En dryg 1/3 av låntagarna för bostadsköp har lån < 80% av bostadens värde då det köptes.
Inte så konstigt att omsättningen är lägre och utbudet högre.
Hur belånar man en portfölj?
Det är inte så akut, tycker jag. Min plan är att få bort blancolånet på fem år. Löptiden är på tio. Min gamla mormor gick bort för några veckor sedan, och hon lämnade efter sig något under en miljon. Nu ska begravningen betalas, och utestående skulder regleras, så jag vet inte riktigt hur mycket som blir kvar, men hon hade tre barn och skrev inte något testamente. Så det fördelas väl över hennes tre barn, och eftersom min mor är borta så går det till nästa generation och delas upp igen. Vi får se hur mycket som når mig, men en stor del av det arvet kommer att gå till blancolånet. Jag är inget fan av att vara skuldsatt, inte ens med blancolånet, men jag tyr mig till min favoritfilosof som sa, och jag parafraserar, “Shit happens, so just deal with it as best you can.”
Man ansöker om värdepappersbelåning hos t ex Avanza.
Rätt fin lön, vad jobbar du med?
Vad är räntan på det?
Upp till 10 % belåning kostar idag ca 2 %. Kolla mer på Avanza. Jag har precis fått beviljat mitt och inte nyttjat det än.
Jag har 5,3 mkr i bolån (>80 % belåningsgrad, ca 5x årsinkomsten) och ca 350 tkr i värdepapperslån hos Avanza. Annars inga lån förutom indirekt genom små innehav av Nordnet 125 och Nvidia bull-certifikat.
Halv million bolån och 10 tusen räntefri avbetalning kyl och spis
Ser du nackdelar och fördelar med detta? Jag är tveksam till att spekulera med lånade pengar som privatperson, men jag kan ha fel eftersom jag inte har erfarenhet.
Investerar sedan många år överskottet från AB i KF 50/50 i en bred, global och passiv aktieindexfond tillsammans i en bred och valutasäkrad räntefond.
Har varit oerhört passiv i detta eftersom jag är okunnig, men det har gett bra avkastning.
Som jag då, som grundkoncept. Men efter ett snack i chatten om alternativmöjligheterna skaffade jag detta ändå. Kanske får jag inte chansen senare, eftersom min fasta inkomst snart slutar ramla in och en kreditprövning därför blir lurigare. Så, hellre skaffa nu och använda om jag vill senare.
Fördelar:
A. Flexibilitet vid uttag. Jag behöver inte sälja, vänta på att pengarna landar på kontot, flytta dem till vanliga kontot och sedan betala. Att pynta 2% ränta på t ex 10k i ett par dagar är ju ingenting.
B. Vid en rejäl sättning (à la Putins invasionskrig eller Covidpaniken) när allt dyker drastiskt och fort, men man kan ana att inhämtningen kommer som en gevärsrekyl mot axeln. Då har man friska stålar tillgängliga på kontot och de kostar inte en spänn förrän man köper.
C. Nästan som A, fast vid ombalansering etc. Köp innan försäljning i samband med större helger etc. Time in market etc.
Det finns säkert fler skäl men jag ser fördelarna i den här ordningen. Utöver detta kommer den självklara hävstängen, som ju är hela poängen med upplägget, men den är ändå mer riskabel eftersom räntan på hela beloppet skuttar upp till det dubbla ungefär om man överskrider den angivna gränsen.
En fördel är att du kan få ett riskfritt räntenetto, om du inte vill spekulera.
Låna till 1,99% och stoppa in pengarna på t.ex. sparkonto med insättningsgaranti och 3,5-4% ränta.
Räntenetto 1,5-2% och du kan släcka skulden när som helst.
Sjukt inspirerande!!! Underbar läsning o grattis till dig🥳
Lånar enbart för att åka på semester ![]()
Jag har svårt att lita på kreditprövningarna överhuvudtaget då jag styr mitt egna löneuttag och är 56 år. Lånegivarna får tjäna pengar på andra.
Men å andra sidan jobbar jag strategiskt för att göra mig 100% skuldfri inom några år, amorterar friskt mot flockens rek som ett totalt riskfritt sparande.
Varför ta risker om man inte behöver?
Har man kunnandet och ger det tid så ser jag möjligheter till fin avkastning över tid, bara man inte överbelånar sig utöver säkerheten för lånet vid ev fall så man tvingas sälja.
Men har tipsat en vän om detta, som verkar gilla tanken.
När blir ett lån en risk värd att sätta planer i verket inför?
Vid skuldfrihet som åtgärd är siffran allt över noll.
Jag har själv inte definierat någon egen siffra med mer än magkänsla/common sense.
Köpte hon inte ut dig från lägenheten?![]()
Grattis förresten, bra jobbat att fixa det.
Bolån, csn som många andra skriver.
Jag gjorde såhär förra månaden
Ni som har gjort det vet känslan…
Snart 9,1 MSEK i huslån
Ca 250 000kr bolån
Ca 100 000kr CSN (lyckades inte ta mer under corona när man kunde låna oavsett inkomst)