Somliga får energi av att umgås med andra medan en del dräneras på energi. För de flesta kan det vara svårt att helt undgå sociala sammanhang av något slag även om man skulle vilja. Det kan vara en tung uppförsbacke att gå och som man kanske inte önskar sig mer av.
Jag e helt med på det - och, det är väldigt många som dräneras på energi av att träffa folk i köttet, medan de får energi av att umgås online med folk, och jag menar inte att man måste träffas fysiskt för att kunna stöta och blöta saker, och det tror jag inte Jonathan menar heller.
Sociala sammanhang kommer i alla olika typer av former, är min poäng.
Absolut. Internet är på ett sätt en demokratibooster eftersom de som har svårt för att hävda sig IRL har en bättre chans online.
Att spela fiol. =)
Börja lära dig Thailändska så kommer du känna hur hjärnan grillas och pyser av ansträngning. ![]()
Känns som det beror på vad man vill träna.
Jag övade på soduko när jag var hemma sjuk några dagar. Det övade nog hjärnan, men när jag väl hade lärt mig mönstren för att lösa de olika problemen som uppstår i Soduko så var det ju mer mönsterigenkänning som jag utövade. Tror det är samma med korsord, du övar hjärnan generellt när du lär dig lösa korsord på ett effektivt sätt (knepen och sätten man ska tänka på), men när du väl kan det handlar det mest om att minnas ord.
Att lära sig något nytt ofta, tror jag är bästa träningen. Sen varierar det nog hur snabbt man uttömt en ny sak innan det blir mer en minnesövning än generell hjärnträning. Soduko en vecka, korsord några veckor, öva fiol en gång i veckan i flera år…
En rolig övning är vinprovning. Det övar hjärnan på flera sätt. Du måste blanda lukt-, smak- och synsinnet och koppla det mot minnen från ditt liv samt kanske lite vinteori, och inte minst av allt öva på att uttrycka dig i språk så andra kan förstå vad du menar när du ska beskriva upplevelsen av vinet. Känner att det är en hjärnövning som tar länge innan den är uttömd.
(Att man är lite lullig gör det ju dessutom lite svårare, och roligare.
)
Det tror jag också. Men att lära sig något komplicerat och som tar tid är också som att lära sig nytt, varje gång.
Einstein lär ha sagt att fantasi är viktigare än kunskap. Inte en oviktig poäng kan jag tycka. Fantasi och kreativitet ligger nära varandra.
Ett tips till,
Specifikt tänker jag på Dual n -back. Finns att ladda ner eller spela gratis lite varstans. Skräckblandad förtjusning, precis som en joggingtur.
Tycker det är lite roligt att du har svaret i frågeställningen, det är inte motsvarigheten till utan själva joggingturen som stärker hjärnan…om man även i detta avseende lyssnar på vad forskningen säger ![]()
Jag är bra på att fokusera. Har jag då en vältränad hjärna? Kan jag känna mig lugn? ![]()
Det är alltid bra att kunna fokusera. Utan fokus blit det svårare att träna. Du klarar testet och kan känna dig helt lugn
.
Fast alkohol är ju enligt senaste forskningen skadligt från första glaset, jag besparar min hjärna och kropp detta.
Provar man vin på riktigt spottar man ju ut vinet igen. Men det skulle jag aldrig göra. Forskningen säger också att medelhavskosten är bland det bästa som vi kan äta. Och där dricker man ofta vin, kanske dagligen. Rött.
Den s.k forskningen säger så mycket. Som de flesta andra litar jag mest på den forskning som stärker min egen uppfattning. Jag vill ju göra rätt
.
Man gör som man vill. Jag tycker bara att det är dags att arbeta bort alkoholnormen p.s.s. som att man försöker få bort rökningen. Men det sitter hårt inne tydligen. Pratar vi rent intellektuellt, med koppling till hjärnfunktioner, bör man givetvis avstå helt från bägge. Och se till att få tillräckligt med motion och bra kost.
Jag gillar den inte heller. Grupptrycket kan bli stort på den som avviker men jag tycker nog att det där släpper allt mer ju äldre man blir. Eller också umgås jag kanske inte längre i sådana sammanhang.
Men jag dricker gärna ett glas vin till maten. För smakens skull.
Alkohol i måttliga mängder påverkar inte hjärnan märkbart. Kanske man blir påverkad om man jobbar med något yrke där man använder hjärna på motsvarande nivå som en elitidrottare använder sin kropp. Det mesta som vi stoppar in i kroppen har fördelar och nackdelar. Det bör ju ställas mot njutningen eller nyttan du kan få av det du stoppar i dig jämfört med vilken skada det gör. Ska du koppla bort allt som är njutning i livet för att det kan skada dig blir det inte mycket kvar. Gäller att välja risknivå/aptit i livet. Som ditt exempel med cigaretter där det i min åsikt ligger mycket mer på den negativa sidan än på den positiva, därför har jag avstått det i mitt liv.
Att nämna vinprovning var lite på skoj, och visa att man kan tänka utanför boxen, om än helt sant hur mycket det utmanar din hjärna. Läst forskning som säger att vinprovning förebygger demens. Men också läst det du nämner, och det med medelhavskosten som @nhb nämner. Svårt att lita på.
Men håller med att alkoholnormerna är bra att vi ifrågasätter. Däremot att ta bort alkohol helt från samhället tycker jag inte, ska vi ha så låg risktolerans är det väldigt mycket som ska bort och snart går livet bara ut på qtt man ska överleva.
Jag rekommenderar brädspelet GO för att träna hjärnan och logiskttänkande, även visualiserande.
Det är en komplex fråga och alkohol kan även orsaka demens. Det blir ju då tvärtom mot att träna sin hjärna, att man istället riskerar att få kraftigt försämrad funktion.
Det beror på vem man pratar med. Om syftet är att man ska bli smartare, dvs utveckla sin förmåga att analysera och resonera, skulle jag säga att det krävs att man pratar med någon som är mer kunnig än man själv. Att den bara tycker annorlunda räcker inte för att man ska bli klokare, även om såna samtal säkert övar empatin eller möjligen tålamodet.
Detta kan man jämföra med när studenter diskuterar ett ämne, finns forskning som visar att 1+1 inte blir 2 utan 1 i det fallet. Dvs, det behövs en lärare som har djupare kunskaper om ämnet för att de ska avancera. Annars stannar de på den analytiska nivå de redan var på.
Detta skulle kunna vara en förklaring till varför man inte blir smartare av korsord och liknande. Man breddar möjligen sin intellektuella förmåga genom att lära sig nya ord men den fördjupar normalt sett inga kunskaper eller analytiska förmågor.
Rent spontant tänker jag att tillåta sig vara nyfiken…att bli intresserad, vilja läsa mer/prova på och möta folk som behärskar det nya du är intresserad av. Sen tror jag att kreativitet föder ny kreativitet och viljan att vara nyfiken gör att man kanske även tänker lite utanför boxen. Att ge hjärnan tid för reflektion och eftertanke tror jag även är bättre i långa loppet än den snabbkonsumtion av stimuli som ofta omger oss… jag tänker nog som bäst under en skogstur, gärna med svampkorgen i näven…