Investeringsstrategier med momentum för fonder

Definiera gärna vad du menar med ”ekonomisk korrekthet”

Om du menar att man bör presentera påstått överlägsna ekonomiska metoder med någon form av bevis för dess påstådda överlägsenhet så kan jag skriva under på det, att det i så fall är bra med ekonomisk korrekthet på ett forum för att detsamma ska vara en trovärdig källa.

Egentligen kan hela diskussionen (bråket) koka ner till en enkel fråga:

Kan man genom aktivitet överprestera index på lång sikt?

Svara ja eller nej, inget annat. Blanda inte in odds, strategi, lämplighet eller liknande för det är en helt annan diskussion.

Ja eller nej?

Ja.

Svara på frågan, kan man överprestera index på lång sikt utan aktivitet?
Ja eller nej?

Ja genom att ta högre risk, använda hävstång eller ha tur :slight_smile:

1 gillning

Just den här tråden handlar om lite mer än så, om speciella strategier.

Men i övrigt är det ju enkelt, tror man inte på att det går så släpp det och gå vidare. Fortsätt med indexfonderna. Jag har inget emot det, alla får göra som man vill.

Inom arbetslivet, skolan, politiken så pratas det mer och mer om att man ska vara inkluderande. Ha acceptans för att folk tycker och tänker olika, fungerar olika, har olika sexuell läggning, olika preferenser. Jag vet ärligt talat inte vad det är som är speciellt just med investeringar som gör att det behöver vara så polariserat, ja som det skrevs ovan:

För mig är det här helt obegripligt. Varför inte bara acceptera att folk tycker och tänker olika?

Det låter som ett rimligt antagande på vad jag menar ungefär. :thinking:

Jag drar mina egna analyser från min röv. det gör inte utfallet sämre än index so far.

Eller jo. nu på sistone går det lite sämre än index verkar det som för jag sitter 100% i indexfond. Fattar inte varför men så är jag inte så bright heller.

Aja jag höll på med nått liknande upplägg som Pelle gjorde

Vad hände med ja eller nej svar :upside_down_face:

Om du marknadsför dina rövdragna analyser (:joy::+1:) att ha överlägsna resultat i att slå marknaden …. Tycker du det är orimligt att man ska presentera vad det var man köpte och när?

2 gillningar

Jag ser ingen som helst anledning att varken vara vänlig eller visa någon respekt i detta fallet.

Det har varit många bevis på motsatsen och så mycket dubbelstandard att jag rent ut sagt blir förbannad. Chanserna som fanns är brända. Det finns ingen anledning att visa respekt för den som inte visar någon tillbaka.

1 gillning

Ja. Med hävstång.

1 gillning

…eller tur

1 gillning

Det är nog mest en salig blandning av krypto, lite tech fonder då jag tyckte de stack iväg. svenska småbolagsfonder, renewable energy, glömt bort all skit det jag gjorde var att byta ganska ofta på det som såg ut att gå bra inte olikt det pelle beskriver och utan att läst hans strategi men låter som vi kom till ungefär liknande slutsatser på olika sätt. Bytte helt till indexfonder förra våren och legat där sen dess ingen aning om vad jag ska göra nu.

Hans strategi verkar vara mer välutvecklad än min röv dock.

1 gillning

Sant, det håller jag helt med dig om, men om man utrycker sig som nedan hämtat från senaste #292 avsnittets tråd så kan man ha förverkar den rätten. I detta fallet riktar mot forumägaren och hans gäster. Det finns liksom gränser för att kräva respekt men inte ge någon.

Alla, hittills, anser att det genom aktivitet går att överprestera index på lång sikt. Det är ju bra för då kan vi lägga den delen åt sidan.

Frågan nu är hur vi kan göra. Det är en intressantare diskussion. Att köra med permanent belåning av index är ett förslag. Det är bra om börsen går upp men inte lika bra när den går ner. Kan man göra något åt det?

1 gillning

Ja förstår verkligen inte hur det här kan skapa så mycket känslor. Finns det någon som på allvar tror att det är 100.00% omöjligt för någon endaste person att överprestera index över en längre tid med hjälp av skicklighet? (alltså bortse från faktor, hävstång osv)

Jag själv är helt övertygad om att det är möjligt, men tror samtidigt att

1. Det är väldigt, väldigt svårt
  2. Det är svårare över tid
  3. Det finns självklart ingen enskild, enkel strategi som funkar över längre tid (för det kommer marknaden justera för), alltså måste den personen byta strategi över tid

Men att det inte finns en enda person som kan göra det låter extremt naivt. (Lite som att säga att marknaden är 100% effektiv. Det är en modell som beskriver marknaden väldigt bra, men inte ens Eugene Fama hävdar att den är helt korrekt.)

Med det sagt så är det sjävklart så att för den absolut största majoriteten (inkl mig) så är det inte klokt att försöka sig på att slå index.

Kan vi inte bara enas om att det är svårt? Sen förstår jag att alla har olika syn på -hur- svårt det är, men det behöver vi väl inte vara överens om?

3 gillningar

Jag tycker att diskussionen hamnat lite snett kring momentum. Kanske delvis för att Pellepennan inte är särskilt representativ för momentum i stort.

Det finns massa forskning kring momentum som visar att det fungerar.

Sedan hur man ska se den på skalan passiv-aktiv är kanske inte solklart.
Det är ju en aktiv strategi jämfört index i och med att man tar en avvikande position mot index.
Men samtidigt är det ett regelbaserar system där man inte tar några aktiva (diskretionära) beslut utan bara gör det som regelerna föreskriver.

De allra flesta system har alltså i grunden lätt beskrivna regler som gör dem reproducerbara.
Sedan kan det så klart finnas massa olika lager ovanpå som komplicerat saker. Men i grunden är signaler och positioner ganska simpla.

2 gillningar

Jag skulle säga att mycket tyder på att marknaden inte är speciellt effektiv. Möjligen är då att den är det i genomsnitt med koppling till breda indexfonder. Men för snävare aktiva fonder som tenderar att ha högst momentum, alltså typ småbolag, teknologi, fastigheter, energi etc. så ser det ut som att den delen av marknaden inte är speciellt effektiv utan rör sig mycket baserat på rykten och som reaktion på kursrörelserna själva. Detta skulle jag säga gör det mycket lättare att slå index än om man bara slumpmässigt skulle välja bland fonderna. Det blir helt enkelt inte så svårt som många hävdar. Svårt kan det ändå vara ibland men inte extremt svårt.

Beror på vad du menar i stort. För privatinvesterare skulle jag säga att mina strategier är ganska representativa även om jag kanske har gått lite längre i att systematisera och studera olika delar för att uppnå bra effekt i kombination med rimligt låg risk, än de allra flesta gör (gissning).

Det behöver inte vara 100% regelbaserat. När jag väljer fonder så är det inte helt solklart vilken fond som ska väljas om det finns flera snarlika. Jag kan då även väga in en del annat som jag tror kan påverka när jag gör det slutliga valet. Jag ser detta som en styrka, inte en svaghet, att jag gör viss handpåläggning. Likaså kan jag utesluta en del marknader som jag erfarenhetsmässigt lärt mig är svårare att lyckas bra med än andra etc.

Vad gäller aktiv/passiv så ser jag främst att det är bevakning och byten av fonder som utgör den aktiva delen. Eftersom jämförelser mellan fonder görs alla mot alla i min strategi så diskriminerar jag heller inga fonder, inte heller passiva. Det har hänt, kortvarigt, att jag tagit in en passiv indexfond som en av flera fonder. Men det är sällsynt då indexfonderna typiskt inte presterar så bra som de bästa aktiva fonderna, kortvarigt (då jag vill äga dem med bra momentum). Likaså har det hänt att jag tagit in AP7 Aktiefond kortvarigt någon vecka på PPM, som en av 5 fonder. Men även det är väldigt sällsynt då den fonden väldigt sällan ligger i topp.

Precis, hur man kan göra är den intressanta frågan. Med förhoppningar om att tramsandet om annat och förföljelser av mig som person upphör. Det finns ett ämne för tråden och det ämnet är inte mig.

Det kan jag helt hålla med om.

Det har efterlysts fler gånger än jag kan/orkar räkna. Just för att få en ordentlig kvantitativ diskussion på ämnet.

Jag har själv testat momentum och även TA i många år men inte fått det att funka på ett vettigt sätt. Jag (och andra) har också skrivit flera gånger att om en konkret metod (inte ett generiskt koncept) presenteras så skulle jag vara beredd på att testa det med egna pengar.

Andra inkl @janbolmeson har efterlyst att studier, artiklar mm presenteras som konkretiserar olika momentum strategier, för/nackdelar, etc.

Dock slutar det alltid i påstående som att (jag parafraserar): alla gör olika, alla har sin metod, att om man inte klarar det så är det ens eget fel osv.

Kanske det ändrar sig nu? Kanske någon kan ta över och presentera en konkret metod som vi kan utvärdera, testa och följa upp här på forumet?