Hur mycket har ni i skulder?

Jag och sambon är runt 50 och vi har 0 kr i skulder.

Redan då jag var 20-25 har jag haft som mål att bli skuldfri innan 50-55.

Varför? - Jag har inget bra svar utan det har varit mitt mål och nu har jag/vi nått målet.

16 gillningar

Samma läge i livet, vi beslutade för ett par år sedan att amortera bort de kvarvarande 600 000 i huset för att bli kvitt lånet. Vet att det inte är det mest ekonomiskt fördelaktiga valet men det känns oavsett väldigt skönt att vara skuldfri.
Vi har ändå kunnat spara ihop tillräckligt för att stå i ett läge att kunna välja att göra en Jobbexit inom ett år ellerr två. Och idet läget är det skönt att ha så låga fasta omkostnader som möjligt.

3 gillningar

Bolån: 1 687 500 kr
CSN: 134 071 kr

Behöver inte låna har egna pengar :moneybag:

2 gillningar

Bolån ca 850000kr
CSN ca 50000kr

Äger ett halvt hus och en halv sommarstuga.

Inser nu att jag kanske inte har så mycket lån?
Men det är väl passligt på min medianlön.

Jag och min fru har cirka 980 000kr kvar i skuld från när vi köpte gården vi bor på för många år sedan. Gården är värd runt 7x det beloppet(i mitt tycke orimligt mycket, men i södra sverige pressas priserna upp rejält) och vi amorterar inget alls.

Så mycket som möjligt till låg ränta i form av CSN, värdepapperskredit och kreditkort (som betalas av inom räntefri period). Har gärna hävstång i mitt sparande.

1.7M i bostadslån
240k CSN
40k kreditkort
~7% belåning på aktieportföljen via avanza

Billiga lån är nice, kommer fortsätta använda det för att bygga upp totala kapitalet snabbare.

CSN ca 250.000
Funderar dock på värdepappersbelåning avanza för att få mer hävstång…

Vi har ett bolån på 3,9 milj som motsvarar ca 20% av bostadens värde.
Hyr ut till våra företag motsvarande 15000 kr i månaden, avdragsgillt förstås!
kapitalbeskattas för 30% för hyresintäkten, som betalar räntekostnaden.

Inga billån, privatleasing eller studielån som betalades av för många år sedan.

1 gillning

Min halva av bolånet som jag amorterar 2 % på: 1.85 M kr
Nordnet portföljbelåning: 230 000 kr och växer lika snabbt som jag amorterar på bolånet.
Csn: 66 k kr
Rocker: 5 k kr

Vi har ca 4.3m i bolån med ca 25% belåningsgrad. Hyr ut lite för 300k+ per år.
Inga andra lån (csn mm avbetalt).
3-4ggr bolån i likvida tillgångar.

Tillsammans har vi 1 050 000 i bolån och 250k på ett billån

Plan att bolånet ska vara betalt till pension

Skulle du låna för att köpa aktier eller dyligt?

Ja, det gör jag. Cirka tio procents belåningsgrad på portföljen.

40 k på kreditkort? Jag har 30% ränta på mitt men du kanske har hittat något kort med låg ränta?

Man har ju normalt 1-1,5 månaders räntefritt innan kreditkortskulden behöver betalas.

4 gillningar

Jo, det har jag med men 40 K utstående skuld på kreditkort? jag spenderar inte ens 10 K en ovanligt dyr månad.

felmeddelande för likt meddelande blablfgknfnhdszfnghkhgfgh

139 200:- CSN skuld. Den är investerad och därför kan jag acceptera den. Samt vetskapen att jag kan bli skuldfri inom en vecka om jag vill.

I övrigt hatar jag skulder passionerat. :innocent:

2 gillningar

Folk är olika, en normal månad har jag 5000€ - 8000€ i utstående skuld på kreditkortet när fakturan betalas.

5 gillningar