Det går säkert att ordna, men att få ekonomi i det när du behöver ett så stort batteri känns vanskligt. Växelriktare lär också behövas då nätet har växelström och batterier likström. Likriktarbrygga i den storleksordningen vevar man inte ihop i garaget.
You lost me at växelriktare.
Om batterier hade varit kostnadseffektiva hade elproducenterna redan använt sådana så att solel och vindel kan lagras och användas när det inte blåser, på natten etc. Eller för att själva köpa billig el och sälja från batterilagret. Så det är nog en önsketanke idag att privatpersoner skulle kunna installera en kostnadseffektiv lösning för lagring, kanske utan solceller då som vore en smaklig lösning. Ett fett batterilager man fyller på natten och använder och/eller säljer på dagen när priset är högt. Drömma kan man ju alltid göra, som MP gör…
Anade det ![]()
I vägguttaget och ledningarna är det växelström (AC). I batterier och solceller samt merparten av hemelektronik är det likström (DC). Apparaterna gör om växelström till likström inuti maskinen. Tvärtom är meckigare.
Till en solcellsanläggning har mannen stor ”grunka” (växelriktare) på väggen som gör om 750 volt likström till 230 volt växelström etc.
Så, det var en förenklad kortversion. Poängen är att el är lite struligt, kräver lite pyssel och kostar att installera.
Håller med.
Anta att man köper ett 10kWh batteri för 100k och kopplar in i ett befintligt system.
Anta 10 års avskrivning.
Detta ger att man måste göra en vinst på över 27kr per dag.
Om man endast kan ladda batteriet en gång per natt och nyttja eller sälja under dagen måste man tjäna 2,70kr per kWh som laddas/förbrukas.
Då ingen kan garantera 2,70kr i skillnad mellan natt- och dagspris så är det inte direkt en bra investering i dagsläget.
OBS inte kollat upp inköp av batteri utan gör ett antagande.
Du tror inte att det gör skillnad att privatpersoner får 50% av kostnaden betalt av staten?
Får man? För batterilager? Länk?
Jag har solceller men inget batteri. Tycker frågan är lurig, men har ändå landat i att det är en grej där det passar bäst att vänta lite, med tanke på att det är en långsiktig investering.
Om några år är batterierna sannolikt billigare, och framförallt kommer antagligen fler elbilar ha V2G/V2H. Man får hoppas att nätägarna hänger med på den resan. Tycker att det finns en ganska uppenbar samhällsnytta om alla elbilsägare kan ladda 80 kWh “överskottsel” nattetid och prångla ut på nätet dagtid de dagar man inte använder bilen (precis som ett hemmabatteri idag är en fin samhällstjänst).
Skulle dock gärna retrofit:a ett gammalt Nissan Leaf-batteri till huset redan nu, om det fanns vettiga firmor som konverterade dem till husbruk och nätägaren inte skulle sparka bakut. Är det någon som har erfarenhet av den typen av återvunna hemmabatterier?
“Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.
Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material”
Privatpersoner slipper skatta på vinsten av det med, så kalkylen för företag och privatpersoner är inte exakt densamma
Jo men gäller bara följande:
Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi .
Alltså inte allmänt för lagring om man inte har solceller.
Syftade på ovan.
Du jämför företag med privatpersoner som “kanske” inte har solceller. Det är två helt olika jämförelser som du verkar klumpa ihop till en
Är man intresserad finns det i storskalig version i Australien. Där Teslabatterier främst används som energibackup mot strömavbrott i elnätet MEN en liten del av batterikapaciteten används även för att tjäna pengar på flukturerande elpriser.
Låter intressant.
Skulle man kunna ha ett sånt batteri utan solceller, för att ladda när billigt och använda när dyrt?
Hur mycket kostar batteriet? Och i vilka storlekar?
Detta borde ju vara standard i alla hus
Fast då hade ju priset över dygnet jämnat ut sig… Hade otur när jag tänkte 
Hamnade på en kräftskiva med ett par kompisar som äger fastigheter i helgen. En av dem var faktiskt på väg att installera jättestora batterier i sina flerbostads och industrifastigheter. Jag var lite för rund under fötterna för att minnas de exakta siffrorna (tror vi pratade om en uppsäkring till 400A) men jag minns slutsatsen. 
För privatperson är det i dagsläget INTE lönsamt. Däremot om man kan installera riktigt stora batterier så kan man agera som stöd åt Svenska Kraftnät i form av frekvensreglering och det är tydligen väldigt lönsamt redan idag. Men då får man inte använda elen själv för om SVK kallar på dem och man inte levererar så får man straffavgifter.
Du får beställa med en (1st)solpanel
, eller står det något om hur stor den egenproducerade elenergi behöver vara?
Själv väntar jag tills den dagen man kan nyttja V2H (Vehicle to Home) med bilen och därmed använda det 58kWh stora batteriet i bilen även för huset.
Bilen vi har är förberedd för det (kommer med framtida mjukvaruuppdatering) , det som sen krävs är en laddbox som också stödjer det, så det blir att köpa en ny sådan när den dagen kommer.
Antar att den funktionen sliter på batteriet, dvs en kostnad. Plus att man vill ju ha bilen laddad så att den går att använda när man behöver den. Funktionen verkar ogenomtänkt.
Just nu vore öfuntion bra… eftersom strömmen gick för 20 minuter sedan.
So it begins…
Lite så känns det… men de hävdar kabelbrott. Jag är på resa och har ingen folie i närheten så jag kan inte ens skylla på Putin.