Är väl bara en tidsfråga innan folk börjar ”slanga” elbilar.
Det borde vara tämligen enkelt att hitta utomhusuttag i t.ex. Sommarstugsbyar och sno el om nätterna, antingen för att köra på sen eller köra hem och sälja den på nätet igen sen…
Elstöld har förekommit länge. Det finns många kreativa sätt. Inget jag kommer att delge, dock.
Får man fråga ungefär hur prisbilden på Ferroamp och batteri ser ut? Låter spännande.
Kan tyvärr inte svara på prisbilden exakt där måste du fråga någon leverantör. Ferroamp är inte den billigaste Energi Hubben, men jag tror den har framtiden för sig. Batteriet var inte billig heller men med den 50% rabatten så blir det nästan överkomligt men mycket av priset måste tyvärr läggas på ingenjörsnyfikenhetskontot
Vore det inte billigare att ha ett värmelager i form av en isolerad vattentank eller ännu bättre ett sandlager? Du värmer när elen är billig och plockar ut värme när elen är dyr.
Då finns det inte heller någon ide med att byta ut sitt tvåglas fönster mot ett 3 glas, hade det varit effektivare hade föregående ägare tänkt på det.
Det är även ett enormt slöseri med pengar att köpa en värmrpump om man har direktverkande el, föregående ägare hade givetvis tänkt på det.
Finns ingen anledning heller för bilföretag att implementera OTA i bilarna, om det hade varit bättre hade någon annan redan gjort det.
Nu när jag tänker på det borde vi nog lägga ned hela KTH, Chalmer och RISE, om det fanns något. värt att forska på hade ju någon redan gjort det.
Nä, timmerstugor isolerade med halm och koskit. Där har vi en klassiker som inte går ur tiden, lika srabil då som nu.
Vad jag förstår så finns det redan laddboxar som fixar det men det krävs något mer som jag inte riktigt kunnat läsa mig till. Typ att nätet ska klara av det. Det finns väldigt lite info om det eller så är det jag som inte lyckas hitta det.
Det är en enorm gradskillnad här om du jämför att byta till bättre fönster, även om det kan ta ganska många år innan man får tillbaka den investeringen.
Batterier är inte kostnadseffektiva idag för att lagra en stor mängd energi från sol och vind. Givet att om man tog alla batterier som producerades i världen 2021 så räcker den kapaciteten bara till att lagra 2 dagars energibehov för Sverige. Plus att inga elbilar hade kunnat tillverkas…
Ditt case bygger på attproduktionsvolymen är liten, inte att det är oekonomiskt. Tror du produktionsvolymen är konstant över tid?
När jag modellerade upp detta i excel för min brf kom jag fram till att det absolut skulle vara lönsamt för oss att investera i batterier. Dock är min tes att produktionskostnaden och således försäljningspriset kommer sjunka snabbare än jag hinner amortera av lånet på batterierna. Därav väntar jag.
Det spelar egentligen ingen roll. Det är inte realistiskt vare sig om det beror på kostnaden eller tillgången. Men nu diskuterade jag inte att ha ett batteri hemma som man laddar från solpanelerna, det gällde de stora elproducenterna. Det är helt andra volymer och kostnader om du som exempel räknar med att ett vindkraftverk levererar 1/3 av tiden på ett år och att du då ska ha lagring 2/3 av tiden för att kunna leverera el även då.
Du måste inte kunna spara en årsförbrukning för ett helt land. Det räcker med några timmar till några dagar för att jämna ut priskurvan. Är det lönsamt för privatpersoner lär det även vara lönsamt för större entiteter också eftersom det tenderar att finnas skalfördelar.
Det är bara en tidsfråga innan v2g är standard i fordon, då kommer nästan alla hem ha en batteribank för ca 1 dygn.
Tycker detta med att använda sin elbil är krystat. Känns så där att komma hem och vilja använda bilen och den har använts till att rädda elnätet från sossepriser, dvs den är inte tillräckligt laddad när man ska använda den. Plus att den typen av användning inte är gratis då den äter av batteriets livslängd. Kör du elbilen till jobbet kan du bara använda den så på helgen, när ska du ladda den?
En kompis som jobbar med solceller och batterier påstår att stora batterier till industrier osv är nästa stora grej.
Dom säljer redan nu stora batterianläggningar där nätägarna betalar väldigt bra för nätnyttan då dom hjälper till att jämna ut nätet vid effekttoppar.
Tror det är ett speciellt avtal för dessa anläggningar. Ihop med solcellsparker verkar det finnas pengar att tjäna verkar det som.
Det beror ju helt på hur ditt användarmönster ser ut, ska jag göra en roadtrip ikväll eller imorgon lär jag ladda den fullt, men om jag inte ska det finns det ingen skada i att sälja 30kWh till gridden och köpa tillbaka dom för 20 % av priset inatt. Jag förstår inte vad som är krystat. Batterier kan användas för att stabilisera stamnätet, svenskar köper batterier som aldrig förr. Vart är krystandet?
När du känner för det. det tar ca 2-3h att ladda 0-100% hemma klarar du dig inte 2h utan bil? och när du väl har laddat, brukar du åka ut på en 40-60 mils tur varenda kväll?
Japp det verkar som det. Vattenfall jobbar även på olika lösningar för företag (och privatpersoner framöver) för att kunna gå in med sina batterier och stabilisera gridden, kapa toppar samt hjälpa till att hålla nätet på 50Hz, Tesla gör redan mycket av detta (i USA). om du kollar länkarna jag delade ovan.
Jag tror detta kommer leda till att spotpriset på el blir i stort sett konstant med en viss skillnad under timmarna som industrin är igång, men det lär handla om diffar på några %
Batterier till elbilar är dyra och klarar bara ett visst antal laddcykler. Är det lönsamt att använda bilen på det sättet och köra slut på batteriet, kontra kostnader för att ev. byta ut batteriet om detta ens går?
Det stämmer, batterierna i bilarna har inte alls den mängden cykler till sitt förfogande som ex ferroamp har i sina. Men då får man vara nog med hur en cykel definieras och hur du kan göra för att minska stressen i batterierna. En cykel definieras ofta som 80% ned till 20% och sedan laddas upp till 80% igen. Men det absolut bästa för batterier är att ladda dom till 60% sedan ladda ur dom till 50% och sedan ladda upp dom igen.
Du måste inte kräma ut 22kW i timmen när du ställer din bil till stamnätets förfogande, du kan ju koppla ut några hundra watt till ett par kWh. Det får varje individ räkna på själv.
I Sverige 2020 körde svensken 3 mil per dag. Det finns absolut utrymme för att balansera stamnätet om man vill och tjänar på det.
Allting går ju, det är bara en fråga om kostnad. Är själv osäker på vilka biltillverkare som faktiskt har detta som en tjänst. Sen är det även så att batterierna är inte värdelösa bara för att dom inte kan hålla tillräckligt mycket laddning längre. Det finns en massa metaller i dom. Så min gissning är att det antingen kommer komma “program” där man kan sälja dom för att dom ska hamna i en batteripark för att balansera stamnätet alternativt får man rabatt på sitt nya batteri eftersom tillverkaren kan återvinna batteriet och göra nya batterier av det.
Teslas mål är att batteriet ska ha en längre livslängd än själva “bilen” har inte hört någon annan biltillverkare uttala sig om hur dom resonerar dock.
Om priset på batterier säger något om produktionskapaciteten så är vi långt från att hela världens behov av effekt idag, och i framtiden, ska täckas med batterier, trots en halvering av priset på fyra år sist:
Eller det kanske inte är så långt med tanke på ränta-på-ränta effekten ![]()
Polestar gick nyligen ut och pratade om ett kundärende där batteriet byttes på en P2. (Den var fysiskt skadad).
Polestar sa att ett byte ska kosta nästan 50% av bilens nypris. Då pratar vi om 300k-400k ![]()
Lär inte vara värt att byta batteri om den har degraderats. Gäller att vara försiktig i nuläget.
Kan bli annorlunda framöver