I och med att jag har haft rena aktier som gått fruktansvärt dåligt och inte hittat hit till RT förrän slutet av 2023 så har jag inte vetat att det är bättre att ta bostadslån och placera pengar på globala indexfonder istället. Så jag har inget bostadslån på min bostadsrätt. Har inget annat lån heller. När jag köpte min bil 2019 så köpte jag den kontant.
0 (noll) - minst 10 tecken.
0 euro i lån
Så gott som alla typer av lån tycker jag är ok att ha men man ska helst inte betala mycket mer än den rörliga bolåneräntan. Bankerna trycker för mycket pengar så det är bara att låna på då lånen ändå äts upp av inflationen. Förstår inte varför det skulle vara fel att låna till konsumtion om räntan är låg eller 0 som den är för kreditkort inom en och samma fakturaperiod. Jag försöker hålla mina lån på 2 mille genom att öka min belåning på nordnet med hävstång kring 1.3 dvs ungefär i samma tackt som jag tvingas amortera på mitt huslån. Jag tjänar ca 48 tkr.
Den som har lån är inte fri köper jag inte rakt av. Utgår från den hemgjorda ”den som har lån som inte på kort varsel kan betalas av helt eller till en nivå att de har en mindre påverkan i ens ekonomi är inte fri”.
1,35 msek i bolån delat med sambo.
140k i värdepapperskredit.
Sambon har ett mindre CSN-lån.
Hävstången i 7:e AP-fonden är fantastiskt. Skulle vilja köpa den privat för samma låga avgift. Risk är inte av ondo. Rätt använt kan ge dig betydligt högre avkastning. Många gånger ser man matematiska beräkningar där en global aktieindexfond ger 7-8% i avkastning medan bolånet är på 4,4%. Sen kommer andra falangen. Den som är satt i skuld är inte fri.
Fast du kan bara räkna så om din löneökning är lika med inflationen eller högre. Annars tappar du i köpkraft i och med att du lägga mer pengar på allt annat som följt med inflation.
3.4mkr i bolån
300 i privatlån (till kontantinsats)
150 i billån
(Dessa 3 lånen är delat med min sambo).
550 i CSN
Vi är typ exakt 4.5 ggr vår årsinkomst i belåning. Ganska högt men så blir det när man är yngre och kommer från föräldrar som inte kan hjälpa till med 1 kr utan snarare gett en massa skulder!
Planen är att prioritera privatlånen och sen om 1 - 2 år höja bolånet för att nolla privatlånen.
Jag och Carro har ca 1.5 MSEK var i skulder - bolån plus CSN.
4,9M i bolån och csn-lån
(ca 3,5 x brutto för mig och frugan).
Värst hittills i tråden? ![]()
4.35M, bolån.
99’ i studielån!
Tömde buffertkontot och betalade av det sista på boendet nov -20.
Blev ensamstående -92 i ett fullbelånat radhus vilket på den tiden var 100%… Inte så muntert med andra ord ![]()
Hade jag hängt här så kanske jag gjort annorlunda.
Är trots allt nöjd och kommer inte belåna bostaden för hävstång.
Skriver mina och min frus gemensamma skulder.
Bolån 4,4 mkr
CSN 0,6 mkr
Privatlån 0,3 mkr
Total inkomst (för mig + min fru) brutto 122 kkr/mån.
Nej jag räknar det inte som ett lån men räknar in kostnaden i resultaträkningen och räknar inte med att jag har en bil heller ![]()
Njae det tror jag inte är hela sanningen. Över lång tid, så länga mina tillgångar har en snabbare värdeökning än mina skulder och att jag kan betala räntan samt att jag inte blir överbelånad så är det rationellt att investera med lånade pengar. Jag kommer garanterat vara med om fler perioder i mitt liv där mina tillgångar minskar i realvärde och lönen lika så men annars hade nog inte olika riskpremium existerat om det bara var ekonomisk frid och fröjd hela tiden.
Kan någon hjälpa mig förstå belåning på svansa? Hur mkt kan man låna till den lägsta räntan? ![]()
Det du beskriver fungerar så länge det blir några förändringar i din setup, säg att du av någon anledning inte kan jobba.
Jag hade nog inte rekommenderat din strategi till nybörjare, då de ofta inte har is i magen och kan rida ut stormen.
10% av portföljvärdet med godkända värdepapper.
Upp till 3mkr lån, alltså ett portföljvärde på upp till 30mkr.
Nyckeln blir väl lite vad man tror man behöver för att öka sin intjäning. Bil t ex ja om man behöver i sitt jobb. Semesterresa, oftast njae men man kan vill bli reseguide och vill se hur det är. Osv.
Det viktiga tror jag är att ha lite av ett “företagar-mindset”.
Hus och studier är väl oftast en plusaffär dessutom till låga räntor. Bil är tuffare med högre räntor och avseevärd värdeminskning. Semesterresa, helt utan värde (ekonomiskt) när man kommit hem såvida det inte går att omsätta på något indirekt sätt.
Noll i lån här. = total idétorka ![]()
CSN-lån på 35 000kr.
Bruttolön på knappt 110 000 kr/ månad.
Ensamstående men nykär.