Finns dessa samtal som avsnitt i podden? Vore sjukt intressant att lyssna på!
Tyvärr. Var innan podden när jag skrev boken Gör ditt barn rikt. Kanske kan bjuda in dem. Bra idé. Ska fundera på det. 

Då har jag sparat ihop lite för mycket till min 7åring om man skulle ha riktmärket 250000 vilket jag inte har.
Hon har idag ca 400000:- på sitt Avanza konto.
Sparat barnbidragen plus lite pengar från släktingar vid födelsedag osv. Sparar till henne på samma sätt som jag själv gjort i hela mitt vuxna liv och mina föräldrar gjorde åt mig.
Hon kommer få allt på sin 18års dag
Men jobbet att förbereda henne är igångsatt genom att få henne att förstå pengars värde utan att prata om värdet på hennes tillgångar för det är abstrakt och ointressant för en 7åring
Men den som lever får se hur hon artar sig som ung vuxen och vilken väg hon går hon kanske går i mina fotspår och sparar vidare eller så spenderar hon pengarna på annat.
Jag instämmer att det är en bra ide! Lagt dotterns sparande i en KF så jag/vi kan bestämma när pengarna tillfaller henne, förutsatt att vi inte dör först… men skulle vara intressant att ytterligare få info om hur man eventuellt kan sätta upp en ordning med att X kr / år tillfaller henne över tid och inte allt samtidigt. Tips på det?
En del banker/ försäkringsbolag har KF där man kan periodisera utbetalningen. Skandia är ett exempel, det finns säkert fler. Jag tror inte att man med Avanza eller Nordnet har den möjligheten.
Ouch. Den här frågan är en öm tå för mig. Mina kids är 13, 17 och 18 idag och de har inget sparkapital med sig från oss föräldrar. I perioder satte vi av barnbidraget till dem, men pga sjuka konsumtionsmönster nallade jag (som var ekonomiansvarig i äktenskaoet) konstant på det. Farföräldrar har sparat/sparar åt dem och mormor har gett dem Sandviksaktier (eftersom jag har mina rötter i Sandviken).
Min ambition nu är istället att stötta dem på de sätt jag kan - med bidrag, som ev medlåntagare och med kunskap, både från egna erfarenheter (bra och dåliga) och andra källor (har introducerat 18-åringen till Rika Tillsammans.
Mina föräldrar stöttade mig med en del utgifter och hyra när jag pluggade på annan ort, och mitt syskon med (liten) insats till lägenhet. Alla syskonen har även fått alla kostnader för körkort (särskilt detta var för mig helt ovärderligt). Jag lyckades ha tur att hitta en hyreslägenhet, så jag hade redan etablerat eget sparande/kontantinsats när det senare blev dags för mig att köpa bostad, så blev aldrig aktuellt att få hjälp med det för mig.
Ur min synvinkel har det varit helt rätt nivå av stöd, har egentligen aldrig tänkt tanken att man skulle fått någon klumpsumma eller så.
Att ha sparat så man sitter med tillräckligt mycket flexibilitet att man kan gå in och jämna ut hack i kurvan i barnens i övrigt fungerande ekonomi bara när det behövs, känns som en rätt schysst nivå. Avkomman får chansen att trimma in sin ekonomi själv, men det finns ett skyddsnät och hjälp med en del startup-kostnader.
Jag fick inte heller några pengar av mina föräldrar och det har gått bra i alla fall. Det är MYCKET viktigare att göra det som du gör nu än att ge dem pengar om man tittar på ekonomisk påverkan över en livstid.
Det finns verkligen ingen anledning att känna dåligt samvete för att man inte sparat till barnen.
Sparar till familjen, men har i det konton som heter barnens namn och ett samlingskonto som heter barnen… totalt har barnen sex konton inser jag, varsitt på Avanza och Nordnet, ett gemensamt på Lysa och ett KF på Handelsbanken som jag startade när dottern föddes. Suck… måste nog göra något åt spretigheten, det var för att nå upp till 50 000 på Avanza och jobbar nu på 80 000 på Nordnet.
Totalt sparas till barnen 2500 på Lysa (100/0), 550 på HB och sedan ca 1000 (500 vardera) på Nordnet. Har ingen mer plan än att jag vill kunna ge möjligheter till exempelvis utlandsstudier, insats till lägenhet. Sannolikheten är dock att det istället blir en ponny, och sedan har jag inga problem att bränna pengar istället för att spara 
Jag ämnar agera filantrop/affärsängel/manager för mina barn.
Vi ska ha en öppen dialog om deras intressen och önskemål.
Om jag bedömer projekten som genuina och positiva kommer jag att stötta såväl finansiell som emotionellt och intellektuellt.
Det innebär inte att det inte är de som är entrepenören/artisten/arbetaren och behöver göra jobbet.
Ser fram emot trevlig pitch-middagar 
Edit:syftningsfel
Sparar min del av barnbidraget, kan det vara 650?, till barnet på ett ISK på lysa.
Tänker mig att detta ska täcka upp eventuellt körkort och liknande i framtiden.
Pausat just nu då jag är föräldraledig och fästmö ska studera.
När jag börjar jobba igen blir det 500kr för båda barnen på ett gemensamt isk i mitt namn.
Lägger även in pengar som kommer till dem på födelsedagar etc.
Målet är likt andra att kunna stötta med boende när de blir 20 isch.
Kommer dock inte kravlöst ge nått. Vill att de ska ha och visa upp vad jag anser är rätt värderingar etc
Vi avsätter barnbidragen varje månad (1325 kr per barn). Just nu är fördelningen 20 aktier (78,3 %) och 6 fonder (21,7 %). Trots den breda diversifieringen har den gått väldigt bra sedan start. Får se om man lyckas hålla tempot (i förhållande till index) hela vägen.
Tanken med pengarna är att det ska gå till något vettigt. Det kan vara en kontantinsats till första bostaden men det kan även gå till att resa ut och se världen som jag själv gjorde.
Sparar ca 500kr per barn och månad i personliga konton som vi hanterar tills de fyller 18. Har tänkt en del på att de kan bli ”för mkt” pengar och att därmed gör dem en björntjänst istället för att de själva får lära sig genom arbete och eget sparande, vi får se vad som händer då de blir myndiga 
Idag har de ca 100-150k var där större delen är indexfonder i ISK och en mindre del för löpande utgifter i sparkonto.
Vi har hela tiden använt ”deras” pengar för att delfinansiera ett dyrare intresse (hästar) samt för att betala körkort, moppe osv. Vi har varit öppna med det här upplägget men inte nödvändigtvis talat om hur mycket de faktiskt har på sina konton.
Vi sparar 1500 per barn, men i vårt namn. Sen har de konto sitt eget namn för julklappar och födelsedagspengar.
Då barnen inte vet något om pengarna man spar åt dem i sitt eget namn så är det ju mer mental bokföring, som vi som föräldrar sätter undan åt oss själva så vi en dag kan hjälpa dem med kontant insats, univeristetsstudiet (vem säger att det kommer vara gratis när våra barn kommer till den åldern?!). Så ångrar man sig en dag och kommer fram till att det är för mycket av en björntjänst, så gör det ju inget.
500 kr/mån. Om barnbidraget ökar så ökar jag summan.
Själv hyrde jag ett rum som inneboende de första två åren innan jag fick tag i ett rum i en sunkig studentkorridor. Det är nyttigt att få lite perspektiv på livet. Att köpa en lägenhet till mitt barn kommer jag försöka undvika i det längsta.
500 kr i månaden per barn via HSB bospar i Danske Bank. Står i barnens namn. Ska förhoppningsvis ge dem varsin hyfsat billig hyresrätt att flytta till då den tiden kommer, samt hjälpa till med körkort. Sedan har vi ju ett familjesparande där det årliga överskottet ska fylla på pensionskontot med där den kvarvarande summan ju går till barnen på ett eller annat sätt till slut…
Äh, det är väl inget problem?
Exempel: Första jobbet efter studierna, större stad (t.ex. Stockholm, lönerna men även lägenhetspriserna är lägre på andra ställen men det borde gå jämt ut?), 33 tkr/mån ingångslön. Köper en etta på 28 kvadratmeter för 2.0 mkr. Efter 300 tkr på en kontantinsats blir månadskostnaden runt 7250 kr. Går räntan upp 1% är vi fortfarande runt 8250 kr.
Vid 33 tkr/mån får man ut runt 25900 kr/mån. 8250/25900 = 32% av lönen går till boendet. Exkluderar man amortering på säg 2800 kr/mån så är boendekostnaden 21%
Det är verkligen inte orimligt att klara själv.
…med det sagt, det svåra är att få ihop 300 tkr till kontantinsatsen. Det tar förmodligen minst 2-3 år utan hjälp, då man lär behöva bo svindyrt i andrahand. Så visst, vill man ge sina barn en raketskjuts räcker nog inte 250 tkr per barn. Och definitivt inte om det också ska gå till körkort och resor. Men som Jan säger är raketskjutsar inte alltid rätt väg att gå.
En liten bostadsrätt kostar väl snarare 4000-6000 i Stockholm inklusive amortering.
Ex, skulle man kunna köpa lägenheten nedan och få utgifter på ca 5 000 kr/månaden.
Om man skulle vilja bo lite mer centralt skulle denna kosta 6 000 kr/månaden men då krävs lite mer än 250 ksek i kontantinsats.
Vi har inte riktigt bestämt oss kring hur vi ska hjälpa barnen med lägenhet ännu. Vi har fundering på att köpa en 3:a med låga avgifter i en svensk storstad som barnen får bo i tills de byggt upp ett eget kapital. Lägenheten skulle i sån fall långsiktigt bli vår pensionärs bostad…
Det kan jag hålla med om. Men just när man startar upp sitt vuxna liv har man mycket att tänka på ändå. I sämsta fall tvingas man välja bort utbildningsmöjligheter och andra chanser för att man inte har råd. Jag som jobbar i universitetsvärlden ser hur en del prioriterar sitt extrajobb framför studierna vilket inte är det smartaste på lång sikt. Det är ju inte som om det inte kommer fler tillfällen då man måste kunna planera sin ekonomi och spara än just i denna ålder.