GSverre
(H G S)
16 Oktober 2021 15:50
32
JohanAl:
Tacksam om ni kan hjälpa mig med detta. Du Jan tillsammans med andra skriver ovanstående, dvs att det är en dålig idé att flytta sin tjänstepension för att få lägre bolåneränta. Jag har resonerat såhär:
Tjänstepensionen måste förvaltas någonstans. Jag har möjlighet att välja förvaltningen av fondförsäkringarna via Swedbank (min nuvarande bank), SPP, Movestic, Handelsbanken Liv och Futur Pension. Min nuvarande lösning på Swedbank är Swedbank Generation ITP med fondavgift 0,17, vilket jag är väldigt nöjd med ändå. Kan placeringen dessutom ge mig lägre bolåneränta på banken så är det väl bara ett plus? Eller tänker ni att något av de andra alternativen ovan skulle ha ett så pass mycket bättre förvaltningsalternativ? Movestic och Futur Pension känner jag inte till, och då jag inte nyttjar Handelsbanken så har jag inte något annat jag kan förhandla med där, och jag tänker i min okunnighet att Swedbank och Handelsbanken bör erbjuda ungefär likvärdiga lösningar?
Jag resonerar som så att om banken är beredd att ge rabatt på en tjänst mot att jag flyttar en annan tjänst till banken, så är det för att det skall bli krångligare för mig att jämföra priset på varje enskild tjänst med vad andra banker erbjuder. Själva syftet med att det skall vara svårt att jämföra priset är att banken skall kunna ta en högre avgift utan att jag märker det.
Vad gäller din låga avgift för tjänstepensionen kan det vara en idé att kolla på denna tråd:
Hej,
Efter att ha läst ett inlägg hos Småspararguiden där en läsare som berättat sin historia om hur Nordea försökt nästla in hen som helkund för att få ner bostadsräntan så var jag tvungen att kolla upp min bank (Skandia) där jag har bolån och en mindre tjänstepensionsförsäkring för att få rabatt på räntan på bolånet (0,10%.)
Jag har i min försäkring valt två till synes prisvärda indexfonder Skandia Global/Sverige exponering med en avgift på 0,26%. Men när jag uttryckligen frågade Skandia om …