Man kan ju iofs ta risker utan att syftet ska vara att bli rikare ekonomiskt. Folk med attityden att börsen är ett bra ställe att lägga pengar brukar vara rätt tysta när börsen är blodröd. Betyder det då att börsen är ett dåligt ställe att lägga sina pengar på, eller vad tänkte du?
Jag har ca 150 k i studielån kvar och ca 300 k i bostadslån (fritidshus). Jag kan förstå en massa resonemang kring lån och hur man kan nyttja det men jag inser att jag nog aldrig kommer att känna mig bekväm med det ändå. Jag vill ha så lite lån som möjligt och kommer aldrig konsumtionslåna eller använda kreditkort. Jag tycker att det är en frihet att ha låga fasta kostnader och det blir svårare med stora lån och avbetalningar.
Jag tycker att bolån och studielån är rimligt, och om man inte har något alternativ är billån okej.
Börsen är ett bra ställe om man är långsiktig. Problemet med småspararna är att de köper dyrt och säljer billigt. Dvs, man är inte långsiktig när det gäller.
30 ish år och 2 mille. Inga planer på att minska min belåning.
Vi har precis gått från hyresrätt och 0 kr lån till drygt 6 MSEK i lån (~3 MSEK per person) i och med husköp. 85% belåning.
Rörlig ränta på ca 4,5%.
Gemensam bruttoinkomst ca 1,5 MSEK/år.
Ca 5 MSEK i investeringar före sänks till ca 4 MSEK efter kontantinsats.
Cashflow (exkl. kontantinsats och amortering) är ungefär samma för huset som för hyresrätt, eftersom det finns en uthyrningsbar del i huset.
Antar man 2% inflation (drift, underhåll, hyra, värdeökning), 4% snittränta, 8% kapitalkostnad per år så är kostnaden att bo i huset under 40 år den samma som att bo i hyresrätten, se figur nedan. Blå linje är exkl. värdeutveckling hus.
Många skulle nog oroa sig för räntan, men känslighetsanalys visar att störst känslighet finns i kapitalkostnaden, ökar eller minskar den 1% slår det mycket, se figurer nedan.
9%:
7%:
Av alla ni som påstår er ha noll kronor i belåning är det säkert en hel drös som sitter med hävstång i AP7 Såfa ![]()
Absolut! …men där ser skuldbilden annorlunda ut. ![]()
Jag orkar inte leta upp växelkursen. Vad blir det i kronor?
Haha, det måste verkligen vara en bra investering😉
Grattis du vann tråden!
I tillägg till detta skulle man kunna argumentera för att leasing/lån av eventuellt fordon kan accepteras vid behov.
Man kan vara skuldfri på individnivå men skuldsatt på kollektiv nivå.
Äga en obelånad BRF samtidigt som föreningen har skulder.
Extremen är att se det på statsnivå där man som skuldfri ändå är medborgare i ett land med statsskuld.
När man blir beroende.
100% risk att någon vill ha dina pengar.
Ca 1,5 miljon i bolån
Ca 72t i CSN
Studerar med två år kvar så CSN kommer att öka.
Hyr ut lägenheten så det lånet minskar sakta men säkert.
Men när man ser siffrorna blir man ju inte superglad.
Men är i en ekonomiskt god sits annars
Cirka 2.2 mnkr i Bolån o CSN samt en liten klick värdepapperslån. Tog precis beslutet att öka belåning något då vi har låg belåningsgrad och lån kostar 1.99 på avanza före avdrag.
Jag och min sambo har ett bolån på 1,67 miljoner, tillsammans tjänar vi kanske 53k efter skatt per månad, just nu inga billån eller andra lån, men är inte omöjligt att det blir billån i framtiden.
1mkr i bolån, 50kkr i csn lån
CSN 0,3 Mkr
Bolån 2,5 Mkr
Skulle inte ta något annat lån om inte räntan understiger bolåneräntan, vilket få andra lån gör. Undantag finns alltid… om jag skulle köpa en Tesla hade jag nog betalat den med deras extremt fördelaktiga lån. Hade dock inte köpt varken en Tesla eller något annat jag inte hade kunnat betala kontant.
Det går faktiskt att säga upp sitt svenska medborgarskap så det är ju en skuld man kan välja bort ![]()
Då kommer ni att bli besvikna, för det är inte medborgarskapet som är avgörande för att statsskulden ska betalas, det är skattebetalarna. Oavsett medborgarskap är du med och finansierar eventuell betalning av statsskulden när du bor och betalar skatt i Sverige.
Om du tjänar pengar i ett annat land som svensk medborgare är du med och betalar statsskulden i det landet – inte i Sverige.
Då kommer ni att bli besvikna
Eller glada då, eftersom det är lättare att byta hemvist än avsäga sig medborgarskapet
iaf om man flyttar till Schweiz eller annat lågskatte land.
Många som idag är glada över var svenska skattepengar går kanske blir besvikna någon annanstans iofs
om det inte är ett noll skatte land då. Det viktigaste om man ska betala skatt är att det känns som rätt nivå och att man får ut rätt värde ur det man betalar. Det verkar vara väldigt olika hur man känner om detta ![]()
det är ändå den absolut största utgiften många betalar under en livstid.