Hur påverkas vi om Finland går med i NATO?

var finns undersökningen för Sverige? Jag tror det har hänt en hel del bara senaste dagarna. Skulle gärna vara med och rösta för JA för NATO.

Hur kan Ryssarna vara så dumma att dom tror att detta skulle göra att vi hamnade längre ifrån NATO från första början? Jag fattar verkligen inte.

1 gillning

Jag tror inte Ryssland egentligen bryr sig så mycket om Sverige. Vi är redan långt insyltade i EU och nära samarbete med NATO, och vi har skett varit en del av Ryssland eller Soviet. Utan det handlar nog mer om deras egna politik och hur de vill se dig själva.

Relevant artikel i CNN idag:

Socialdemokraterna påbörjar svängningen av den koloss som NATO-frågan är i partiet: Magdalena Andersson öppnar för Natomedlemskap | SVT Nyheter

I intervjun när Magdalena får frågan om NATO-medlemskap behöver förankras i partiet innan regeringen kan byta linje så ser hon ut som att hon fått något väldigt surt i munnen. Verkar rätt uppenbart att partiledningen är positivt inställda till NATO-medlemskap men att det finns många gamla falanger i partiet som bromsar.

2 gillningar

Vi får verkligen hoppas att Socialdemokraterna hinner svänga innan det är för sent. Men ett bra tecken att det iaf går åt rätt håll.

3 gillningar

Mina svenska vänner. Sluta. Vara. Naiva.

Östersjön är strategiskt jätteviktig i Europa. Tyskland är det viktigaste NATO-landet i kontinenten och har inga andra hamnplatser. Putinlandia har en ganska liten kust nära Leningrad och Kaliningrad.

Gotland, Åland, Finska Viken, svenska östkusten. Tror ni verkligen att ryssarna inte är intresserade?

Finland har hela tiden spelat på två fronterna. Diplomati och politik å ena sidan, militär beredskap med modern samt tung upprustning å andra sidan.

Finland kan på nåt sätt fortsatt lita på sin militära styrka, Sverige har inga andra alternativ än att lita på Finland eller gå in i NATO. Vi två tillsammans i det sist nämnda är troligen det enda alternativet i det långa loppet.

Som jag sa i en annan tråd, den politiska korrekheten som vi en gång kände till, dog den 24 februari 2022.

Ryssland är ett odemokratiskt, ont och oförsägbart land, som man inte kan lita på. Aldrig. Någonsin.

7 gillningar

Så du håller inte med mig att Ryssland redan anser att vi ingår i blocket väst? Jag förstår inte riktigt, undrar om du missförstod mig.

Blocket väst är papper. Ryssland behöver se vapen och ammunition. (Och tyvärr pratar jag inte om Kents legendariska album.)

Ryssland skiter i EU. EU är en fredsorganisation som blev ekonomisk och politisk union under tidens gång. Vad kan EU göra om ryssarna anföll Sverige eller Finland i nuläget? ”Ojoj Vladimir, du är en elak pojke. Du får inte mera tyskt öl och italienskt Prosecco.” Vi kommer aldrig få något annat än ekonomiskt och politiskt stöd från EU.

Ryssland - särskilt när det känner sig svagt - vill visa sin kraft och det enda sättet att svara på det är motkraft. Rysslands beteende kan se orationellt ut, men det blir väldigt rationellt när någon har tillräckligt med metal och krut att visa.

Ryssland ska aldrig anfalla ett NATO land. Därför bör alla nordiska länderna vara dess medlemmar framöver.

3 gillningar

Skutan svänger:

2 gillningar

När till och med Aftonbladet - Socialdemokraternas förlängda känselspröt och indoktrineringsorgan, inser hur verkligheten ser ut måste det ju bli svårt för sossarna att kämpa emot. Eller så får vi snart se en ny ansvarig utgivare för AB.

Och dels för att Finland är vår viktigaste säkerhetspolitiska partner idag. Om de väljer att gå med i Nato utan oss blir denna djupa relation knappast möjlig att att fullt ut fortsätta. Det skulle göra oss betydligt svagare.

Därför har Aftonbladets ledarsida lite motvilligt ändrat åsikt. Vladimir Putins krig visar att vi behöver gå med i Nato för att garantera Sveriges säkerhet.
[…]
Sverige ska aldrig underkastas någon rysk intressesfär.

1 gillning

Jag blir nyfiken hur du har kommit fram till allt det du för fram i det här inlägget. Det är väldigt långt ifrån min verklighet och hur skulle S ha makt att bestämma vem som jobbar för AB? Då skulle de ju ha lika mycket att säga till om vem som jobbar var för Prisjakt och SvD också utifrån samma logik. Det kan du väl ändå gå med på vore knasigt?

För den nyfikne ägs Aftonbladet av den norska koncernen Schibsted, som äger en rad olika bolag. Däribland konservativa tidningen Svenska Dagbladet och norska Aftenposten som genomåren tagit ställning mot kommunism, för italiensk fascism, för USA efter 2a världskriget, för norskt medlemskap i EU och nu senast för NATO.

Aftonbladet är en svensk kvälls- och nättidning grundad den 6 december 1830 av Lars Johan Hierta, vars ledarsida sedan början av 1960-talet[8] har den politiska beteckningen “oberoende socialdemokratisk

S har så klart inte formell makt att göra något direkt, men det blir ju “utmanande” att ha en socialdemokratisk ledarsida som tycker tvärt om som socialdemokraterna. Sedan om det är Aftonbladet eller S som kommer få ändra sig låter jag vara osagt.

Det låter mer träffande, även om du inte fetmarkerade ordet ”oberoende” vilket är det kännetecknande draget. Åter till sakfrågan är jag nog bunden att hålla med om Aftonbladet ledares sista två fetmarkerade stycken. Hade hellre sett annan lösning, men det finns inget alternativ nu.

2 gillningar

Från wikipedia om ledarskribenten i fråga:

Lindberg har även arbetat i flera olika roller för Socialdemokraterna. Innan han började på Aftonbladets ledarsida var Lindberg chef för omvärldsbevakning på Socialdemokraternas partikansli under riksdagsvalet 2010.[4] Bland annat har han arbetat som politiskt sakkunnigUtrikesdepartementet för utrikesminister Laila Freivalds. Han har också arbetat för Socialdemokratiska riksdagsgruppen, bland annat som politisk sekreterare till riksdagsgruppens ordförande.

2 gillningar

Just nu känns det inte som om utan när Sverige går med, och om Sverige hinner så att vi kan göra det tillsammans med Finland eller efter dem.

Sen är också frågan nu vilka reaktioner som omvärlden kommer att ge. Ska bli spännande att se.

2 gillningar

Verkar så, när regeringen inte vill ta beslut så brukar dessa utredningar gå i långbänk och nu går det fort. Ett tecken på att regeringen vill få det gjort :blush:

2 gillningar

NATO (Amerikansk) bas på Gotland får säkert Putte på bra humör :smile:

2 gillningar

Vi har väl redan ett värdlandsavtal med NATO, så den basen kan vi smälla upp nu.

Kanske inte ledaren, men åtminstone tycks vissa andra saker vara inflytande på. Vi vet alla vilket politiskt parti LO är bästisar med, och lever i bidragssymbios med :wink: Men man ska väl inte tro på rykten. Jag har personligen inte sett avtalet.

Aftonbladet ägs av den norska mediekoncernen Schibsted Media Group till 91 procent och Landsorganisationen i Sverige (LO) till 9 procent. Ägarandelarna är gällande sedan 2009. LO har enligt ett avtal med Schibsted vetorätt gällande att tillsätta Aftonbladets politiske chefredaktör, som för närvarande är socialdemokraten Anders Lindberg.

Helt oberoende tror jag inte man kan vara om man har en politisk chefsredaktör som tillhör ett parti.

Ingen som pratar om sockerbitar längre?

Jag tror inte NATO ser Sverige som lika strategiskt viktigt som Finland. Jag brukar tänka att handling alltid väger tyngre än ord.

Nu har vi hamnat i sämsta läget. Varken neutrala eller med i NATO i vem vet hur länge.

Som tur är har jag svårt att se vad ryssarna ska med Sverige till. Förutom att kanske jävlas indirekt med NATO genom att hota oss.