Nån annan som har lite svårt att sitta still när det gubbar 20% upp eller ner på en enda dag?
Inga problem. Kör med Avanza, de har tekniska problem mest hela tiden.
Min uranlåda är ordentligt galen jmf med resten av portföljen som mest innehåller typ Investor:
Ni som är investerade i uran, hur ställer ni er till hotet från den snabba utvecklingen och förbättringen av energilagring (ex batterier)? Sol och vindkraft skulle kunna bli lika stabil samt billigare än kärnkraft på relativt kort tid, om batterier fortsätter utvecklas i samma takt.
Jag gillar kärnkraft väldigt mycket, och tycker det är väldigt dumt att lägga ner kraftverken som fungerar, men å andra sidan så känns det som att dem (och uranpriset) kommer att fortsätta att möta stora svårigheter i framtiden.
Oavsett hur bra batterier blir så har vindsnurrorna ett bra tag kvar. Det krävs så vitt jag minns fortfarande tusentals vindkraftverk för att ersätta ett enda kärnkraftverk.
Men visst, på 25-30 års sikt finns nog andra former.
Samt alternativa bränslen till kärnkraften.
Ja som vi använder våra gamla kärnkraftverk här i Sverige så ligger dem på ungefär ~33%
Vet att vissa länder Ryssland, tror Kina och Tyskland har några där dem använder kylvattnet till fjärrvärme som då ökar effektiviteten betydligt.
Vet inte hur nya typ i Finland ligger till på verkningsgrad.
Tänkte försöka väcka liv i den här tråden… Vad tror ni om uranaktier just nu då de flesta ser en vargavinter framför sig i Europa och Japan beordrat återstart av existerande reaktorer samt byggnation av nya? Kanske finns det fler nyheter som påverkar i endera riktningen, men just nu är jag ändå ganska nöjd att vara exponerad mot uran.
Har också Uranaktier sedan några år och de har gått bra men jag investerar på lång sikt och kommer nog att köpa mer om priserna faller. Om det blir en vargavinter spelar nog ingen roll annat än att politikerna kanske tar snabbare beslut om framtida kärnkraft, vilket ju är bra men påverkar knappast priset på uranrelaterade aktier i nutid.
Det viktigaste är när världens politiker inser att vindsnurror och soltak inte på långa vägar kommer att räcka och att energin inte går att lagra i någon större omfattning så har de endast kärnkraften kvar som energival.