Kan ju vara så att de vill göra det bästa för sitt bolag Nattaro och dra in maximalt med pengar, eller vem tjänade på detta?
Dessutom, hur skall man värdera teckningsoptionen som ingick i teckningskursen på 7 kr?
"Två (2) teckningsoptioner krävs för att teckna
en (1) ny aktie. Teckningskursen för en ny aktie
är 9 SEK och teckningsperioden löper mellan
10 januari 2023 och 21 januari 2023. "
Börskursen för aktien är nu runt 4,8 kr, upp från botten lite över 3 kr.
På mitt nordnetkonto värderas den till 0, handeln är väl inte inledd ännu, men i och med nollovärdet sätts resultatet för 600 st TO till -2100 kr, dvs 3,5 kr styck? Känns som om de delade teckningskursens 7 kr på 2, hälften till aktien och hälften till TO?
Det låter som lite väl högt pris för optionen?
Därtill så kunde man på Nordnet inte handla med aktien första kanske 10 minuterna.
På Avanza gick det men kursuppdateringar och orderdjupet var helt fel. Inte första gången detta händer på Avanza, varför? Pga Marknadsplats Spotlight Stock Market?
Sammantaget är ju allt de du lyfter nu precis sånt jag styr undan när jag väljer att delta i IPOer.
Mikrobolag, tveksamma incitament, komplext erbjudande och värdering som luktar märkligt.
Men det är ju lätt att säga i efterhand. Ibland går det.
Estea omsorg tror jag är klassat antingen som ett kapitalandelsbevis eller som en obligation (det verkar råda förvirring) men minimicourtaget är hur som helst hela 99 kr, och det slipper man ju vid köpet om man tecknar på förhand.
Värdepappret är på något sätt noterat i procent i stället för i kronor vilket är förvirrande om man inte är insatt. Dessutom handlas det i börsposter om 10.000.
Det finns en chans / risk att de som tecknar sig för Estea kommer att dumpa sina innehav snabbt när de inser att de inte begriper sig på vad de skaffat, vilket skulle kunna innebära en möjlighet för de pålästa att köpa billigare när handeln startar. (Min egen vilda gissning.)
Jag ägde Estea omsorg en gång i tiden, och när jag sålde för något 10.000-tal kronor ökade mitt saldo på Avanza med ett sjusiffrigt belopp. Det verkar som att Avanza inte heller hänger med i svängarna när man räknar i procent och hanterar börsposter i denna typ av värdepapper
Jag tror snarare att det hade med värderingen på bolaget att göra. Finns storskalsfördelar i NorVa24’s bransch, så det är ett plus i kanten för deras förvärvsstrategi. Men det gick inte att räkna hem, lekte lite upp och ner med både marginaler, tillväxt och kapitalisering och det var helt enkelt inte rimligt värderat. För att få till att det var en rimlig multipel fick jag pausa deras investeringar i nya maskiner (dem leasar fordonsflottan) i 5 år framåt
Har tecknat men såg att om man tecknar 22000 aktier eller mer så får man en annan bedömning av ansökan. Jag har sett detta förut på IPOer. Är det någon som har erfarenhet av detta ? Tycker det är en bra IPO och överväger erbjudandet men det är mycket pengar."
Verkar vara bra sug efter börsnoteringar. Vägglusbolaget Nattaro har nu rusat till nästan dubbla bottenkursen runt 3 kr.
En fördel är också att aktien har handelsstart redan imorgon klockan 09:00, vilket innebär att man tar en lägre allmän marknadsrisk. Jämför med spacett som handelsstartas 27 december (köpläge då?)!
Jag tecknade Viva.
Verkar ha blivit klen tilldelning överlag.
600 aktier på Nordnet, fick 20.
1000 på SEB, fick 20.
Och har tecknat 3*1000 på Avanza men det är som vanligt sena med att meddela tilldelning.
Ja, skillnaden är att Avanza brukar inte reducera ner ens ansökan till ett konto. Dvs det brukar gå bra att söka på tre-fyra konton om man har olika kontotyper, även om det är samma personnr bakom alla.
Avanza tillåter sök på AF, KF och ISK samtidigt utan att reducera. Däremot är det nästan alltid så att man bara får söka på ett konto av en viss kontotyp per person. Så var det även i detta fallet. Jag fick t.ex. inte söka på två KF i mitt namn.