Idun Industrier - notering

Sökte med ett konto, ingen tilldelning. Däremot fick jag 75% av minimibeloppet som jag tecknade i Bure’s Spac, så en liten vinst blev det i alla fall.

Värre än att inte få tilldelning är ju att få full tilldelning på alla konto man sökt med och det sen går ner 20-30%

Tyvärr är det ju en kvalitetsstämpel när inte alla får. :frowning:

Kanske felmotiverat men skaffa någon avkomma? Så ökar du ju chans till tilldelning per sådan du skaffar! Tror dock de bokstavligt talat äter upp vinsten i det långa loppet.
OBS Skall inte ses som livsråd utan endast som allmän information :wink:

2 gillningar

Sökte på ISK och AF, fick 70 endast på AF (hade ju hellre fått på ISK men ser man till denna tråd ska man väl vara glad för det lilla).

Hmm…Verkar vara många som försökte teckna sig för IDUN. Var hittar ni dessa vinstsäkra tips eller är alla IPO säkra kort nu för tiden i och med att alla verkar ha tappar respekten för FIAT valuta?

Goda Tiders tipstjänst för en del här.

En del tips har minskat i värde första dagen dock, och tidigare har det minskat ännu mer.

Vet att en del prenumererar till Rikatillsammans patreon för tips därifrån också.

Det finns inga vinstsäkra tips, men det finns vissa IPOs som har större sannolikhet att gå plus. Det har varit en ett antal IPOs som gått snett den sista tiden.

Oavsett varifrån jag fått min information om en IPO tar jag alltid en titt på vad Affärsvärlden har kommit fram till, och om jag känner mig bekväm med deras flaggor.

Affärsvärlden är en guldgruva även för icke-prenumeranter, och det går att kolla på statistik över hur olika rådgivare har presterat mm.

Jag brukar även titta på IPO Analyser på Youtube, som på ett lättsamt och trevligt sätt analyserar en del IPOs. Bra som alternativ informationskälla innan man fattar sitt beslut.
https://www.youtube.com/channel/UC_A6zFHqQeVa6OlHWwoYDIw

Får jag fråga, varför söker du inte KF men på AF? KF har ju samma härliga skatt som ISK.

1 gillning

Alla noteringar brukar gå att teckna på KF, men inte alla på ISK. Beror på olika formuleringar i lagstiftningen.

Jo det är jag medveten om, men Jessica säger att hon sökt på AF och ISK med inte att hon sökt med KF, så undrade jag om det var någon särskild anledning till detta, då jag tänker att KF + ISK är bättre än AF+ISK?

Om man nu vill gå med vinst och inte bara betala mindre i skatt av principskäl DVS :wink:

1 gillning

Någon som vet om man förbättrar sina chanser om man söker på olika typer av konton som ISK+KF, eller är det ändå bara per personnummer? Är det bara om det går att teckna både på Avanza och Nordnet som det hjälper att teckna dubbelt?

Jag får ibland tilldelning samtidigt på ISK+KF, trots att det är mina egna konton på samma bank. Detta gäller både Avanza och Nordnet.

Ibland säger reglerna att man bara får teckna på ett konto per person, och då händer det att framför allt Nordnet plockar bort ansökningar.

Ända tills någon med djup insyn i branschen övertygar mig är jag fortsatt skeptisk till att personnummer lämnas ut vid ansökan.

Yes men när Jan tipsar är det i princip så säkert så att det nästan är omöjligt att få tilldelning :slight_smile:

1 gillning

Tack för tipsen. Ska ha lite mer koll på dessa i framtiden.
Tidigare körde jag HETA LISTAN på placera och det gick förvånansvärt bra. Inte riktigt samma sak som IPO men för att krydda till börsexponeringen är det kul att se vilka bolag dom tipsar om och varför.

1 gillning

Tack för tips, jag har nu öppnat även ett KF :upside_down_face:

Frågan är om man ska överföra sina Idun till ISK…

Då utlöser du en skatteeffekt. Viktigt att ha det med sig.

Jo precis. Men om man tänkt behålla dem och tror på ökad vinst, hm…

Det kanske kunde vara värt att vänta lite och hoppas att värdet går ner lite innan du säljer?

Jag brukar försöka undvika att timea marknaden, men det känns ändå troligt att värderingen får en liten rekyl nedåt efter en sån otrolig uppgång.

Det kan ju bli så ja.

Jag sitter även i lite samma sits med Bure ACQ, fick dock på både ISK och AF. Tänker nog bara behålla på ena. Men frågan är om det är smartare att betala schablonskatt eller vinstskatt på den. Det kan ju ta lång tid innan det händer något alls med det priset :thinking:

Om man tror på en framtida nedgång måste det väl ändå vara bäst att sälja nu, och köpa tillbaka i nedgången. Det blir lite konstigt att avstå vinst bara för att slippa skatt.

Det har du rätt i, men i detta fallet tolkade jag det inte som att det var ett alternativ att “stå utanför” aktien helt och hållet.