En kombination. Det blir självklart så när frågan är så diffust formulerad.
I övrigt verkar det som att flertalet svarande inte riktigt kan eller vill räkna med kostnader utan bara utgifter.
Frågan var ju angående utgifter, så det kan ju knappast de som svarar klandras för.
Jag tror att många som svarat har små barn.
Med tonåringar är det lite skillnad.
Vi är fyra i familjen, bor mitt i centrala Sthlm och har ett sommarhus, ingen bil (hyr vid behov). Vi ligger runt 45000 inkl fasta kostnader och mat/hushåll men exkl kläder, nöjen och oregelbundna köp.
Men rätta mig om jag har fel:
Jag har utgifter för 50k i månaden enligt mitt tidigare resonemang. Pengar som verkligen lämnar hushållet.
Kostnaden är däremot säkert högre. Bilen som jag köpt för ett par år sedan har en kostnad i form av värdeminskning.
Jag tror många inte tar med oförutsedda utgifter som kanske inte egentligen är så förutsedda. En månad kan vi leva på 30.000 kr, nästa månad när hemförsäkring, bilförsäkring ska betalas och diskmaskinen går sönder och vi åker på spa så har vi utgifter på 70.000 kr.
Om jag inte hade tänkt till så hade jag redovisat för en “händelselös” månad med inköp av mat och inga utsvävningar.
Jo, jag håller med, jag räknade som dig när jag angav mina siffror.
Jag köpte också bil kontant för ett par år sedan, vilket medför låga utgifter på bilkontot nu.
Å andra sidan skulle utgiften på bilkontot blivit väldigt stor det året jag köpte bilen, så det kan ju slå åt andra hållet med.
Blir ju väldigt svårt att jämföra om man inte främst diskuterar måsteutgifterna.
Alternativt får man redovisa sina oregelbundna icke-nödvändiga utgifter i detalj så att andra kan se var skillnaderna finns.
Inte jag heller. Fru och två småbarn och bara våra matkostnader ligger på cirka 15k i månaden. Då storhandlar vi majoriteten online på Willys.
Om vi har en månad då barnen går förskola/skola mån-fre så ligger vi på ca 12k i matkostnader.
Har vi barnen hemma, typ under lov och sånt, har jag inte ens kollat upp ![]()
Vi veckohandlar på ICA Maxi.
Vad är “måsteutgifter” då?
Det är ju liksom inte ett “måste” att köpa en diskmaskin när den går sönder, det går ju att diska för hand.
Räknar man t.ex. restaurangbesök till nöjen så kan man ju få fram ofantligt låga matutgifter om man äter större delen av sin mat ute.
Jag ser det nu ![]()
Bor du i utlandet eller varför är det euro du räknar i?
I Finland.
Mycket beror på boenderegion, belåningsgrad, ambitionsgrad samt fritidsintressen för den delen. Vi har iaf legat runt 30 ksek/år under senaste året, vissa månader 20 ksek och andra 50 ksek men blir 30 ksek i snitt.
Kollar man annars på Stockholm handelskammares uträkning bör man ligga omkring 20 ksek/månaden som snitt även om räntan gått upp markant mer än deras prognos.
Enligt definitionen nedan,
Samtidigt, kollar man på den här Ekonomens tips till blivande föräldrar | Swedbank så kostar två barn i snitt ca 15 000kr/mån mellan åren 1 - 18 (jag valde att inte räkna med år 0, eftersom inkomstbortfall knappast kan räknas som utgift).
Det blir då 2 500kr/vuxen kvar att leva på.
Nej, särskilt inte på en så luddig fråga.
Jag har t ex valt att inte amortera på mitt bolån. Ergo har jag väldigt låga utgifter kopplade till boendet.
Bil är ett annat exempel där utgift och kostnad blir svårt för gemene man att hålla isär.
Vi är fem i familjen och gillar att laga och äta mat. Gissar att vi landar runt 15k vi också. Men det är ett aktivt val och jag är inte alls förvånad över att det går att äta bra för en bråkdel av det vi lägger på något som delvis faktiskt är ett intresse.
Blir helt andra kostnader om man kollar på nödvändiga hushållsutgifter enligt exempelvis konsumentverket,
För de 4 posterna: Ränta, el, bensin och mat bör man ligga på ca 20k sek/månad enligt bild. Därifrån är inte mitt hushåll så långt…
men det är så mycket mer: bara förskoleavgifter är 3000kr/mån för oss. Lägg på en trasig vitvara (vi har ett 10 år gammalt hus så det har varit lite sånt sistone), fakturor från simskolan, nya utemöber, ny cykel till en av barnen så springer det iväg. Fick lämna in bilen för stor service och reparation förra månaden (18.000kr försvann där - stor utgift men låg kostnad).
Jag kan förstå att formuleringen kan uppfattas som luddig vilket jag ber om ursäkt för, har lite svårt att skilja på kostnader och utgifter då jag uppfattar det som att allt man spenderar pengar på är en utgift vad det än handlar om. Syftet med frågan var att få reda på hur mycket andra familjer spenderar allt som allt per månad, hoppas det gör frågan lite mer konkret
.
Två barn i åldrarna 5 och 9 år i storstad får jag till:
1100+1700+1960+2180+6770/4 = 8632,5
Men då är ju inte boendekostnader och bil inräknat.
Ingen fara! Jätteintressant fråga = engagerar många ![]()
Om du själv gör övningen:
- Hur mycket har ditt hushåll fått in netto löner, barnbidrag, VAB-utbetalning för år 2022.
- Dra bort hur mycket du har fört in på långsiktigt sparande som du inte har för avsikt att tömma för en semesterresa
- (punkt 1- punkt 2)/12
Vi hamnar på som sagt på drygt 50k då. Men går jag genom en standardmånad rensad från oförutsedda utgifter och specialhändelser så ligger vi kanske på 30-35k.
Fru, 3 barn Villa, pool, bil.