Investeringsstrategier med momentum för fonder

Absolut. Jag ser dock en stor fördel med att köra relativt momentum mellan fonderna i hela utbudet. Det tar marginellt mer tid skulle jag säga än att hoppa in ur en fond eller mellan två fonder. Några sökningar i fondlistan, några grafiska jämförelser, beslut, fondbyte, klart.

Jag gillar att grovsortera fram en hög med momentumvinnare i tabellform och därefter göra finurvalet grafiskt i diagram. Har dock inte hittat nåt sätt att jämföra grafiskt på PPM och måste gå omvägen via Avanza. Har du nåt smidigare sätt för grafiskt finurval i PPM?

PPM har minsta grafupplösning ett år och det tycker jag är för grovt. Drt får bli via Avanza, som jag ser det.

Det går ju jämföra grafiskt men med kortast tidsperiod om 1 år, vilket är för långt. Kontakta gärna Pensionsmyndigheten med återmatning om detta, det har jag gjort. Jag brukar också använda Avanza för grafisk jämförelse, dock finns inte precis alla PPM-fonder där. Men som sista koll när jag valt mina fonder på Pensionsmyndigheten brukar jag ändå jämföra dem grafiskt på 1 år, bättre än inget. Mest för att se att jag inte slarvat och fått fel fonder eller liknande. Man kan i alla fall grovt se att fonderna har bra trend i slutet av tidsperioden. Exempel (fingerat val):

1 gillning

Jag har tänkt att jag helt enkelt får anpassa mig, tvinga mig att gilla läget. Men det går ganska trögt. Ett år är en lång tid och den upplösningen är svår att använda om man vill vara aktiv.

Funderar på en annorlunda ansats men har inte kommit på något bra.

1 gillning

Det hade varit snyggt om Avanza haft ett PPM filter för sitt fondutbud så att hela processen kunde snabbas upp, iallafall där det finns en match med PPM fonder

Man kan kolla på di.se också men där brukar kurserna ofta släpa efter. Morningstar funkar också men deras grafer är inget att ha.

De hade det för ett antal år sedan. Synd att det försvann.

Bra idé. Jag skrev till dem igår. Hoppas fler gör det.
ping @nhb @Realisten

Jag har skrivit till dem flera gånger om bättre upplösning på graferna. Vet inte om det var detta du syftade på.

1 gillning

Lägesrapport kring momentum och PPM. Det har varit svårt i år givet hur börsen har sett ut. Jag har inte bytt lika ofta som tidigare år, faktiskt bara 32 gånger i år. Är det väldigt volatilt så kan man lika gärna avvakta än att byta enligt mina erfarenheter.

Enligt tidigare har jag anekdotiska bevis för att i ett normalt/bra börsläge så lönar det sig att byta fonder ofta på PPM enligt momentumstrategi. I svåra börstider kan man dock hålla sig flytande och prestera ungefär som AP7. Så strategin tycks fungera både i solsken och storm. Fördelen med att fortsätta byta under dåliga tider är att man bibehåller färdigheterna jämfört med om man skulle välja att kliva av och lägga sig i räntefond eller likviditetsfond.

Ligger något bättre än AP7 i år, -7.30% just nu mot AP7 -11.08%. Givet hur dåligt börsen har gått i år får man väl vara nöjd med det. Som jämförelse ligger fonden Avanza Zero på -19.37% sedan årsskiftet och man hör ingen längre prata om den.

Jag kan inte säga att jag är nöjd med årets resultat men sett över tid är jag väldigt nöjd och över att inte ha tappat katastrofalt mycket i år. Jag har inte chansat utan haft 5 fonder på PPM hela tiden för diversifiering. Vissa som chansat i år kan ligga mycket bättre till, andra väsentligen sämre till. Jag är ganska nära pension och vill inte ta för stora risker med mitt pensionskapital.

Sett från 2019 då jag började följa upp veckovis ligger jag totalt sett mycket bra till med +175.6% relativt AP7 +69.6% och Mats Svensson “ta rygg på mig för en go pension” på +32.9%.

3 gillningar

Jag rycker att det är intressant med folk som nördar ner sig. Själv har jag också dragning åt det hållet.

Momentumstrategier blir aldrig färdiga. Därför måste man gilla processen. Ni gäller det att fila bort de negativa årsresultaten.

2 gillningar

Nej man behöver se över och anpassa strategierna löpande efter vad som händer i omvärlden. Det är ett av skälen till att jag har en uppföljning. Ett annat är för att visa nej-sägarna som säger att det inte går, att det faktiskt går. Att AP7 är bra men det går att lyckas bättre, vilket jag har visat.

Vad gäller negativa resultat så är det väl inte så farligt om man ändå är något bättre än AP7, betydligt bättre än Zero/OMXS30. OMXSPI ligger på -33.54% i år. Förhoppningsvis normaliseras börsen igen och då har momentumstrategier övertag mot AP7, i alla fall med metoderna jag använder.

Man kan jobba på olika sätt med backtest eller mer agilt. Jag föredrar det senare då det för mig är viktigare att få en fungerande process som ger ett bra resultat i plånboken, än att för mig eller andra visa något med en viss statistisk konfidens. Resultatet är helt överordnat för mig. Den täta uppföljningen visar då om jag är någorlunda på spåret, alltså får ett bra resultat jämfört med alternativen som då för PPM främst är AP7 då det är soffliggar/förvals-alternativet. Det är ett bra alternativ men enligt historiken kan jag få mer och tänker fortsätta på den vägen.

Har du några praktiska erfarenheter av detta eller idéer på lösning?

Jag har erfarenheter av att lyckas bra då börsen backar “systematiskt” så att säga, alltså att index backar men att det inte är extremt volatilt. Då finns det alltid bättre fonder som gör att man kan överträffa AP7 och klå den “lätt”. Men i volatila situationer är det svårt. Kliva av kan vara ett alternativ men jag blir uttråkad då och föredrar att kämpa på så gott det går.

En fundering. Kronan tappar rejält mot dollarn. Vilka fonder på PPM skulle kunna tjäna på detta, med störst påverkan av just detta och inte så mycket annat? En “valutafond” hade varit intressant men det finns väl inte vad jag vet, i alla fall inte på PPM.

Den här kanske?

@Pellepennan och @nhb vet ni hur man kollar utvecklingen för AP7 mellan datum som man väljer själv?

Jag kan göra det via S&P:s Fundfinder som jag har tillgång till via min tiotaggarlösning för pension. Exempel 1/10 - 20/10.

Ok, jag har tyvärr inte konto där. Men hittade detta som vid snabb anblick verkar stämma:

Sedan jag började med momentum i PPM 5 september har AP7 gått ner 4,7%. Och mina val har samtidigt gått ner 3,7%. Bra timpeng för den lilla tid jag lagt :smiley:

Det är svårt att överträffa AP7 i oroliga tider. Se det som en träningsperiod inför bättre tider.

Håller med om träningsaspekten, klokt! Blir dock alltmer skeptisk, efterhand som jag klurar och experimenterar vidare, till att det är svårt att klå AP7 i oroliga tider.

Fast behöver man ju inte, det räcker att man klår AP7 övriga tider. Kan man ligga nära AP7 i oroliga tider har man gjort ett bra jobb.

1 gillning