Det är två månader vi pratar om, och om jag inte förstår fel så tre år med @Pellepennan momentum/trendföljning strategi? Är det en tillräcklig lång tidsperiod för att utvärdera att det fungerar?
Så länge som det går som förväntat är metoden bra. Enligt mig finns ingen viss period som måste löpa för att kunna utvärdera. En metod kan gå bra i fem år och sen fallera. Man får utvärdera löpande och justera vid behov helt enkelt.
Jag har hållit på längre än 3 år men det är från 2019 som jag började följa upp regelbundet veckovis. Och frånn 2021 som jag började byta c:a varje vecka eller oftare på PPM. Det var nämligen först då jag blev varse om att det inte finns några nackdelar med detta, bara fördelar. Jag önskar att jag hade vetat detta tidigare men man kan inte backa tiden.
Man behöver inte alls en lång tidsperiod för att utvärdera att det fungerar. Man kan alltid jämföra med andra fonder på PPM som exempel. Jag har mer än dubbla avkastningen mot AP7 sedan början av 2019. Men det går även att utvärdera på kortare perioder då man kan hela tiden jämföra mot något annat. Det är ingen formell bevisföring här utan mer av en agil metod där man mäter, analyserar och ev. justerar löpande. Man kan då utvärdera både på kort och lång period. Så länge man överavkastar mot AP7 i detta fall är det ju bra, skulle detta inte hålla längre får man tänka om, svårare än så är det inte faktiskt.
Man får helt enkelt notera sin köpkurs och sälja om det dippar under. Handlar man på momentum borde det inte ske, men det sker ju ändå. Ibland säljer man i onödan, ibland blir det rätt. Kanske det jämnar ut sig i längden. Men man har svårt för att gå mycket back om man gör så, vilket också är syftet.
Kanske funkar om man byter fonder mer sällan typ en gång i månaden eller mer sällan än så. Jag tror mer på att byta till annan fond med bättre momentum så jag noterar aldrig några köpkurser utan byter bara till innehav med bättre trend, vilket i sällsynta fall då kan vara likvid/ränta om inget bättre finns.
Det ena utesluter inte det andra, tänker jag. Du har stoplossen som en livlina mot ofrivilliga fall men du kör ändå dina momentumbyten som vanligt.
Har detta funkat för dig i år på PPM?
Jag har inte tillämpat det i skarpt läge än men avser att prova framöver. Är man rädd för att det blir för hoppigt kan man uppdatera bara 1ggr/v.
Jag är skeptisk men hör gärna av dig om hur det går, jag kan ha fel. Jag tror det blir svårt att tajma.
Självklart är det inte tillräcklig tid för seriös CAGR- och Sharpe-utvärdering. Det är bara en nyfiken observation från min sida. Jag baserar mitt momentumintresse på backtester över flera decennier. Och i själva momentumutvärderingarna använder jag bl a 3 månaders utveckling.
Det går alldeles utmärkt att utvärdera varje vecka, exempelvis mot AP7. Det intressanta är då inte hur det går en enskild vecka utan hur det går över en serie sådana veckor, trenden jämfört med AP7. Under 2021 hade jag trots en rejäl överavkastning mot AP7 något lägre standardavvikelse på veckoavkastningen än AP7, vilket jag tolkar som att jag inte hade högre risk trots en betydligt högre avkastning.
Så här såg kurvan ut för 2021. Det fattas lite i början då jag inte hade noterat avkastningen veckovis och i slutet på året klev jag av och lade mig i räntefond, vilket inte var helt lyckat men ingen katastrof totalt sett jämfört med AP7. Försprånget mot AP7 ökade monotont över tid men jag var inte bäst varje enskild vecka.
Jag har klarat mig nästan som AP7. Men det är tack vare läkemedel och biotech. Andelen som jag har i AP7 är 10%.
Jag har inte bytt i år. Senast var i december.
Vad är anledningen till att du behåller 10% i AP7?
Finns egentligen ingen anledning.
Bara blev så när jag bytte bort från annat i december.
Tanken var att jag skulle fundera över portföljen och uppdatera men det skedde aldrig. Haft fokus på privata portföljen med aktier och där ligger jag -20%. Har typ “glömt” bort PPM
Har egentligen varit väldigt sugen på att köra momentum på PPM som du, men har faktiskt inte haft mentala energin och fokuset det skulle kräva att ha koll. Speciellt inte samtidigt som jag har jobbat med att bygga om hela min privata portfölj och gå tung i aktier.
Man har inte alltid ork, känner igen det. Men att byta varje vecka tar väldigt lite tid i anspråk. Man kan lämpligen göra det under helgen om man byter en gång i veckan. 10 minuter kanske någon gång i helgen räcker för att välja ut 5 fonder när man gjort det några gånger.
Måste först få fram en strategi.
Har tyvärr inte kommit fram till vilka “regler” jag bör ha för att byta till och byta ifrån.
Nackdelen är att man testar metoden som en person utfört över tre år och sen kanske man förlorar pengar på det. Eller så tjänar man pengar i fyra år men förlorar på totalen ytterligare tre år senare. Det finns nog metoder inom momentum eller trendföljning som har längre historik vilket kanske är mer intressant och har högre sannolikhet att lyckas.
Jag tänker så här:
Förutsättningarna på börsen ändrar sig snabbt, marknaden tycks inte vara speciellt effektiv utan trender, nyheter, oro etc. spelar en allt större roll. Vad som fungerat i 10 eller 20 år under helt andra förutsättningar fungerar troligen inte idag.
Jag är inte främmande för att “byta metod”, alternativt göra vissa parameterförändringar baserat på vad som sker i omvärlden, på veckobasis om så behövs och jag kommit på en sådan strategi. Jag är helt enkelt skeptisk till att historik över lång tid är relevant idag. Jag tror mer på agila metoder som kan anpassa sig efter varierande förutsättningar. Ett slags evolutionärt tänk i ett kort tidsperspektiv. Den som inte tänker nytt kan heller inte ta nya kliv framåt. Och jag hoppas att jag om några år har helt andra strategier som passar bra vid den tidpunkten.
Jag startade med en liten andel tidigt i våras, efter att ha läst på lite, t ex om Börslabbets Globala trendföljning samt Tråden om strategier för fonder på Flashback. Först i lekhinken. Och efterhand som jag fått kläm på det och läst och klurat mer har jag nu mer än hälften av mitt börsengagemang inkl PPM i olika former av momentumstrategier. Jag utvärderar månadsvis, men jag kollar mycket oftare och det har hänt några ggr att jag stopp-lossat mellan utvärderingarna.