Mmm tänker på att forumägaren gick in tungt i Storskogen. Varningar, ja, men likafullt. Men det var väl OK för att han driver forumet och i övrigt förespråkar indexfonder? Jag har inget minne av att det var några som kritiserade honom för att han skrev om detta och med tillhörande risk för att andra lockades med, vilket också skedde.
Ja, och få lyckas.
Syftet är nog mycket ett ideologiskt om “valfrihet” och “marknaden”
Avanza ska generera vinst åt sina ägare. med många olika produkter får man större intäkter.
Just det, poängen är varningar. Inte “likafullt”. Har man hela tiden varnat om hög risk och att man ska begränsa sin insats så är det hela skillnaden.
Jag vet att lotterijämförelser inte är omtyckta men man kan ju alltid prova om lotterier passar ens personlighet. Att man ska bli rik på det är mindre sannolikt men inte omöjligt. Varför inte chansa? ![]()
Jag köper ALDRIG lotter eller spelar på stryktips, travet, lotto etc. Det har hänt att jag fått trisslotter i present eller likande. Jag skrapar dem då så som om det vore ett arbete, jag får inte ut något av spänning eller liknande kopplat till lotterier. Jag tycker att alla jämförelser mellan aktiva strategier och lotterier är oerhört tramsiga då de i praktiken oftast utgör flagranta exempel på halmdockor i debatten.
Då passar inte lotterier för dig.
Nej! Det har du inte.
Du har gjort beskrivningar av din strategi, men aldrig några konkreta exempel som man kan följa.
Om du har en sån tråd har jag missat den. Länka gärna i så fall.
Du har gjort beskrivningar av din strategi, men aldrig några konkreta exempel som man kan följa.
Om du har en sån tråd har jag missat den. Länka gärna i så fall.
Och detta har jag också motiverat. Då jag fått kritik för att jag kan locka nybörjare att förlora pengar, jag har kritiserat “PPM-rådgivaren” Mats Svensson “ta rygg mig mig för en go pension” och även kritiserat forumägaren för att han skrev om sitt engagemang om Storskogen och jag råkar veta att han då lockade med sig rätt många som förlorat pengar på detta - så tänker jag INTE skriva konkret om vilka fonder jag väljer och när. Men det är heller inte intressant för det jag beskrivit om metoden räcker nämligen, det andra är bara detaljer. Dock vill inte JAG ta ansvar för vad andra gör med sina pengar så därmed tänker jag heller inte skriva detaljerat om mina byten.
Jag har även visat via grafer men då kommer det alltid in en massa snack om random walk och liknande, att man då inte på något sätt kan se en trend i en graf. Då har jag svarat att kan man inte se en trend så ska man låta bli och fortsätta med indexfonder. Motsvarande debatt har varit flera gånger kring TA i allmänhet. Tror man inte på det så låt bli!
Men det är fel att diskutera detta i denna tråd. Se denna tråd.
Meddelande från moderatorn Utbruten disksussion från tråden: “Ekonomibyrån - Fondblåsningen” så att den kan handal om Ekonomibyråan och @Pellepennan:s strategi i denna tråd. Fruktansvärt stereotyp och fördummande argumentation. Man kan väl hålla en lite mer nyanserad diskussion. Det finns fördelar med både aktiva fonder och med passiva indexfonder. För aktiva fonder då speciellt om man utnyttjar att de går olika bra över tid och att man då hoppar mellan olika marknader och fonder för att utn…
jag har kritiserat “PPM-rådgivaren” Mats Svensson “ta rygg mig mig för en go pension” och även kritiserat forumägaren för att han skrev om sitt engagemang om Storskogen och jag råkar veta att han då lockade med sig rätt många som förlorat pengar på detta - så tänker jag INTE skriva konkret om vilka fonder jag väljer och när.
“Amen durråå!” Så låter detta argumentet.
Antingen visar du konkret och granskningsbara saker eller så kan vi avfärda det du säger som potentiell bluff. Väldigt enkelt.
Du blir inte trovärdig genom att peka finger åt andra.
Och detta har jag också motiverat. Då jag fått kritik för att jag kan locka nybörjare att förlora pengar,
Okej. Är det bättre att nybörjare får chansa eller gissa hur metoden fungerar? Jag lovar att du inte behöver ta ansvar för om någon väljer att följa samma val som du.
Vi hade tom kunnat lägga tråden i kategorin heta ämnen så att den inte syns för nya medlemmar om du är orolig.
så tänker jag INTE skriva konkret om vilka fonder jag väljer och när. Men det är heller inte intressant för det jag beskrivit om metoden räcker nämligen, det andra är bara detaljer.
Va? Men kom igen. Det är väl alldeles uppenbart att det inte räcker. Många här hade tyckt det var jätte intressant. Jag lovar!
Dock vill inte JAG ta ansvar för vad andra gör med sina pengar…
Det beöver du inte!
Vad är du rädd för ska hända?
I all välmening @Tomas88 och @Nightowl så tror jag det går att hitta andra sätt att formulera sig på som uppfattas vänligare av både @Pellepennan och oss andra läsare.
Ja och det du ser nu är inte det värsta som man skrivit till mig. Lusten att lägga tid på att skriva detaljerat vilka transaktioner jag gör ökar inte direkt med bluffanklagelser. För att inte tala om annat som skrivits tidigare om att man inte kan veta om jag sitter och skriver från Säter, att jag bör söka vård för det som uppfattas som tecken på demens etc. Så jag väljer vad jag skriver om. Men det viktigaste är att jag inte vill lura någon att prova något genom att följa mig detaljerat, den principen håller jag på.
Ja kanske.
Jag har försökt. Speciellt med första inlägget, men det är bara så frustrerande. Man kommer liksom inte frammåt.
Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för att få bättre svar.
Sen kan jag tycka även Pellepennan uttrycker sig ganska bitskt själv.
Så vad undrar du över? Jag tänker INTE skriva detaljerat för att inte riskera att locka någon att prova baserat på detaljerade val och därmed utsätta andra för det jag kritiserar Mats Svensson och forumägaren för (om Storskogen). Men den detaljeringsnivån behövs inte heller. Vad jag vet skriver folk inte heller detaljerat varje gång man byter mellan olika indexfonder eller avkrävs detta för att inte anklagas för att bluffa.
På ett forum med en del nybörjare så kan era beskrivningar agera som locktoner, oavsett om ni menar det eller ej.
Frågan är då om detta verkligen är ett forum för nybörjare? Kanske, men jag har inte uppfattat det så. Är det ett forum för nybörjare känns det inte helt korrekt att skriva om guld, på papper eller i fysisk form, som placering. Än mindre vin, som exempel. Det kan ju också låta som locktoner.
Frågan är då om detta verkligen är ett forum för nybörjare?
Om så vore kan i princip hela forumet ersättas med:
Köp globala indexfonder eller Lysa (med sponsorlänkar)
för det jag beskrivit om metoden räcker nämligen
Det du skrev nedan ……
Men faktum är att det inte är så mycket mer än att:
- Sortera ut fonder på olka tidsperioder, alla mot alla
- Välja ut kandidater från de med bäst momentum, med hänsyn till diversifiering, och jämföra grafiskt, i hop med de fonder man redan har
- Bedöma vilka fonder man vill byta ut och sen utföra bytena
… är koncept, en generell abstrakt ansats för momentum.
Det jag och många andra efterlyser är en beskrivning av metoden dvs en konkret och precis beskrivning av utförandet, som andra skulle kunna följa eller åtminstone följa med i vad som konkret händer, fonder som väljs och varför, fonder som säljs och varför.
Då skulle det ju bli något mer än abstraktioner med påstådda resultat.
Håller med. Ligger själv just nu 100% i global index pga lathet och brist på tid men tidigare gjort något liknande du beskriver, inte helt samma men åt det hållet och det funkade då.
Tycker det är lite väl mycket “ekonomisk korrekthet” här på forumet.
Det är nog blandat. Man kan inte vara nog tydlig med de utgångspunkter och perspektiv man talar från.
… men det är bara så frustrerande. Man kommer liksom inte frammåt.
Jag tror nog att alla sidor känner att de inte kommer framåt. Vi är alla vuxna människor (tror jag) som borde ha lärt sig att undvika konflikt. Det är något primitivt inom oss som triggas gång på gång.
Det finns nästan alltid anledning att vara vänlig. Alternativet är att ovänligheten får fortsätta och vara styrande. Man kunde tänka sig tvärtom- så fort någon är vänlig så fortsätter alla vara vänliga.