Investera CSN-lån + tips på spretig portfölj

Jag har två frågor som någon vänlig själ gärna får ge sin feedback på:

1. 4 - hinkar principen - feedback på passiv hink Jag sparar enligt 4-hinkar principen där jag själv plockat ihop fonder på Avanza i medel resp. passiv hink. Har sedan en tid tillbaka också startat upp två ISK-konton på Lysa med fördelning 60/40 och 90/10 med syftet att jämföra dessa med mina portföljer på Avanza och ev. bara satsa på Lysa framöver då jag inser mina begränsningar som nybörjare.

Jag vill även smalna av mitt innehav då jag framförallt i den passiva hinken (på Avanza) har många olika fonder. Vad tror ni om att gå från detta:

Avanza Auto 6

Avanza Zero Superräntan

BGF Emerging Markets Eq Inc A2 USD

DNB Europa Indeks A

East Capital Multi-Strategi A SEK

Evli Global B

Invesco Pan Eur StructEq A EUR Acc

Invesco Pan Eurp Struct Rspnb Eq AEURAcc

JPM Emerging Markets Equity A (acc) USD

Jupiter European Growth L EUR Acc

Lannebo Sverige Plus

Länsförsäkringar Global Indexnära

MS INVF US Advantage A

Öhman Etisk Emerging Markets A

Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD

Simplicity Sverige

Spiltan Aktiefond Investmentbolag

SPP Aktiefond USA Superräntan

SPP Global Plus A

Swedbank Robur Access Global

Swedbank Robur Access USA

Storebrand Global Multifactor A

till något i stil med Rikatillsammans Globala barnportfölj?

2. Investera CSN-lån på bästa sätt

Min plan i höst är att studera och ta utökat csn-lån för att investera en del på börsen. Planerar att kunna investera ca 4-5000 kr varje månad. Är det smart att fortsätta fördela ut dessa pengar på mina Lysa-konton enligt 4-hinkar eller borde jag satsa en större summa på aktier eller en globalfond typ LF? Hur hade ni gjort? Jag är 30 år gammal, inga barn, bor i hyresrätt och tänker mig ett långsiktigt sparande på 15+ år.

Hej!

Jag studerar också och hade exakt samma frågeställning som du angående lånet som jag är lycklig att inte behöva leva av. Efter ett tag så insåg jag att jag hade fallit för en av Jans många gånger nämnda “fallacy”; mental bokföring. Jag behandlade dessa CSN-låne-pengar olikt andra pengar. Det var inte längre bara en förlängning (läs hävstång) utan ett helt separat sparande med mycket högre risk än jag borde ha haft. Jag hade ju inte ens ännu mellanriskshinken på plats fullt ut. När jag kom till insikt om detta fördelade jag ut pengarna i hinkarna och började se det som att lånepengarna var våra egna.

I min mening är lån en hävstång, och en hävstång är en “förlängd arm” för att kunna göra det man ändå skulle ha gjort fast med större verkan (och risk).

Angående att smalna av sparandet så låter det klokt. De senaste versionerna av RikaTillsammans olika portföljer finns i artikeln: https://rikatillsammans.se/ombalansering-2020-corona/

Lycka till!

Hej Karl,

Tack för svar. Bra att du gjorde den insikten, känner igen mig i det där också. Har inte riktigt prioriterat mellanhinken men är nog bra att bygga upp den först utan att bli ha-galen och gå på investeringar med alldeles för hög risk. Verkar vara många som känner en viss ambivalens kring just mellanhinken om man kikar på frågorna här i forumet :slight_smile:
Ha det fint!

Hej Bellz!

1. Tycker att du har väldigt mycket fonder, känns lite som att du plockat det du kommit över.
    Att istället köra på “Globala Barnportföljen” tror jag skulle göra dig gott, räcker med att du kör den förenklade versionen!

2. Jag tycker att du ska se CSN-pengarna som en del av din vanliga ekonomi och då investera dessa enligt Fyra-Hinkar-Strategin.

Tack snälla för svaret! Ja precis, jag använde mig av något av Avanzas verktyg som gav förslag på fonder utifrån risktagande/sparhorisont, sen har jag köpt på mig lite undan för undan utan så mycket eftertanke - tills nu!
Ska se över mitt innehav och smalna av det.