Hur väldiversifierad är egentligen en global indexfond?

Jag hade i mitt huvud ISK ett år sen bara LF global index.
Då byttit jag till LF globala mål index (lite mindre avkastning) 80% och LF tillväxtmarknader 20%, som var ihop, mer diversifierade.

1 gillning

Nja möjligen komplettera aktieindexfonden med en gnutta obligationsfond kanske, iaf om du börjar närma dig pensionsålder. Anyway, här är sektorbalansen & topp tio innehaven i procent för ACWI IMI indexet (som ju alla globala aktieindexfonder väljer ett urval utav…)

Tycker det är ett underligt fokus på länder. Det är inte länder man köper utan företag.

Dom vanligaste fonderna köper från utvecklade marknader där kapitalrestriktionerna inte finns och äganderätten är stark osv.

Visst kan vissa risker härledas till landet företaget är baserat i, tex skatter. Men överlag är det låg risk i dessa länder, det är därför de är klassade som utvecklade.

1 gillning

Ja det är definitivt företagen som är det intressanta här. MSCI verkar bara redovisa topp tio företagen vad jag vet. Men jaaa :slightly_smiling_face: det vore väldigt intressant om vi kunde öka fokuset på dom ingående företagen och diskutera kring dem istället, någon?

1 gillning

Verkligen inte. Det är tillräckligt bra inom tillgångsslaget aktier, men inte alls bra om målet är en väldiversifierad och balanserad portfölj.

En enkel allvädersportfölj kan bestå av 4 st värdepapper och behöver ses över (balanseras) någon gång per år, vilket tar ca 30 minuter. Avgiften ligger på ca 0.3%.

Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen

4 gillningar