Jag är intresserad av en fördjupning av att låna pengar för att investera. Ett fall skulle kunna vara följande.
Jag är intresserad av en skogsfastighet för 1 MSEK där tillväxten har ett värde på c:a 35 000 SEK/år och då finns det två huvudteorier som som jag kan räkna på:
Jag köper fastigheten för mina sparade medel och räknar med ett stabilt värde och då är tillväxten 3,5% per år (ej ränta på ränta effekt) vilket är en ganska dålig avkastning. Då får jag se den som endast en riskspridning.
Jag belånar fullt (90%) till en ränta på 1,5% och det ger då en avkastning på 21 500 SEK/år (värdeökning-låneränta) på satsade 100 000 SEK eller 21,5%. Detta är ju en enormt bra avkastning och då har jag ju kvar 900 000 SEK att placera.
Observera att ovanstående är extremt förenklat, men mest bara för att visa på exempel.
Skog är ett väldigt komplext område. Det tar 60,70 år eller mer innan den är avverkningsbar. I ett skogsområde för en miljon kan du knappast avverka varje år. Du måste därför i många fall ha likviditet för åratal framåt. Banken lånar inte ut till den delen av skogen som är avverkningsbar när du köper en fastighet. Skattefrågorna är komplicerade. Etc. Etc.
Är du intresserad av att köpa skog är oftast LRF Konsult en god samtalspartner. I en blogg som denna känns specifika skogsfrågor vara utanför ramen.
Frågan var inte specifikt skog utan hur man ska tänka och räkna runt att låna för att investera i något med avkastning. Det skulle kunna vara bankaktier med sannolik direktavkastning högre än låneräntan, men ändå med risk till kursras.
Det jag menar är hur jag ska tänka runt att nyttja ett outnyttjat låneutrymme.
Bra svar. Låt mig bara framhålla min åsikt att en högbelånad aktiedepå är betydligt farligare än en högbelånad villa.
Även om villan sjunker i värde kan banken (om du inte missköter huset flagrant) inte säga upp lånet eller kräva en högre amortering.
Sjunker värdet i depån kommer banken däremot att tvångssälja din aktier med risk för stora förluster. Jag har sett stora förmögenheter försvinna genom belåning av både Ericson och Fermenta. Jag misstänker också att många i modern tid bränt sig på Fingerprint.
Att ha ett amoteringsfritt villalån under 50 % av värdet och spara i fonder i stället är en indirekt form av belåning. Detta känns däremot ganska så vettigt.