Precis så var det för mig. En sak som jag tycker är sjuk är att när jag jobbade hemifrån 100% så behövde jag inte och gick heller knappt utomhus. Maten fick jag levererad hem, efter jobb fanns underhållning på nätet, slarvig hygien för jag behövde ju inte länge göra mig redo för jobbet och jag behövde knappt röra på mig. Det slutade i en sjukskrivning för min del.
Ja många är ju redan idag alldeles för inaktiva, att jobba hemifrån kan leda till allvarliga hälsoproblem om man inte kompenserar på något sätt. Man skärper till sig på många fronter om man måste umgås IRL, det är nog bara bra. Plus att de som är introverta “göder” detta snarare än att försöka jobba bort det IRL.
Intressant hur olika det kan vara för olika personer! För min del var det helt tvärtom att gå från konstant kontorsarbete (inkl. pendling) till mestadels hemarbete; mer produktivt arbete som en konsekvens av bättre fokus som inte avbryts av chitchat (socialt utbyte som nu i stället äger rum innan de faktiskt nödvändiga mötena över Teams - två flugor i en smäll), bättre sömn och därmed fräschare utseende, hälsosam proteinrik mat som man lagar själv i stället för den fetare maten på de sociala restaurangbesöken, enormt uppsving i styrketräningen eftersom jag nu kan köra under lunchen på ett riktigt gym med mycket energi snarare än kl 20 på kvällen när man är halvt död, och så vidare! För att inte nämna den otroliga ekonomiska besparingen… 10/10 för mig dvs ![]()
Absolut, finns massa positivt med det också, kul att det fungerar bra! Jag antar i mitt fall så var inte problemet själva distansen utan ett vacklande socialt nätverk i grunden.
Jobbade 100% distans på förra stället tills någon boomer-chef jag aldrig träffat sände ut dekret om att vi skulle tvingas vara på plats för att det skulle bli mer innovation eller något i den stilen.
De är säkert jätteinovativa där nu när 70% bytte arbetsplats.
Jobbar med administration inom industrin i en mindre tätort. Vi tillåts arbeta på distans 2 av 5 dagar om vi vill. Det är skönt med flexibilitet, men jag föredrar att jobba på plats så det blir bara någon gång per månad. Jag har bättre skrivbord, bättre stol, bättre skärmar och bättre belysning på kontoret och jag tycker att det är väldigt skönt att lämna jobbet vid 16.30 utan att ta med mig jobbet hem. Har också bara 8 minuter med bil så jag spar inte särskilt mycket tid på att vara hemma.
Chefen har sagt 3 dagar på kontoret i veckan, men i praktiken får man göra precis som man vill bara man sköter sitt jobb. Det är också knepigt att ”kräva” närvaro då det har hänt ganska många gånger att man är den enda som är på kontoret under ett större möte (alla andra är på Teams).
Sedan är arbetsgivaren klok och inser att man kommer att tappa duktiga medarbetare om man ställer krav som andra arbetsgivare inte ställer. Det är konkurrens om de skarpaste talangerna.
mitt nya kinesiska bolag kör WFH två dagar i veckan och har gjort det i 10 år. extremt sällsynt.
Tre dagar i veckan hemma. Hade önskat alla dagar hemma. I princip allt är sämre på kontoret. Alldeles för varmt, sol i ögonen, sämre utrustning, folk runtomkring som stör, otroligt mycket kringtid och tjafs för att ta sig dit och tillbaka osv. Väldigt frustrerande när man behöver prestera. Behöver man inte prestera är det däremot ganska soft. Då kan man glida runt, prata och hänga med sina kollegor. Tyvärr har jag dock ett jobb som kräver en viss prestation.
Jag skulle aldrig ta ett jobb där man inte minst 50+ procent av tiden får jobba hemma. Helst ska det vara möjlighet till 100 procent hemma. Om mitt nuvarande jobb kräver tre dagar i veckan på kontoret kommer jag byta jobb.
Vi har ett avtal på vår avd som medger distansarbete upp till 50%. Men har hört att det finns 60/40% också inom företaget. Men hörde för ngr veckor sedan att man ska se över distansavtalet så tycker mig se förändring när jag spår i kaffesumpen…
Viljan är låg att komma tillbaka till kontoret så ledningen lockar med AW och kontorspingisevenemang.
Inom avdelningen har vi enats om att torsdagar försöker vi mötas på kontoret
Vi fick ett val: 2 dagar hemma, 3 på jobbet eller det motsatta.
Jag skrev att jag kommer jobba 5 hemma och 0 på kontoret och det är så jag jobbar nu.
Vi har inget avtalat om hemarbete, men chefen tycker att ca. 50% på kontoret är en bra riktlinje om inget annat påverkar. De flesta är nog på plats 60-80%, men några typ en dag i veckan. Jobbar själv helst på kontoret, känns som en mental död att sitta hemma, men ibland händer det av praktiska skäl. Men vo har vi ett bra kontor vilket det låter som att vissa här inte har.
Kul!
Fick du någon reaktion på det?
Inte direkt. Var lite omorganiseringar på jobbet då. Gamla chefen var han som “tvingande oss att välja”, men han är också en person som viker sig vid liknande tillfällen. Så han bara accepterade det. Nya chefen var jag lite orolig över, men han tyckte det var ok. Tack o lov!
Jobbar som tjänsteman inom industrin. På mitt nuvarande uppdrag är det tre dagar på kontoret som gäller, varav två obligatoriska.
Jobbar mer eller mindre enskilt med mindre projekt, alla möten är via Teams då det är ett globalt företag, så det finns egentligen inga vettiga argument för att vara på kontoret. Har dessutom bättre kontor och utrustning hemma.
Tre dagar på plats verkar generellt anses som flexibelt i min bransch.
Har eget kontor så jobbar mest på plats, tycker det är skönare.
Vad innebär tre dagar på kontoret, varav två obligatoriska?
Måste man vara på kontoret minst två dagar, men max tre dagar per vecka?
Eller är det tänkt att man ska vara tre dagar, men man får inte sparken om det bara är två dagar?
Två av företaget bestämda dagar och en flexibel.
Några veckor efter mitt förra meddelande fick min nuvarande kund ut med att de ska börja tvinga in folk till sina nyrenoverade lokaler.
Slängde ut några krokar och ordnade ett nytt uppdrag på mindre än en vecka eftersom det är extremt hög efterfrågan på min kompetens för det priset jag begär.
Ca 98% remote på nya stället var vad som gjorde att jag tackade ja. Men 15% bättre betalt skadar ju inte heller.
Tycker det är synd att det verkar ha uppstått en så gigantisk kulturell spricka mellan de relativt unga och mest högpresterande och den något äldre ledningen på så många företag. Jag tror inte det gagnar någon.
Jag förstår inte dem som hellre sitter hemma ensamma vid köksbordet i en liten enrumslägenhet på sin laptop, än åker in till toppmodernt kontor med alla bekvämligheter och trevliga kollegor.
Är man småbarnsförälder i en villa långt från arbetet kan jag se de logistiska fördelarna, men för en 24-åring utan familj kan jag inte se varför.