Men… vad gör ni? 120k i lön borde ju räcka en bit. Eller är ni mitt i en budgivningsprocess?
Studielån på 22,5% årsnettoinkomst. Sover gott på natten i fin prisvärd hyresrätt med trädgård.
Har 240.000 i CSN-lån.
Är du färdig? Eller lånas det fortfarande ![]()
Hade 300k+ när jag var färdig. Men jag tog extra för 2 års utlandsstudier. Tack gode mig (tror inte på Gud
) att majoriteten är avbetalt.
De gillar jag… Helt rätt tänk…
Jag är färdig och betvivlar att jag kommer att sätta mig i skolbänken igen ![]()
Bolån - Ok (beroende på storlek, inkomst och massor av andra faktorer)
Studielån - Ok
Billån - Här måste jag hålla med Dave Ramsey: A Car payment will keep you middle class forever.
Har man råd att stå och betala av en bilfinans, inte minst med räntorna som varit senaste tiden (kring 10%) så har man råd att spara ihop till en hyfsad bil och byta upp sig successivt om det känns nödvändigt med en “ny” bil.
Personligen har jag 330k i bolån vilket motsvarar 22% av bostadens värde, har en del sparat i både Lysa och andra aktier och trots att det förmodligen är mer lönsamt att investera än att amortera så är tanken att minska fond/aktie-sparandet en aning och betala av bolånet inom ett år, både för det psykologiska men även för riskspridning.
Men vid köp av ny bostad hade jag sagt belåning på max 4x årsinkomst, sen beror det på jobbsituation i övrigt. Bra utbildning och många jobbalternativ väger förstås tungt, har man haft tur och utan utbildning fått ett välbetalt jobb kanske man inte ska konsumera därefter.
Vi köpte huset för ca 2.5 år sedan. Vi räknade med behöva renovera för ca 300’, men är uppe i 900’ redan. Skicket på samtliga fönster, fasad och tak var mycket värre än vad som framgick i besiktningsprotokoll och vad vi kunde se under de tillfällen vi var på plats. Samtidigt har vi fått en unge och levt på en lön + föräldrapenning under 14 månader. Sedan flyttade vi från en skokartong till ett stort hus, vilket gör att det blir en del nya möbler även fast att vi försökt hålla nere det så gott vi kunnat… Nu hoppas jag det verkligen blir det sista !
Har bolån på ca 3,0 miljoner med en ränta på 1,29 % fram tills Mars-26 och ett annat bolån på 1,5 milj 3,3 % vilket ger en räntekostnad på drygt 5000 kr/månad. Hyr ut delar av boendet till mitt eget företag med en nettointäkt på ca 7000 kr/månad, hyr ut den andra delen till min exfru för 10000 kr/mån (inkl drift) som i sin tur också får intäkt med sitt företag av boendet.
Bostaden värderad till 17,7 milj av Booli, mäklaren säger 18 milj men vet inte om det stämmer men den är till salu men marknaden är skit just nu.
Inte ens ett skambud.
Hatten av!
När man kommer upp i det segmentet tror jag inte att konjunktur har en så stor påverkan. Visst lånen blir dyrare men målgruppen för dessa pengar påverkas nog inte mycket.
Vad jag tror bara.
Bolån 1,8 och studielån 200k.
Bostaden värderad till det dubbla. Men den kan man ju inte sälja om man vill ha nånstans att bo ![]()
Drygt 2,3 gånger årsbruttoninkomsten.
Amorterar inte en krona då jag på sikt förväntar mig en avkastning på börsen som mer än kompenserar mig för mina månatliga räntekostnader.
Bolån motsvarande min årsinkomst på ~550k
Diverse sparande i samma utsträckning.
Vi avser bygga ut för ca 1,5mkr.
Jag kommer att låna till det. Vi är trångbodda och kommer få massor av ökad livskvalitet.
Bådas csn avbetalda. Inga andra lån.
Tolkar generellt att dyrare hus är svårare eller tar längre tid att sälja, ännu värre nu när räntorna har stigit.
Ett hus med rätt läge är alltid lättsålt…
Det är inte så enkelt, färre har råd att köpa hus med rätt läge idag.
Köpkraften är minskad!
Som säljare behåller man sitt boende om man inte kan få det man begär.
Det är ingen tvekan på att huspriserna sjunkit, utom i de exklusiva områdena där jag bor och man hellre behåller än att dumpa priset.
Därför behåller husen här sitt värde över tid.
Bolån på 800kkr, lägenhet värderad till 1,6Milj.
7200kr på CSN
Sommarstuga utan belåning och betalat av fordonet.
Kan man säga att huset behåller sitt värde om ingen vill köpa det för vad det anses värt?
0 kr - frugan har sin del av bolånet kvar.