Om frågan ska tolkas helt bokstavligt så borde ju det enklaste vara att välja ättestupan när pengarna väl är slut. Då blir resultatet det önskade.
skrift-2_2023_lonardetsigattarbetaforpensionen.pdf
2040.73 KB
Om frågan ska tolkas helt bokstavligt så borde ju det enklaste vara att välja ättestupan när pengarna väl är slut. Då blir resultatet det önskade.
Det finns en finansiell produkt som löser detta problem: Annuities in the European Union - Wikipedia
Först måste vi räkna ut när vi kommer att dö.
nja, jag räknar med marginal ist, typ 104 år, blir det inte så ärver min dotter mig
Tack !
När jag inte använde reglaget funkade det, jag skrev in siffrorna direkt istället, fast jag saknar att man kan lägga till kostnaderna för fonderna, och skatten, det blir svårt bedöma, det blir lite som en glädjekalkyl! ![]()
Jag gör en glädjekalkyl ist, och räknar med att jag blir 104 istället
Det ska gå att skjuta upp reavinstskatten om man köper en ny fastighet, för motsvarande summa, då skulle min dotter sen ärva fastigheten, samt även ärva den uppskjutna reavinstskatten
Ps.Ett förtydligande.
Jag var 14 år när jag började jobba, visserligen bara på lov, men ändå, att jag får så låg pension beror inte på att jag inte slitit…
De jobb jag största delen av tiden har haft har varit låglönejobb. Dessutom, på den tiden, var det tydligen fullt lagligt att kommuner inte betalade in pensionsavgifter för sina timanställda, det fick jag veta när en tidning “avslöjade” detta, då beslöts att regelverket rörande detta skulle ändras, men vi som hållit kommunen under armarna i alla år fick inte retroaktiv kompensation för detta.
Dessutom blev jag utsliten, och kunde inte jobba heltid, jag tycker inte folk ska bestraffas när dom går i pension för att dom slitet ut sig med lågbetalda jobb inom vården. Nån måste ju ta hand om våra barn, sjuka, gamla och funktionsvarierade.
Det borde vara högre mimigräns för hur låg pension man kan få… 7000 kr efter skatt är en skam när man slitit så, det är inte den enskildes fel om den inte orkar jobba fram till 67…
När jag kollade upp hur mycket jag skulle få i bostadsbidrag var det inte mycket, men om men jag hoppas jag räknade fel, och att du har rätt! ![]()
1 Miljon? Jag ville inte överdriva. I verkligheten är det ofta mycket mer!.
När dom räknar ut behovsprövade tillägg ökas din inkomst på med 15% av det belopp du har i tillgångar över 100.000 Sek.
Spelar ingen roll om det är pengar på bank , aktier ,fonder eller pensionspengar.
Bara bostadtillägget kan ge >7000 SEK per månad nu. OM du bor så i 20 år som pensionär får du ut 1,7 MSek i netto tillägg över den tiden.
Bostadsrätten (eller ett hus)?.. Ja din bostad där du är skriven och du äger räknas inte som förmögenhet och minskar inte tilläggen.
Läs här om ni vill se detaljerna och vad nettona blir INKL normala tjänstepensioner enligt avtal…
2040.73 KB
Om du tjänat 40.000 /månad hela livet få avsatt nära 3,5MSEK i allmän pensionsavsättning under ett helt liv och tyvärr får man ut ungefär netto 0 Sek extra för dom pengarna då alla tillägg minskas.
Det finns en maxgräns hur stort man får bo.
Så här räknas det ut
Är du ensamstående är 7 290 kronor per månad det högsta beloppet du kan få i bostadstillägg.
Är du gift eller sambo och ni lever ihop, kan du som mest få 3 645 kronor per månad i bostadstillägg eftersom du delar bostadskostnaden med någon.
Bostadskostnaden beräknas på olika sätt beroende på vilken slags bostad du har:
Maximalt belopp för bostadskostnad är 7 500 kronor per månad och halva beloppet om du är gift eller sambo.
Delar du bostaden med en eller flera personer fördelas bostadskostnaden lika mellan er.
Vi beräknar sedan det högsta möjliga bostadstillägg som kan betalas ut, vilket för ensamstående är 100 procent av din bostadskostnad upp till 3 000 kronor, 90 procent av din bostadskostnad därutöver upp till 5 000 kronor, 70 procent av din bostadskostnad upp till 7 000 kronor, 50 procent av din boendekostnad därutöver upp till 7 500 kronor samt ett tillägg på 840 kronor.
Om du är gift, sambo eller registrerad partner gäller hälften av beloppen, se även beräkningsexempel längre ned. Högsta möjliga bostadstillägg kan du få om du har inkomster som är lägre än ett fribelopp.
Märta har en bostadskostnad på 6 000 kronor per månad. Högsta möjliga bostadstillägg per år:
(3 000 kr + 2 000 kr x 90 procent + 1000 kr x 70 procent + 840 kr) x 12 månader = 76 080 kr
Har du inkomster som är högre än ett fribelopp, det vill säga 139 239 kronor för ensamstående per år (gäller från januari 2024) och 126 060 kronor för gifta per år (gäller från januari 2024), gör vi avdrag med en viss del av inkomsten. Det kallas inkomstavdrag.
Steg 1: Varje inkomst räknas med till 100 procent eller till 93 procent beroende på vilken slags inkomst det är. Garantipension, änkepension, kapitalinkomst och förmögenhetstillägg räknas med till 100 procent.
Alla övriga inkomster räknas med till 93 procent. Undantaget är inkomstpensionstillägget som inte räknas med. Sedan gör vi ett avdrag för ett fribelopp. Den summa som återstår kallas för reduceringsinkomst.
Steg 2: Vi minskar inkomsten ytterligare med 62 procent av reduceringsinkomsten.
Dessa regler gäller beräkning av inkomster, för den som uppfyller grundkraven för att ha rätt till bostadstillägg.
Märta har inkomstpension och premiepension på 120 000 kronor per år och tjänstepension på 20 000 kronor per år. Märta har även en förmögenhet som ger ett tillägg på 12 000 kronor.
Steg 1:
Inkomst- och premiepension (93 procent av 120 000 kr): 111 600 kr
Tjänstepension (93 procent av 20 000 kr): 18 600 kr
Förmögenhetstillägg (100 procent av 12 000 kr): 12 000 kr
Avdrag för fribelopp: - 139 239 kr
Summa (reduceringsinkomst): 2 961 kr
Steg 2:
2 961 kr x 62 procent (inkomstavdrag): 1 836 kr
Om du är gift, sambo eller registrerad partner räknar vi med hälften av varderas inkomst, se beräkningsexemplet för gift, sambo och registrerad partner.
Ett tillägg till inkomsten ska göras med 15 procent av den sammanlagda förmögenhet som överstiger 100 000 kronor för den som är ogift och 200 000 kronor för makar. För sambor görs beräkning på samma sätt som för gifta. Förmögenheten ska beräknas per den 31 december året före det år ansökan om bostadstillägg görs.
På kontobehållning och kontanter görs ett avdrag på 25 000 kronor, värdepapper tas upp till 80 procent, värdet på fastighet, bostadsrätt och kapitalförsäkringar tas upp till 100 procent. Skulder som inte tillhör permanentbostaden får dras av. Därefter tas den del som överstiger 100 000 kronor (respektive 200 000 kronor för gifta) upp till 15 procent.
Märta har kontotillgångar på 90 000 kronor, värdepapper till ett värde av 125 000 kronor samt en kapitalförsäkring på 15 000 kronor.
(90 000 kr – 25 000 kr + 125 000 kr x 80 procent + 15 000 kr) – 100 000 kronor = 80 000 kr
80 000 kr x 15 procent = 12 000 kr
Vi minskar beloppet för högsta möjliga bostadstillägg med inkomstavdraget. Summan som återstår blir ditt bostadstillägg.
Högsta möjliga bostadstillägg är i detta exempel beräknat till 76 080 kronor per år. Inkomstavdraget är beräknat till 1 836 kronor.
Högsta möjliga bostadstillägg: 76 080 kr
Beräknat inkomstavdrag: - 1 836 kr
Bostadstillägg per år: 74 244 kr
Bostadstillägg per månad: 6 187
Borde inte bästa vara att LenaLisa startar en ISK och lägger upp en allvädersportfölj?
Hon vill kunna ta ut minst 10 000 kr i månaden, d v s 120 000 kr per år och det är ju inget problem om hon har en portfölj på mellan 3-6 millioner kronor.
Allvädersportfölj (enkel)
25% Billig globalfond som kostar under 0,3% per år i avgift. Ex DNB Global Indeks eller (Handelsbanken Global Ind Crit).
25% Lång ränte-fond ex Captor Iris (eller AMF Lång).
25% Kort Räntefond ex Simplicity Likviditet.
25% Guld ex Xetra-Gold.
En gång om året går hon in och ställer om vikterna i sin portfölj till 25% vardera och tar ut de pengar hon ska leva på nästkommande år.
LenaLisa har Handelsbanken och jag tror inte det går att köpa guld-etf där och troligen inte Captor Iris heller, så jag tycker hon ska starta en depå på avansa eller nordnet.
Hur en Permanent Portfölj fungerar förklaras här: RikaTillsammans-portföljen - ett sparande som alltid ska gå plus
Om du har en förmögenhet på över 6 miljoner kommer du väl rimligtvis inte att kunna få något bostadstillägg på pensionen tänker jag?
Du kan nog med högsta sannolikhet inte heller ”stoppa in” den uppskjutna reavinstskatten i en friggebod på dotterns tomt. Och OM det skulle vara möjligt så kan det inte bli många kronor du kan skjuta upp eftersom friggeboden kommer att kosta så mycket mindre än vad lägenheten du ska sälja gör.
Tack, intressant, om det skulle gå så låter det ju intressant, det vill jag lära mig mer om
Jag har två banker Handelsbanken och SEB, skulle SEB funka bättre för en allvädersportfölj?
Skulle aldrig ens drömma om att söka bostadsbidrag om jag hade 6 milj.
Det var en annan person som drog upp detta i samband med att pengarna kanske inte kommer att räcka tills dess jag dör, om jag lever länge. Och att jag då skulle kunna få bostadstillägg /bostadsbidrag
Attefallshus är den korrekta benämningen, och totamt med el, rördragning etc kan dom kosta mer än en miljon, men poängen var, ett litet hus där man kan bo…
Men för att få skjuta upp hela vinstskatten krävs det att du köper en ny bostad som kostar minst lika mycket som den gamla. Jag tror du kan få skjuta upp en del av vinsten om du köper en billigare bostad, men ett attefallshus kommer ju sannolikt inte att kosta mer än kanske max 20% av lägenhetens försäljningspris. Sen måste du nog som andra skrivit kolla med mäklaren om det är dels ett gammalt uppskov på 1,5 miljoner och dels en ny vinst vid den kommande försäljningen som ska beskattas. Så du vet hur stort belopp du ska räkna på. Sen kanske det inte är 1,5 miljoner du ska betala i skatt utan att 1,5 miljoner är den uppskjutna vinsten som du ska betala skatt på? I så fall blir det ju en betydligt lägre summa du ska ut med i skatt!
Jag har två banker Handelsbanken och SEB, skulle SEB funka bättre för en allvädersportfölj?
Avanza och Nordnet har störst utbud av fonder och etf-er.
Det går att göra hyggliga permanent-portföljer med de andra bankernas fonder, men det kan vara svårt att köpa guld och riktigt lång ränta hos dem.
Permanentportföljens olika delar kompletterar varandra.
Långa räntefonder stiger bäst när räntorna faller, som nu.
Guld fungerar ofta bra men bäst vid hög inflation.
Aktier stiger oftast bäst, men dippar inför och under lågkonjunktur.
Korta räntor avkastar inte så bra, men är en skön buffert när inget annat fungerar.

Målet med RikaTillsammans-portföljen är att på årsbasis alltid gå plus och skydda dina pengar mot förlust. Något som den har lyckats väldigt bra med.
Ja, precis, nu har jag hittat en räknesnurra via skattemyndigheten, och då visade det sig att den beräknade reavinstskatt förmodligen blir under 600 000, och där stod också att en bara får skjuta upp reavinstskatt om den sålda lägenheten är ens permanentbostad, och så är det inte, brf:en som ska säljas har min mamma haft som permanentbostad, själv bor jag i hrf.
Jag skrev kanske otydligt, eftersom jag har en typ av jobb som är slitsamt ,och jag är “halvsjuk” , så orkar jag inte jobba till dess jag är 67, utan behöver gå i pension så fort det går, och då får jag ingen garantipension. 7000 kr är det jag då får, efter skatt. Och ändå har jag jobbat sen jag var 14 (då såklart bara på lov).
Det är väldigt konstigt.
Jag tror jag får rätt till garantipension när jag fyllt 67.