Jag har skrivit om det flera gånger, det finns ju även en tråd om detta som jag blev förpassad till för att inte få diskussionen i andra trådar där man ju vill skriva om indexfonder i parti och minut och inte vill bli störda (något överdrivet men heller inte helt fel).
Men faktum är att det inte är så mycket mer än att:
- Sortera ut fonder på olka tidsperioder, alla mot alla
- Välja ut kandidater från de med bäst momentum, med hänsyn till diversifiering, och jämföra grafiskt, i hop med de fonder man redan har
- Bedöma vilka fonder man vill byta ut och sen utföra bytena
Resten är bara smaksak.
- Vilka tidsperioder premierar man i jämförelserna
- Hur ofta vill man kolla av läget
- Hur ofta vill man genomföra byten
Det är så att det finns många valmöjligheter här men grundmetoden är samma. Därför finns det inte så mycket mer att beskriva faktiskt. Det är väl egentligen inte värre än finliret med valet av olika indexfonder, fast finliret får större påverkan i fallet momentum med alla fonder mot alla i jämförelsen.
Ovanpå det BORDE det vara så här:
Acceptera och ha respekt för att det finns olika sätt att nå framgång med sina investeringar. Inte bara indexfonder eller momentum faktiskt. Och ja, det går att kombinera. Och nej, man behöver inte fastna i ena eller andra “lägret”. Jag har inget alls emot indexfonder, det är bara att jag hittills inte, för mig, sett det som det bästa alternativet. Jag är öppen för ALLA investeringsstrategier potentiellt och håller ögonen öppna, räknar och torrsimmar en del för att prova andra strategier parallellt eller som jag kanske övergår till senare i högre utsträckning. Håller ögonen öppna, tänker utanför boxen, det är så jag fungerar. Det passar inte alla, det har jag också respekt för. Men, kan vi inte få vara olika och tycka olika?
En grej till, man måste inte dra alla över en kam. Det tas fram statistik på hur stor andel som lyckas med olika metoder som inte är indexfonder. I de grupperna göms alla möjliga typer av personer, institutioner, proffs, chansare, följare av andra, raketforskare, superprogrammerare… Alla har olika förutsättningar. Till syven och sist handlar det om individer, inte statistik om procent för en viss grupp. Alla individer har möjlighet att påverka, man är inte bara en procentsats och alla är lika. Tro på dig själv, förbättra dig själv!
Många har mer än en strategi. Många, sannolikt den breda majoriteten av investerare, använder inte hinkar eller lekhink.