av värdecheckar. Du har betalat mer för att företaget sen ska ge tillbaka.

Väldigt många lär sig den hårda vägen att de inte var så rationella som de trodde. Så att ge allmänna råd om belåning blir att avråda från många sorters skulder till de flesta. Även jag som är ganska införstådd väljer en lägre risk än jag är övertygad att är ekonomiskt sund. Har jag xx miljoner ellet xx+2/3 miljoner senare i livet är inget jag mister sömn över. Varför onödigt riskera matchen när man redan är på tydligt spår att vinna?

Jag är ungefär 30% belånad på mina tillgångar (villa, fonder och sparkonton), dvs en hävstång på ca 1.4x.

Belåning på 28 % (2.3 mnkr) på alla tillgångar finansiella och boende+bil. Amorterar minsta möjligt enligt plan och har börjat öka i värdepapperslån upp till lägsta räntan på avanza. Kommer möjligen också köpa bil eller större renovering via utökat bolån framöver.

Lån till bostad+stuga+fastighet ca 2 årsbruttolöner, Värdering ca 7 årsbruttolöner.
Placerbara tillgångar ca 6,5 årsbruttolöner

Har du några återkommande utgifter med där (räkningar, försäkringar etc.) eller är det endast andra typer av utgifter, typ mat, resor, prylar, nöjen?

Många familjer i Sverige som inte kommer upp i totalt €5000 i utgifter per månad med alla räkningar inräknade.

Endast en reflektion, ingen värdering i det.

Det som hamnar på mitt kreditkort nu när jag tänker efter är nog €1000-€4000 per månad. Oftast på 2000-2500.
För en person.
Så kanske inte stor skillnad mot dig då :see_no_evil:

1 gillning

Utgifter via räkningar är inte medräknat där, men å andra sidan har vi relativt lite sådana, merparten av våra utgifter är det som går på kreditkortet.
Skulle säga att snittet är ungefär 6000€ på kreditkortet och 2000€ övrigt.

Nej, jag är medveten om att våra utgifter förmodligen överstiger många familjers, både i Sverige och Finland (där jag bor).

Ja, det framgick nu inte i mitt inlägg, men vi är en familj på fem personer. Och tre hundar.
Utgifterna stiger som bekant med fler personer, om än kanske inte linjärt :wink:

Jag använde jag, för att kortet med sidokort står på mig, således skulden likaså.

3 gillningar

Jag antog att du syftade på familj, därav att jag poängterade att mina utgifter var för en person. Så de är klart jämförbara med era utslaget på flera individer.

3 gillningar

Inga skulder, utöver belåningen på radhuset, men det är frugans del kvar. Jag har betalat av min del. Nettosparar runt 10k-12k per månad.

1 gillning

Jag och frugan då;

Bolån 4,2 MKr
Privatlån 150’
CSN ca 500’

Tot inkomst: 71’+50’ i månaden.

Ser tyvärr ut att behöva öka privatlånet igen. Huset blir bara dyrare och dyrare :smiling_face_with_tear:

2 gillningar

Numera runt pensionsålder.
Troligen aldrig mer nytt eller ökat lån.
låg belåning på huset. Ingen mening amortera på det som är kvar.
Inga andra lån senaste 30 åren.
Det sista var att jag betalade bort litet CSN lån som klumpsumma ( man fick lite rabatt då). Ingen bra affär men skönt att slippa det helt.
Lånar inte till konsumtion och använder bara kreditkort i ATM utomlands.
Lånar inte heller till löpande underhåll av huset som upprätthåller skicket. Ex badrum, kök etc.
Spara först. Spendera sen.
Sparsam av gammal vana som blir en del av identiteten pga riktigt mager ekonomi första halvan av livet i alla fall.
Inte låna till bil heller. Köper normalt äldre bilar. Ofta 10 år gamla och skulle jag köpa nyare så blir det vad jag kan få ihop utan lån.

5 gillningar