Hur mycket har ni i skulder?

Det är rimligt att låna så mycket man har råd med så länge det har en netto positiv effekt på livet.

Det är lite roligt när folk tänker t ex att “hus, det är okej att låna till, men inget annat”. Nej, huset är bara säkerheten på lånet. De lånade pengarna går till det som är lägst prio av allt du köper.

Handlar du oxfilé till middag medan du sitter på ett lån med huset som säkerhet, ja då har du lånat till oxfilén för du kunde istället amorterat med de pengarna.

Precis samma med statsbudgeten. Nej, ni höjer inte skatten för att finansiera vård/skola/sjukvård/försvar/polis etc. Skatten höjs för att inte behöva skära i det som ger minst nytta av allt staten betalar för.

15 gillningar

Man kan köpa försäkringar för att så gott som eliminera dessa risker.

Jag tvingar inte på min eller någon strategi på någon. Man får själv se över vad som blir bäst för en själv.

Även RT medlemmar utövar ibland mental bokföring xD

Jag har ett blancolån på 265k.

Ett kreditkort på 30k (som jag knappt utnyttjar, men jag uppskattar dess likviditetsutjämningsförmåga)

Inga bolån. Årsinkomst på 320k. Kostnadsnivå på ca 15k i månaden med hyra, uppehälle och amorteringar inräknat.

Jag tog blancolånet för att rätta till en bedrövlig ekonomisk sits, så det där med ”ta aldrig blancolån” är en överdrift. Med blancolånet har jag utrymme att spara i indexfonder, skapa en buffert, och skapa en lekhink för swingtrading på Avanza.

Utan det så hade det varit mycket, mycket tajtare eftersom tidsramarna hade varit mycket snävare.

4 gillningar

Jag tolkar graferna du lagt upp som att de visar nya lån, utökade lån och flyttade lån det året. Dvs visar inte hur det ser ut för populationen i övrigt. Gissningsvis borde siffrorna se bättre ut för folk som haft lånen en längre tid. Möjligt det inte är stor skillnad om folk ofta byter bank och därmed kommer med i graferna vissa år.

Fanns det fler grafer i rapporten som kanske visar resten av populationen?

1 gillning

Att ta ett blancolån för att investera är generellt en dålig idé. Räntan på dessa lån är rätt nära förväntad avkastning på börsen, men investeringarna har mycket högre risk. Ett annat sätt att se det är att amortera på blancolån är som att garanterat få en avkastning på >6% (vad nu blancolån ligger på för ränta nu).

2 gillningar

Men jag tog inte blancolån för att investera. Jag tog det för att rätta till en bedrövlig ekonomi. Mina investeringar sker med pengar från min lön, som jag nu kan behålla en större andel av tack vare att jag rättade till min bedrövliga ekonomi.

2 gillningar

Har ca 150k i studielån, samma funderingar som ovan när årsbeskedet kommer om att betala tillbaka allt på en gång. Inga andra lån.
Skulle kunna tänka mig att låna till vad som helst, det beror helt på situation. Jag tycker folk ofta lägger alldeles för mycket pengar på bil om de ska ens borde ha någon. Gäller speciellt de som är relativt ointresserade av bilar. I andra fall tycker jag det är fullt rimligt att låna till att köpa bil. T.ex. kan inte skruva själv, måste ha bil för att komma till jobbet och inga pengar till att köpa en skaplig bil.
Kan föreställa mig situationer där jag skulle låna till nöjesresa, arrangera fest. Aldrig hänt med situationen skulle kunna uppstå.
Bostad definitivt, någon miljon extra för att slippa pendla som var uppe i en annan tråd.

ändring: ointresserade av bilar skulle det stå, inte intresserade

Detta är enbart mental bokföring :blush:. Har du blancolån och väljer att investera istället för att betala av dem är det exakt samma sak som att ta blancolån för att investera.

14 gillningar

Behöver nog se lite siffror för att det ska bli trovärdig. Vad ligger räntan på ett blancolån idag? Din avkastning måste ju vara mer än det. Sen kan det ju vara så att du är en riktig aktiehaj och hittar vinnarna. Blancolån på 265k är ju ingen höjdare. Man tar ju hellre ett VP-lån på AVanza för 1,99% ränta.

2 gillningar

Men är du inte rädd att hamna i FOMO. Tänk om du hade tagit dina 150K och investerat på börsen, avkastning 7-8%. Räntan på CSN är ju mycket lägre. Efter 10-15 år så har du ju fått en säckpengar + pengar till lånet.

1 gillning

Man kan ju tolka ”bedrövlig” som att det är Zlatko med järnröret man är skyldig pengar. Då är ju alla blancolån i världen rimliga. Hellre hög ränta och behållna knäskålar.

:see_no_evil:

Studielånet har jag alltså kvar, har inte betalat tillbaka. Skulle bara kännas bra att vara helt skuldfri. Tror jag betalar av hela i en klump när det ligger på ett 20-30k.

1 gillning

Mellan 2013 och 2017 var jag sjuk, och blev med tiden utskriven från alla sjukförsäkringssystem. I 2017 kom jag i behandling och började kravla mig tillbaka till de levande. Det tog till 2021. Under de första åren konsumerade jag upp allt mitt kapital. Mitt ex orkade inte med mig och lämnade mig, och tog vår gemensamma bostadsrätt i Stockholm eftersom bodelningen kom fram till att exet hade större behov för den. Alla pengar jag lagt ner i den, gone. Sparkontona, gone. Sjukersättning, gone. Försäkringar, gone.

Vad som inte var gone var en del av mina fasta kostnader, och visst jag avslutade dem men jag hade fortfarande saldo hos en del. Och en del av detta kunde jag inte längre betala. Så, betalningsanmärkningar, kronofogden, inkasso – och räntan gick från några procent till uppåt nio tio under år där det var nollränta.

Så, när jag lyckats kravla mig fram i ljuset hade mina skulder från 2013 på ca 140000 växt till 468 000. I 2021 när jag blev frisk nog att börja hantera detta så började jag beta av allt detta. Jag fick ett par ackord, och det viktigaste var ett ackord hos Intrum där den största skulden fanns. Om jag kunde betala 100k till dem, så skulle de stryka 168k på den skulden. Några mindre ackord gjorde att jag kom ner till ca 270k i total skuld.

Nu hade jag ett val, eller hur? Skulle jag fortsätta med inkassobolagen ömma omsorger, eller ta ett blancolån? Valet var ganska lätt. Jag sover nu gott om natten. Det gjorde jag inte innan.

Man behöver inte vara skyldig pengar till Zlatko i det här landet för att inte sova gott på natten. Vad som gör att jag sovet gott på natten nu är detta… I fucking did it. Jag fixade ekonomin. Jag reparerade den. Jag baxade den till ett tillstånd där banken tog en titt och gillade vad de såg.

27 gillningar

Starkt! :muscle:

Mitt Zlatkoexempel var mest till för att belysa de extremfall som finns där ute. Det är m a o självklart fall när blancolån kan vara rimliga.

1 gillning

Studielån 30k
Bolån för lägenheten 800k

Det är allt, tycker det räcker :sweat_smile:
Man 30+, sparade ihop till insatsen helt själv…ingen räkmacka

Du är inte första exemplet där man går bet vid bodelningen. Nu får man lite kontext varför du gjorde som du gjorde. Men bryter man ned det , i valet med garanterad avkastning på 7% (betala av blancolånet) eller kanske avkastning på 7-8%+ISK skatt. Då hade jag satsat allt jag hade på att betala av blancolånet. För du är inte fri förrän du är skuldfri. Minns när en bekant skulle fylla i en KYC för att starta ett konto på Lysa. Min bekant blev nekad då det fanns en klarnaskuld på 20K. Redan där tyckte Lysa att det är bättre att betala av sina blancolån än att investera.

2 gillningar

Min inställning till lån är väl att det kan bero på person och situation, men de intervjuade en person på nyheterna igår ang att låna till semestern, och han skulle låna 70 000kr, och sen jobba hårt efter semestern… :grimacing:
Jag hade inte kunnat njuta under den resan utifrån de förutsättningarna.

Jag har en kollega som köpt sin semesterresa på avbetalning, innan hen ens kollat med chef och kollegor om hen får ledigt den perioden (vilket hen inledningsvis inte alls skulle och vi var flera som tvingades ändra vår semester).

Nåja, nog om andra.

Jag har alltid varit ok med att ta lån till studier och boende, men det är nog en ärvd inställning/värdering. Privata lån hade jag nog också kunnat tänka mig, inom familjen.

Mer kunskap om bolån (att efter förhandlad ränterabatt vid rörligt bolån löper ju ränterabatten ut tids nog vilket jag hade missat/glömt efter tecknandet och insåg efter några år att min ränta var ju rejält onödigt hög), ränta på ränta ifall jag investerar istället för amortera hade absolut kunnat göra skillnad för mig, men jag är ändå nöjd med min situation nu.

Boendet är värderat till ca 1,2 miljoner, jag får ut ca 25 000kr/månad i lön/sjukpenning, lever ensam med bil (kontant betalning) och katt.

Jag har 198 600kr i bolån (amorterar någon hundralapp för att beloppet ändå ska minska) samt 100 278kr i CSN.
1,3 miljoner investerat i ISK, typ Lysa, global indexfond etc.

I det här fallet jobbade Zlatko på inkassobolag och hotade med en bunt papper istället för ett järnrör. Man har bedrövliga regler mot sig om man är i den situationen. Skulle fortfarande dra mig för att investera med pengar från Blancolån.

Starkt jobbat att komma tillbaka från en kass situation för att hamna i ett bättre läge, som sedan över tid kan förbättras ytterligare.

Känns nästan som du läst boken “Rikaste mannen i Babylon” där andemeningen är att man först betalar sig själv 10% av lönen till sitt sparande för att man varit duktig att tjäna pengar, Sedan betalar man de man är skyldiga pengar för att sen leva på det som blir över. Ur detta synsätt kan det vara rimligt att ha blancolån och eget sparande samtidigt, det kan vara värt några kronor i ränta för att synliggöra det positiva som sker när det egna sparandet växer, en liten belöning.

Hade jag varit i din situation så skulle jag börja fundera på nästa steg. Kan jag byta delar av blancolånet utan säkerhet med hög ränta till ett lån med säkerhet och lägre ränta?

Det mest uppenbara för många är att använda bostaden som säkerhet, men äger man inte sitt boende så har man inte den möjligheten.

Det som är mindre uppenbart för många är att man skulle kunna använda sitt sparande som säkerhet, dvs belåna sin depå hos exempelvis Avanza till lägre ränta och med depån som säkerhet. Dvs man lånar pengar med depån som säkerhet och gör en extra amortering på blancolånet med pengarna och sänker den genomsnittliga skuldräntan, de hundralappar som blir över varje månad kan man använda till att öka amorteringen eller sparandet, vilket man väljer själv efter vad som känns bäst.

Exempel på räntor på värdepapperskredit från Avanza

image

Hade jag varit i samma situation så hade jag provat att fylla i en ansökan hos Nordnet/Avanza för att se om detta är en framkomlig väg för att komma åt lån med en lägre ränta.

Lycka till!

1 gillning