Indexfond, räntefonder, 60/40 och nya tider

Ja, de fungerar. Men många drar fel slutsats från dem. Man tror att en momentum strategi kommer göra avkastningen bättre. Att det är en “High return-low risk”-strategi. Den professor som mig veterligen är bäst på ämnet är Valeriy Zakamulin. Han konstarerar efter sjukt många artiklar och böcker på ämnet att:

1. Den överprestation som skapas av marknadstajming sällan är statistiskt signifikant.
  2. Marknadstajming underpresterar ofta mot en köp-behåll-strategi i en uppåtgående marknad
  3. Marknadstajming överpresterar ofta mot en köp-behåll-strategi i en nedåtgående marknad
  4. På kort sikt är det mer sannolikt att marknadstajming underpresterar än motsatsen
  5. Marknadstajming är INTE en hög avkastning/låg risk-strategi. Snarare en låg-risk/låg-avkastning-strategi

Rekommenderar den här studien “Market timing: opportunities and risk” på ämnet av Wim Antoons. Han gick igenom 68 marknadstajming gurus, som använde alla olika strategier och deras förutsägelser över en 13-årsperiod, mellan 1999 och 2012. Han konstaterade att 42 av 68 hade mindre än 50% rätt. Det var sämre än att singla slant.

Jag själv tycker jag har sammanfattat marknadstajming ganska väl här:

Sedan är det klart att man kan lyckas i perioder. Jag har mycket respekt för Meb Faber. Han sätter ju dessutom sina pengar bakom sina åsikter. Men hans studier har också fått en del kritik om jag inte missminner mig.

Jag följer gärna dig som är aktiv och byter fonder. Dela gärna ert Shareville-konto så kan jag följa er och du kan till och med få gratis reklam på bloggen i form av årlig uppföljning. Jag har nämligen ingen prestige i att indexfonder måste vara bäst. Jag vill ha bäst sparande. Om det skulle vara aktivt sparande, kör på. Problemet är att jag förutom grabbarna från Coeli inte har sett någon lyckas. Och då har de ändå underpresterat mot min Länsförsäkring fond - 2.5 av 3 år - och då förvaltar de ändå 6 000+ miljoner kr.

Jag vill också säga TACK för att vi kan ha en sådanhär civiliserad diskussion här. Min mardröm är om forumet blir ett gäng indexkramare som bara håller varandra om ryggen. Det är ju därför jag bjuder in Eric Strand, Anderas & Henrik, Magnus Alfredsson med flera så att man inte blir lite fördummad i sin egen bubbla.

Tack extra mycket till er @Hansa och @Kurt för det. Tack @Daniel_Nilsson också för att du driver din linje och ni andra som kommenterar och bidrar. Det är magiskt. :pray:

2 gillningar

Tycker det är skillnad på det han pratar om Market timing och “momentumfonder”. Fonder är ju trögrörligare i sig, och det är aldrig någon fråga om att undvika Bad Days och träffa Good Days. Snarare att byta till det tema som har snurrat bäst den senaste tiden. Så det är att göra det lite för lätt för sig att direkt överföra erfarenheter och forskning från aktiehandel till fondhandel. Jag tror flera viktiga parametrar ändras kraftigt när bl.a. tidsperspektivet ändras så mycket.

Hursomhelst, vi håller på att gräva fram rådata för fonder och har gott hopp om att få tag på god historik. Ber att få återkomma när vi har lite data att stå på.

Håller med, och framförallt utesluter inte det ena det andra vilket många diskussioner om allt möjligt tenderade att göra på “gamla” bloggen . Här var det genast mycket trevligare tonläge :grinning:

Har man tid,möjlighet,intresse och vill spara i mer än en strategi är det inga bekymmer.
När jag “upptäckte” momentum-strategier kände jag att för att slippa huvudvärken och grubblandet så är det väl lika bra att investera i en Buy and hold parallellt med en momentum-strategi.

Kanske vore en idé att bjuda in Henning Hammar igen om möjlighet finns ?

1 gillning

Backtestning är väldigt värdefullt på samma sätt som studier av mänsklig historia är bra för att kunna “förutsäga” framtiden. Självklart kan man gå i fällan och överoptimera på historiken och så händer inte just det scenariet igen, eller man tror blint. Det vore dumt.
Man må använda verktyg och tekniker med förstånd och omsorg.

Hjälp mig förstå varför det inte skulle fungera? Med risk att det är lite sent och jag har lite otur när jag tänker, så menar jag ju att det är exakt samma sak. Om du försöker tajma på 1 timme, 1 dag, 1 vecka eller 1 år spelar ju ingen roll. Det beror ju bara på vilken “zoom” du har.

Varför inte? :slight_smile: Sätter upp det på listan inför nästa år. :slight_smile:

Håller inte med. Jag anser att “momentumfonder” är just marknadstiming. Det dokument du skickade beskrev till och med att han gick bort från aktier när covid kraschen började och gick in igen när det började gå uppåt. Detta är i mina ögon ett skolboksexempel på marknadstiming.

Jag hoppas att alla noterade Jans uppmaning i fetstil om att dela sin momentum-portfölj på Shareville. Utan fakta som är tillgänglig för alla så kommer en sådan här diskussion bara att gå runt varv efter varv.

2 gillningar

Tillbringade en god stund igår med att följa den tråden. Huvvaligen… 2000 inlägg. Mycket underbyggt matnyttigt där. Är inte helt överens om hans grupperingar men å andra sidan så ska jag nog läsa en gång till.

Ta dokumentet som exempel, inte som bibeln kring momentumfonder. Efter att ha läst tråden i flashback kan vi helt bortse från dokumentet. Helt annan nivå på underbyggnad men i princip samma metoder.

Teoretiskt sätt är det väl marknadstiming men objekten man tajmar har väldigt olika beteenden och trögheter så att direkt överföra slutsatser kan vara farligt.

Intressant tråd. Det går ju faktiskt att kombinera båda. Det finns factor indexfonder / ETFs och bland dem momentum inriktat som man kan investera i.

Jag håller med om den punkten. Jag är också prestiegelös och byter gärna strategi om jag blir motbevisad. Hur index går vet vi alla. Däremot finns det gott om personer som pratar om att kika lite på senaste utvecklingen och hoppa mellan de toppresterande fonderna och överavkastar enormt mot index, men dessa kommer främst i efterhand efter att de hittat någon som historiskt överpresterat.

Vore kul att följa (exempelvis på Shareville) er som har denna typ av aktiv strategi i några år och se hur det fungerar i praktiken. Det som talar emot strategin är att; “Om det bara är så lätt att göra det med så enkla regler, varför finns det inte någon proffsförvaltare med en fond-i-fond-lösning som uthålligt gör så och överavkastar konsekvent årtinonde efter årtionde?” men som sagt, ser jag att ni kan lyckas med det över tid i praktiken ska jag verkligen överväga det åtminstone som en andel av kapitalet och benchmarka.

2 gillningar

Hej alla marknads tajmare.
Det finns ett ännu smidigare sätt om man tror på momentum-portfölj låta proffs och hög avancerade data program sköta portföljen åt dig.
Öppna konto på Nordnet.
Välj Nordnet SMART 15.
Avg.0.99%.
Avgiften har inte så stor betydelse då den smarta momentum portföljen kommer slå index både på kort och lång sikt. Den smarta fonden använder säkert den bästa metoden av momentum strategi då det borde vara omöjligt för vanliga småsparare göra det bättre och billigare själv.
Obs. Tänk på det bara att den fonden och avancerad momentum strategi har misslyckas hittils.
Hoppas att alla andra som följer momentum strategi har haft bättre tur än den avancerade Nordnet Smart 15!? Lycka till med investeringar hur än man gör det. Kan Ni berätta mer varför har den högutväcklade Nordnet Smart fonden har haft sådan otur hittils?

Det som förvånar mig är varför det inte finns någon fond som helt enkelt har som strategi att belåna på 25% och sedan investera utifrån ett globalt index. Den skulle ju överavkasta index med extremt hög sannolikhet på lång sikt. Känns inte särskilt svårt att sätta upp en sådan fond heller (AP7 Såfa har ju gjort just detta). Antar att detta skulle klassas som en hedge fond dock då man kanske inte få ha belåning i vanliga fonder?

@Hansa Jag har också läst igenom tråden på flashback. Tänkte sätta upp en momentum strategi och testa efter att ha gjort det också. Dock har jag investerat på ett visst sätt i runt 13 år och att då helt ändra taktik funkade inte. Jag kunde helt enkelt inte övertyga mig själv om att strategin funkade.

Håller med om att det finns olika typer av marknads timing. Just momentum anser jag dock fortfarande är ett klockrent exempel på just marknadstiming. Sedan är det en annan fråga om man vill köra momentum med indexfonder eller aktiva fonder. Att man kombinerar dem och kallar det “momentumfonder” anser jag betyder fortfarande att man har gjort två antaganden:

1. Aktiva fonder kan prestera bättre än passiva fonder om man väljer rätt.
  2. Man tjänar på marknadstiming om man gör det i form av momentum.

Bägge dessa antaganden separat har motbevisats i studier, och enligt Jan’s studie ovan så verkar det även finnas forskning på just momentum som kombinerar dessa två. Sedan om man tror att forskningen är felaktig, inte studerat just det vi pratar om eller helt enkelt tror att forskningen inte fungerar idag även om det gjort det på historisk data är ju en annan fråga.

Jag tror dock det finns en poäng i att momentum nog kan vara lättare för en viss typ av personlighet att följa än buy and hold. Det är jobbigt att sitta still vid nedgång och har man svårt med det så är kanske en momentum bättre. Därav jag förespråkar att testa det och se hur det känns. Jag hade dock svårare att följa den eftersom jag har 13 års erfarenhet av index-kramande…

När jag tittar på definitionen för Nordnet Smart 15 så ser jag inget om momentum där. Bara att de är på olika sorters tillgångsklasser. Kan dock troligen vara lite momentumtänk där ändå.

Momentumfonder kollar momentum hos olika förvaltare och väljer de som är bäst just “nu”. Jag tror det är lite olika beteenden på denna högre abstraktionsnivå och att lärdomar från börsen inte automatiskt gäller här.

Att dela min portfölj skulle inte bevisa mycket, i alla fall inte förrän om flera år. På flashback har sinewave (tråd: https://www.flashback.org/t2833938p179) kört sedan 2017 och har MYCKET underbyggnad.

Själv jagar jag fonders kursdata för att göra lite simuleringar.

Är du inte nöjd med din index avkastning då du har kört med det rätt så länge Daniel? Har du kollat lite hur många % av alla sparare har slagit din index portfölj under alla dessa år? Om du skulle se fakta skulle du säkert vara riktigt nöjd med din index portfölj utväckling :+1:

Tror vi pratar om varandra lite delvis för att jag inte definierat vad jag tänker när jag säger Momentumfonder så halkar vi båda snett. “Dokumentet” kanske inte hjälpte till :-). Denna diskussion och flashback-diton (pust) har hjälpt mig oerhört att precisera vad jag menar och tror. Tack för denna hjälp!

Om fonderna är aktiva eller passiva är irrelevant, endast deras värdestegring de senaste X månaderna. Om de kör passivt på börsen eller spekulerar i koppar eller statsobligationer är irrelevant. Endast värdestegringen.

Man kan säga att man investerar i Förvaltare, snarare än “börsen”. Förvisso gör Förvaltaren det. Kanske eller kanske inte, men troligast.

Min tes är att de lärdomar man har från momentumstrategier på Börsen kanske inte gäller helt när man handlar på en högre abstraktionsnivå, Fondförvaltare.

Forskningen visar ju att det finns förvaltare som lyckas klart bättre än index men att de är färre och färre ju längre tidsperspektiv man tittar på, dvs i längden är det försvinnande få förvaltare som slår index. Jag köper det, inte det jag ifrågasätter. Inte för agerande på aktiebörser.

Jag tror dock att det är andra variabler och beteenden när man hoppar från en förvaltare till en annan jämfört med att hoppa från ett börspapper till ett annat.

Men nu är dags att gå in i gruvan och labba, hitta rådata och simulera. Och läsa flashbacktråden en gång till…

Om man vill satsa på momentumstrategi kan man köpa Swedbank Robur Momentum. Det köpte jag efter rekommendation från min rådgivare för ganska många år sedan. Jag hittar den inte nu dock :grin:.

Inom olika typer av forskning så hålls det regelbundet tävlingar där algoritmer utvärderas på existerade data. Detta ger en god bild av state-of-the-art för området. Datat brukar sedan finnas tillgängligt även efter att tävlingen är avslutad vilket gör det möjligt att följa utvecklingen framåt. Viktigt är dock att själva valideringsdatat hemlighålls. Det vore ju oerhört intressant om vår favoritblogg hade möjligt att sätta upp ett publikt, automatiserat benchmarkingtest för olika strategier.

1 gillning

Swedbank Robur Momentum gick i graven 2013, och andelsägare fick istället andelar i Swedbank Robur Globalfond A. Den nya fonden verkar också väldigt bra, och verkar också använda momentum. Ska köpa till min portfölj!