Equity glide path är alla som är inlästa på FIRE väl bekanta med, så det är inte nödvändigt eller vanligt att köra 100% aktiefonder i uttagsfasen eller strax innan.
Jag kör t ex 80/20 och har länge funderat på att gå ner till 60/40 (men inte gjort det).
An equity glide path describes the changes in the asset allocation of equity investments as you age . Individuals can use such a path to build and maintain a retirement portfolio that achieves the optimal balance between risk and reward.
Vi diskuterar det en del här och på många andra ställen:
Jan tar upp hur man får fram rätt balans mellan aktiefonder och räntefonder (och ev guld) i många avsnitt. Hans nuvarande rekommendation är fortfarande (tror jag) att inte ens köra 100% aktiefonder i uppbyggnadsfasen, utan att köra 90/10 för att det har bättre riskjusterad avkastning. Ett tag rekommenderade han t o m bara 80% aktiefonder i uppbyggnadsfasen.
Så det finns många många inlägg om inte 100% aktiefonder som @aktiegubben kan läsa för att lära sig mer.
Jag är dock fortfarande inte säker på vad @aktiegubben egentligen argumenterar för, mer än “har man inte gjort det själv så räknas det inte”.