Verkar konstigt. Borde få låna ungefär 5 ggr intäkten upp till 85%.
Då har vi väldigt olika definition av vad en läxa innebär.
Som andra påpekat i tråden är inte detta ett realistiskt scenario, ännu, som tur är.
Jag tycker du ska titta på statistik över hur många förmögenheter som byggdes upp i generation ett som finns kvar i generation tre istället. Finns vad jag vet bara amerikanska siffror, men de är dystra.
Detta är ett ämne som @janbolmeson borde göra ett avsnitt om, vad forskningen säger om hur man lär barnen att förvalta istället för att skita bort familjens förmögenhet efter en eller två generationer.
Utan att ha sett denna forskning så är jag tämligen säker på att den tittar på mycket förmögna familjer, mer på Wallenberg, Persson eller Stenbeck nivå om vi ska dra svenska paralleler. Det livet som de lever skiljer nog så pass mycket att det inte är applicerbart på övre medelklass/normal överklass i Sverige.
Men om dina föräldrar hjälpt dig köpa en mindre lgh under dina 7 år så hade du varit god för x miljoner mer idag, men tror inte det påverkat dig som person eller ditt driv överhuvudtaget.
De är väl naturligt när stater pumpar ut massor av pengar på räntepapper, de är inte bara bostäder som fått tillgångsinflation, om EU och US kan ha triljoners biljarder i skulder, varför ska inte tant Agda låna 5 mille för en stuga vid sjön?
Sen om de är sunt kan man väl tvista om
Det argumenterar jag inte emot på nåt sätt, som jag sa så skulle jag själv inte ha något problem att köpa en mindre bostad som mina barn kan bo i under studierna. Jag ville bara poängtera att det är inte som att ifall dina föräldrar inte kan köpa boende så måste du bo hemma och spara ihop till en bostadsrätt istället för att plugga.
Har för mig att kraven var ganska låga för vad som räknades som förmögenhet. Vilket är ganska logiskt eftersom urvalet annars blir för litet för att säga något alls.
Nu gissar jag lite, men tror nog att man bor väldigt “off-campus” om man skall få tillgång till hyreslgh i Uppsala under sitt första år.
Kämpa ekonomiskt gör man väl iaf, även om man “får” en lgh av sina föräldrar, så efter avgift, försäkringar, el osv så har man kanske 3000 kr kvar av studiebidrag+lån. Det lever man inte fett på direkt.
Man kan också ex bo inneboende hos någon eller bo i kollektiv medan man samlar ködagar, på så sätt komma närmare campus, som många gör och det fungerar fint.
Jag höll med. Antar att de inte ansåg att det fanns mycket framtid i skogsbranschen. Rent krasst så kommer ju skogsmaskiner antagligen bli helt automatiserat om några år så visst. Och han har ingen högre utbildning så blir svårt att hitta andra jobb kanske. Vore kul att se bankens motivation.
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/de-sjalvkorande-skogsmaskinerna-ar-har-1.1035052
Det här är en bra poäng och nu kommer jag med min superkontroversiella åsikt kanske, men man måste faktiskt inte leva så magert som student. Som jag sa förut är min upplevelse från att bo i Stockholm och många av mina kompisar studerar här - vissa med ekonomisk hjälp från päron och vissa inte. I min erfarenhet betalar de som är oberoende av sina föräldrar mindre i hyra och utgifter då de värderar pengarna mer, ex jag själv har aldrig betalat mer än 5000kr/mån trots Sveriges dyraste stad, vilket väl är den poäng som andra i tråden vill få igenom. Då jag visste att boende skulle bli ett problem när jag väl tar examen har jag lagt undan pengar varje månad, vilket jag kanske inte hade gjort om jag visste att mina föräldrar kunde lösa det om det sket sig. Om du vet att du faktiskt inte har nåt annat val än att leva på de pengar du får in så blir det enklare att prioritera bort saker som egentligen inte gör så stor skillnad i ditt liv, och man hittar lösningar för att få ner kostnader för man måste.
Nu om man har stabilt ekonomiskt stöd så kanske inte den läxan är lika viktig iofs, men ändå, tåls att tänka på.
Man bor ganska off campus eller som inneboende åtminstonde 1 år ja. Ska man ha en bra studentlägenhet krävs flera år.
Men det går. Thats the point.
Fast nu tänker du ju väldigt kortsiktigt. Om dina kamrater inte lär sig denna ”läxa” under uppväxten och därmed inte bygger upp sina ekonomiska muskler, hur ska de då i sin tur (vid behov) kunna göra samma sak för sina barn? Det är ju här balansgången mellan att hjälpa och stjälpa barnen kommer in.
Jag håller förvisso med dig, men pratade om mina egna erfarenheter och med tanke på att de flesta av mina kompisar också är läkarstudenter tror jag de kommer ha det rätt OK ekonomiskt oavsett ![]()
Jag håller med dig. Jag kan dock bara tala från min egen erfarenhet. Har du föräldrar som bor i en lägenhet värd 20 miljoner, och du får hjälp att köpa en etta värd 2 miljoner, men du får bära kostnaderna för avgifter osv, så kommer drivet vara detsamma, då och livet ut. För ribban för vad man ska vara “nöjd med” ligger betydligt högre än den där lilla ettan.
Jag kan nästan lova dig att dina kamraters föräldrar i sin tur inte hade den hjälpen de ger sina egna barn, och det är i generationen efter dina kamraters (tredje) som problemen uppstår.
Sedan kan det naturligtvis vara så att dina kamraters föräldrar redan låtit dem bygga muskler på området så att de redan hade en kapacitet långt innan de fick den där lägenheten, men det skulle jag säga är ovanligt. Utifrån det du skriver hade jag känt mig ganska lugn med att ge dig förskott på hela arvet efter examen om jag var dina föräldrar, men det beror ju på att du varit tvungen att bygga själv.
Okej, så nu har det iaf gått från en lägenhet för fem mille till en etta för två mille, då börjar du fatta principen.
Jag tänker att ju mer man får kämpa själv tidigt, desto bättre blir det. Sedan när barnen fattat galoppen kan man hjälpa dem hur mycket som helst.
Jag tror Riksbanken bara behöver börja prata om ev höjda räntor inom kort för att det ska lugna ner sig lite. Skedde sist det begav sig och tvärt om när de signalerade att räntorna inte skulle höjas på flera år.
Riksbanken släppte en video igår faktiskt där detta tas upp:
Ungefär 16 min in i videon pratar de om att man behöver vara beredd på ”tre, fyra gånger” så höga räntor på sina bolån som idag och om man därmed behöver se över sin privatekonomi.
Pratar även om guld och annat kul, rekommenderas ![]()
Min spaning är att när räntorna ökar kanske priserna sjunker något, men det som främst händer är att folk vägrar sälja, för har man mentalt värderat sitt hus till 10 miljoner, då släpper man det inte för 8, eller 8.5, kanske kanske 9, om man verkligen måste flytta…