Inflationsångest - stor andel i globala indexfonder, men vad händer om dollarn urholkas i värde?

Jag är 100% lekman, men följer bl.a. subredditen AskEconomics (https://www.reddit.com/r/AskEconomics/). Under de senaste månaderna känns det som att det dagligen ploppar upp trådar på temat “när kommer inflationen”. Där brukar det mestadels påpekas att policies som deras Stimulus checks etc. har som syfte att motverka deflation, och att det inte finns några direkt indikationer på att priser etc. är på väg upp då efterfrågan fortfarande är relativt låg. Detta ständiga upprepande har i alla fall fått mig att sluta oroa mig.

Samtidigt visar olika prognoser (ex Goldman Sachs) att USA:s BNP ska växa med 6-8% under detta år. Man får nog räkna med en jäkla inflation om det ska äta upp hela denna förväntade tillväxt! :slight_smile:

Nu är det mycket möjligt att jag är helt bortkollrad som lägger någon vikt vid dessa saker… Men tycker ändå inte att situationen pekar så pass ensidigt i någon riktning att det är värt att agera på.

1 gillning

Något jag kan känna kring den här diskussionen om inflation och framtida avkastning på börsen etc. är att det finns ett mycket stort bias för USA. Om jag får spekulera: Tror jag det är möjligt att avkastning stagnerar i en globalfond där 60-70% är USA? Ja, men köpkraften kommer flyttas till öst i takt med att Asien tar över som största ekonomi och marknad. Det är klart att det måste finnas tillgångar som skyddar mot stagnerande köpkraft (med andra or minskande köpkraft) i väst som flyttar till Asien? Problemet med Kina är ju dock deras protektionism och kontrollbehov som lite låser ute västerlänningar från att delta såsom alla har kunnat göra med USA. Någon som vet om det finns något specifikt för Indien som man skulle kunna investera i?

1 gillning

Dags att köpa en kilostackor och gräva ned i trädgården @janbolmeson en så där 10 stycken så är du även hedgad mot en eventuell zombieinvasion.

3 gillningar

Rational Reminder har grävt en del i om QE är inflationsdrivande, och deras åsikt är att det inte är det. De har ett avsnitt fokuserat på QE som berör det, bl a. Kanske lyssna lite på det och se om det ger dig mer trygghet?

Men ja, USDns drop jämfört med SEK förra året var ju inte så jätterolig. :slight_smile: Det gör speciellt ont på de amerikanska statspapprena.

1 gillning

Faktiskt inte. Om strategin är klar, följ den.
Om den inte är klar, surt,Då kan man trixa massa och oftast i längden förlora avkastning…

1 gillning

Håller med din analys delvis. Kina är inte lätt och har blivit mycket svårare mht nationalism under Xi.

Jag tror dock inte USA som hegemon kommer att gå under i närtid. Snarare känns Europa på riktigt deken som inte verkar kunna lösa någonting. Inte ens vaccinering trots att man ha så stor läkemedelssektor.

Mht Indien så tycker jag breda fonder är lämpligast för det landet. Bott och arbetat där ett antal år och det är svårt med korruptionen och hur finanser egentligen rapporteras mot verkligheten. Även för bolag listade i USA med ökad kontroll. Så riskspridning via någon vettigt bred fond är nog lämpligast. Själv har jag inget specifikt i Indien mer än det som ingår i LF Tillväxtmarknad.

Jag messade Eric tråden idag. Han bara skrattade och vi sa att det var dags att bjuda in honom igen. Men han var på. :rocket::gem::palms_up_together:

Självklart, konserver och vatten har jag. Kanske dags att köpa in en bössa och ammunition också. :man_facepalming:

2 gillningar

Lite tankar…

Inflation är resultatet av prisökning. Den är alltså inte samma överallt. Om priset på kött stiger 100% så märker inte en vegan av den inflationen.

Hur stor inflationen är på en individuell nivå beror på ens livssituation. En som bor gratis hemma hos föräldrarna med Netflix och Cola Zero som utgift kommer inte märka så mycket. Någon med familj och en massa olika utgifter, en stor bufferthink, som sparar ihop till en bostad kommer att känna av mycket mer. För en mångmiljonär är det främst prisändringen på finansiella tillgångar som definerar inflationen.

Inflation mäts i KPI (konsumentprisindex) där finansiella tillgångar exkluderas. Dvs fastigheter, sparkonton, guld, aktier, räntor, konst, bitcoin etc — allt du vill äga för att spara värde — räknas inte in i KPI. Så även om dessa priser skulle fördubblas finns ingen inflation enligt KPI.

En stor del av pengarna som adderades 2020 hamnade just i finansiella tillgångar, pga folk söker skydd eller hellre vill investera sina helikopterpengar än att konsumera dem, så ser vi inte så mycket inflation — ännu.

Det ironiska i läget är att om folk inte konsumerar pga osäkerhet/kris så tvingas företag istället sänka priser för att locka till köp och vi får då deflation.

Mer troligt dock är att när krisen lugnar ner sig tvingas företag kompensera förluster med prisökning och vi kommer se inflation. Höjs råvarupriser tvingas andra priser upp om marginalerna ska bestå.

Värt att notera här är att produkter som inte har någon direkt materiell kostnad, ex mjukvaror inte bör påverkas i samma utsträckning av en prisökning i råvaror.

Den totala mängden USD ökade med 24% under 2020 och förväntas öka runt 15% per år. Vet inte vad siffran är för andra valutor men gissar att den är liknande.

40% av världens USD har alltså tillkommit sen mars 2020. Hur det inte skulle påverka inflationen mer än 2% per år är för mig ofattbart.

Tror detta är den största anledningarna till att börsen och bostadsmarknaden mm stiger så pass mycket — fast vi egentligen är inne i en ekonomisk kris.

Tänker jag helt fel? Ledsen att jag eldar på inflationsångestfesten. :partying_face: :fire::fire::fire:

Ja pengarna går helt klart in i tillgångar. De hamnar hos människor och juridiska personer som inte konsumerar för pengarna utan de bara läggs in i tillgångar och aggregerar mer och mer teoretisk köprakft gentemot gemene man (gemene amerikan). Som tur är så kan gemene man fortfarande ha råd att köpa livsnödvändiga varor på grund av hur effektivt produktionen och de globala supply kedjorna blivit för sådana varor - så var det inte historiskt. Så även om en vanlig dödlig inte längre kan komma ikapp/brygga gapet mot storkapitalet så har man nog för att inte svälta.

Det känns ju som uppbäddat för kris om något skulle inträffa som skapar brist på marknaden för livsnödvändiga varor. Om dessa miljarder som pumpas in i tillgångar kommer ut för att trygga upp köp för livsnödvändiga varor så måste ju inflationen rusa. Finns det ingen forskning på tillgångsbubblor och hur de historiskt har påverkat inflation? Hur länge kan pengarna flyta in i tillgångar innan de börjar spilla över på konsumption? Hur skyddar man sig mot den trigger där pengarna flyter från tillgångar mot konsumption? Jag tänker tillgångspriserna kommer då rasa för så många söker att sälja av på samma gång, samtidigt som priser på varor rusar. Frågan är vilka tillgångar man idag kan förvärva som fortsatt är värdefulla när något sådant inträffar. Aktier i bolag som äger/producerar/har rätt till varor som man inte kan välja bort? Mat, energi, sjukvård?

1 gillning

Den börjar på B och slutar på n :upside_down_face: En av anledningarna till att den skapades var att ingen skulle kunna trycka upp extra slantar som en del av någon makroekonomisk strategi.

Hej Per,

Jag gillar din portfölj. Hur gör du med guldet? Köper du ETF?
Jag tänker på att man kan inte månadsspara i guld delen.

Jag funderar på att skapa en portfölj och vill gärna ha guld istället för långa räntan. Min tanke var att spara regelbundet i varje fond men då uppstå problemet med guldet. Hur löser du detta?

Tack för svaret.

Hej
Kul att du gillar upplägget, då är man inte helt ute och cyklar. Jag kör guldet i ETF. Hittills har jag köpt större poster när jag ombalanserat en gång om året. Jag överväger dock att göra detta på kvartalsbasis framöver. Allt beror ju på hur stort ditt månadssparande är, men se upp med att avgifterna för ETF: en drar iväg.

Är det någon Guld ETF som du föredrar eller kan rekommendera?

För att se var inflationen “gömmer sig”, kolla på vilka tillgångsslag som inte ingår i KPI.

1 gillning

Kör just nu xetra gold (4gld) kolla också in den här tråden

Hej Per,

Kan du berätta hur har det går för din portfölj sedan du köpte den?
Jag funderar på att ha guld istället för ränta.

Det enda nackdelen är att man kan inte månadsspara i guld. Byggde du din portfölj med en klump summa redan från början?
Kan du månadsspara i den?

Tack för ditt svar.

Hej Sergio,

Min portfölj har dessvärre gått kasst sen just jag köpte den. Jag ombalanserade och gick över till nuvarande strategi precis efter att mina fonder dykt under coronacrashen och guldet dragit iväg. Men jag avråder dock ingen från att köra 20 % guld i sin portfölj. När jag tittar lite längre historik så ser jag att min portfölj inte har lika höga toppar som globalfonder men heller inte lika djupa dalar och det är vad jag vill uppnå.

Jag köper guld vid ombalanseringar ca 1 gång i kvartalet, då blir det i alla fall för mig så stora poster att valutaavgifter och köpavgifter blir acceptabla.

Hoppas det hjälper och lycka till.

1 gillning

Skaffa en RikaTillsammans-portfölj/allweatherportfolio så du kan sova gott. :innocent:

Hej Per,

Tråkigt att höra. Jag var verkligen taggad för att få guld i min portfölj.

Jag har just nu följande fonder:

Länsförsäkringar Global indexnära 60%
Emerging markets 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 10%
Plus allabolag Sverige index 10%

Just nu saknas 10% som jag ska komplettera antigen med ränta eller guld. Den andra alternativet är att öka 10% Länsförsäkringar Global.

Återkoppla mig gärna om du har synpunkter.

Tack för hjälpen en gång till och lycka till med dina investeringar.

Jag tycker du skall köra på guld, annars tycker jag att din portfölj se bra ut. Kanske att du skall upp till 15 % på EM på bekostnad av Sverige delen, men det är en smaksak. Lägger du till 10% guld så har du i min värld en båt det går att sitta still i för att anknyta till förra veckans avsnitt. Resten är finetuning.